הדרכת הורים

הדרכת הוריםבניגוד למה שרבים מאתנו נוטים לחשוב, תקופת הילדות אינה קלה כלל וכלל מבחינה רגשית ונפשית. במהלך הילדות הילד מנסה להתאים את עצמו לעולם בצורה הדרגתית בהתאם לתנאי ההתפתחות המוטורית והרגשית שלו.

כאשר הילד חשוף לקשיים רגשיים מסוגים שונים, הוא עשוי להימצא במצוקה גדולה וזאת כיוון שאין לו עדיין את ההבנות ואת ההגנות שאנו מחזיקים בהן כמבוגרים.

לפיכך אין זה פלא שלפי מחקרים רבים שנערכו בנושא זה, קרוב לעשרים אחוז מהילדים סובלים מבעיות התפתחותיות שונות, שיכולות להיות בעיות התנהגותיות, רגשיות, או במקרים מסוימים שילוב בין השתיים.

תפיסה שגויה נוספת הרווחת בקרב הציבור הרחב היא שבעיות רגשיות בילדים נוטות להיפתר מאליהן. לא זו בלבד שבעיות רגשיות בילדים עשויות להישאר יציבות, אלא שללא טיפול מקצועי, בעיות קטנות יחסית עשויות להפוך לבעיות חמורות ואף להתקבע לכדי פתולוגיות של ממש.

הורים המכירים בחשיבות של פנייה לטיפול פסיכולוגי, לעתים קרובות מנתקים את עצמם מהסיטואציה ולא לוקחים חלק פעיל בתהליך הטיפולי. כיום לעומת זאת, ברור ומובן כי להורים יש חלק חשוב בתהליך הטיפולי, כשלמעשה ההורים לעתים קרובות צריכים לפעול כסוכני שינוי ובלעדיהם, הטיפול הנפשי לא יהיה שלם. למעשה במקרים מסוימים לא ניתן יהיה להוציא את השינוי לפועל בלי מעורבותם הפעילה.

הקושי המערכתי

במקרים רבים מספור, הקושי שמפגין הילד והבעיות הנפשיות או הסוציאליות המופיעות בו, בסך הכול מהווים ביטוי לקושי מערכתי או לבעיות שונות במערכת היחסים המשפחתית. למעשה במקרים רבים מאוד הבעיות בבית נובעות כתוצאה מחוסר ידע הורי. כך לדוגמה ילד קטן החושש לישון במיטתו לבדו ומדי לילה מנסה להיכנס למיטת הוריו, בדרך כלל מבטא קושי מערכתי, שכן ההורים מצד אחד דורשים מהילד להתגבר על הפחדים שלו אך מצד שני מאפשרים לו לישון יחד אתם במיטה.

על ידי הדרכת הורים, ניתן לתת להורים את הכלים הדרושים להם ולחזק את המעמד שלהם בבית. במקרים רבים מאוד ילדים המפגינים בעיות בהתנהגות, מנהלים מערכות יחסים לא פשוטות ואף אלימות עם האחים שלהם. בעזרת הדרכה הורית ניתן לפתור את הקונפליקטים בין האחים ולשפר את היחסים בין כל בני הבית. חשוב להבין כי היכולת של המטפל לסייע בשיפור המצב מוגבלת יחסית ולכן יש לערב את ההורים בתהליך השינוי באופן פעיל ונוכח.

לשמור את האמון להורים

במסגרת הטיפולית מתפתחת מערכת יחסים המבוססת על אמון בין המטפל למטופל. כתוצאה מכך, ייתכן מאוד שמחוץ למסגרת הטיפולית, הילד לא יפתח אמון מלא באחרים ואפילו לא בהוריו. במקרים מסוימים ניתן אף לראות שככל שהטיפול מתארך, כך הילד מייחס את השינויים המתחוללים בו למטפל ובעקבות זאת מתפתחת תלות. כאשר ההורים הם סוכני השינוי ומהווים חלק פעיל מהתהליך, מתבטלת התלות במטפל ומתפתחת מערכת יחסים המבוססת על אמון בין הילד להוריו.

הכל בסדר עם הילד

סיבה נוספת בגינה מומלץ לערב את ההורים ולהפוך אותם לשותפים פעילים בתהליך היא שכאשר מכניסים ילד לחדר סגור שבו יושב מטפל מקצועי, הילד מבין באופן אוטומטי שמשהו עמו אינו כשורה. במקרים בהם ההורים נוכחים בחדר, הבעיה הופכת לבעיה משותפת והקושי הרגשי פחות עוצמתי. לסיום ניתן להביא דוגמה מטיפול בילדים הסובלים מהשמנה על רקע בעיות רגשיות.

כאשר רותמים את ההורים לטיפול וגורמים להם לשנות את הרגלי האכילה שלהם, הילד כבר לא מרגיש כאילו הוא ילד בעייתי. במקרה הזה הוא מרגיש שכל המשפחה מבצעת שינוי ולכן העול המוטל על כתפיו קל יותר ומהלך השינוי פשוט יותר לביצוע.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום