השפעת הזיות על המוח

השפעת הזיות על המוחרוב האנשים חווים הזיות, שהן מחשבות נפשיות העשויות להיות מפחידות, ברגע שמבינים שמה שמרגישים, מריחים, שומעים או רואים בזמן ערנות, אינו אמיתי.

למרות שההזיות עשויות להיות משכנעות ולהיתפס כאמיתיות, הן ידועות בתור סימן ההיכר למחלת נפש. הזיות אינן נדירות או מסוכנות, שכן כמעט מחצית האוכלוסייה חווה אותן.

הבנת העין הנפשית

הזיות נחשבות לרגולציה עדינה ומורכבת ביותר, ומדענים רק מתחילים להבין את טבען. הן נובעות מתפיסות חושיות שגויות של מצבים שאינם קיימים, בניגוד לאשליות, שהן תפיסות מוטעות של מצבים חושיים קיימים. פסיכיאטרים מאמינים שהתקפי הזיות עשויים לחשוף פרטים על אנשים הסובלים מהם. ברוב המקרים הן נובעות משילוב פגיעות גנטית וגורמי לחץ שונים כגון טראומה, שימוש בחומרים ממכרים ואירועי חיים מלחיצים, העלולים לגרום לתסמינים פסיכוטיים.

המושגים הפסיכו דינאמיים קיימים לגבי הזיות פרטניות לאדם או לתרבות, למרות שיש להם נושאים משותפים רבים בקרב אוכלוסיות שונות של חולים.

הזיות נוכחות בקרב חולים עם הפרעות נפשיות

כגון הפרעות פסיכוטיות, הפרעה דו קוטבית, דיכאון פסיכוטי, הפרעת דחק פוסט טראומטית, או דמנציה. הן מדוחות בקרב 75% מחולי סכיזופרניה המתייחסים להזיות אלו כאל מצבים אמיתיים ביותר, למרות שהם אינם אמיתיים כלל. אך אין פירוש הדבר שהזיות מוגבלות לאנשים חולי נפש או הסובלים ממחלות פיזיות. סמים ותרופות כגון אמפטמינים וקוקאין גורמים להזיות. סטרואידים ומריחואנה עשויים להוביל להזיות חזותיות ספונטניות. גם אנשים הנגמלים מאלכוהול, צורכים תרופות הרגעה, עוברים טיפול בהיפנוזה או סובלים מחרדה, עשויים לחוות הזיות.

הרגישות להזיות נפוצה כתוצאה מבעיות חושיות, הפרעות שינה, והפרעות אכילה – במצבים אלו, הזיות נחשבות לנורמליות, במיוחד במהלך תהליך שכול. לדוגמא, שמיעת הקול של אדם אהוב שנפטר, או ראייתו, עשויים להיות חלק מהתהליך.

הזיות בסכיזופרניה

מדענים למדו הזיות במשך שנים רבות בקרב חולי סכיזופרניה, היות והם נוטים להתקפים יומיים. למרות שהזיות עשויות לכלול כל אחד מחושי המראה, הצליל, הטעם, הריח או המגע, ההזיה הנפוצה ביותר בקרב חולי סכיזופרניה היא הזיית שמיעה

מדענים באוניברסיטת ניו מקסיקו חיפשו שיטות לזיהוי ואפיון מחלות נפש, במיוחד סכיזופרניה, באמצעות סורקי תהודה מגנטית (MRI) ו-MEG, על מנת לאתר פעילות באזורים מוחיים, הידועה כהזיות שמיעה חזותיות, והנחשבת כאחת השיטות לאיתור סימני המחלה.

איתור דפוסים מוחיים המתפתחים בהזיות

המדענים גילו שרשתות מוחיות מעניינות מתחברות, למשל, כשקיים גידול בפעילות באזורים מוחיים בעלי אוריינטציה חזיתית. החוקרים עדיין פורמים את השינויים במבנה המוח ותפקודו המוביל להזיות בקרב חולים עם מחלות נפש כגון סכיזופרניה. במחלות נפש, הזיות נוטות לספר על הקישוריות בין אזורי מוח שונים, ולאו דווקא כיצד פועל אזור מבודד במוח.

מחקר מתפתח מצביע על קישוריות חריגה בין אזורי מוח שונים, הנוכחת בקרב אנשים עם סכיזופרניה. ראיות מדעיות אלו מצביעות על הבדלים במצב ה-fMRI של מצב מנוחה ומדידת EEG של המחלה, אשר עשויות לשקף הבדלים באופן שבו המוח מאורגן, המציב אדם בסיכון לסכיזופרניה.

הכול בסדר אצלכם למרות שאתם הוזים מעט

אך כשמדובר בהזיות פסיכוטיות, בין אם הן חזותיות או קוליות, ההזיות פונות אל האדם הסובל מהן. רופאים נוירולוגיים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק מתארים את האופן בו ההזיה מתגלה במוח.

הם מסבירים שהזיות פסיכוטיות גורמות לאדם לסבול מלעג עצמי, ותחושות אשמה. הן מפתות ומשפילות, והאדם הסובל מהן מנהל עימן דיון. ביסודו של דבר, הן מפחידות את החולה הסובל מסכסוך פנימי עם עצמו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום