המרכז לבריאות הנפש ירושלים

המרכז לבריאות הנפש ירושלים הוא שם כולל לשני בתי חולים נפרדים אשר אוחדו בשנת 2005. הוא נוצר מאיחוד של בית חולים איתנים ובית חולים כפר שאול.

שני בתי החולים יחד מכילים כ 300 מיטות אשפוז. מעבר למחלקות האשפוז אחראי המרכז על המרפאות לבריאות הנפש בירושלים ובישובים סביבה: בית שמש, מבשרת ציון ומעלה אדומים.
מספר הטלפון של בית החולים הוא:  02-6551551

מרכז איתנים

בית החולים ממוקם על הר איתנים הנמצא בקרבת העיר ירושלים, והחל את פעילותו כמוסד פסיכיאטרי בשנת 1952. בית החולים נמצא בבעלות המדינה ובאחריות משרד הבריאות, ומסונף לבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית ולמרכז הרפואי הדסה.
המוסד מחולק לשניים: איתנים תחתית ואיתנים עילית, כאשר באיתנים תחתית קיימות מחלקת הילדים ומחלקת הנוער.

מחלקת הילדים

מיועדת לילדים עד גיל 14.
המחלקה מכילה 20 מיטות אשפוז.
הילדים המאושפזים סובלים בעיקר מהפרעות התנהגות קשות, וכן בעיות נפשיות אחרות כגון: חרדות, התנהגות אובססיבית חריגה, דיכאון הכולל התנהגות סיכונית ואובדנית, ועוד.
המחלקה כוללת:

  • טיפול פסיכיאטרי על ידי פסיכיאטרים מומחים לפסיכיאטריה של הילד
  • פסיכולוגים קליניים
  • עובדים סוציאליים
  • בית ספר לחינוך מיוחד
  • מדריכים
  • טיפולים פרה-רפואיים כטיפול באמנות ועוד

מחלקת הנוער

מיועדת למתבגרים ומתבגרות בגילאים 14 עד 21 .
מכילה 20 מיטות אשפוז.
המחלקה היא מחלקה סגורה. היא מיועדת לבני נוער הסובלים מהפרעות נפשיות קשות כמו: חרדות, דיכאון, סיכון אובדני, פסיכוזה ועוד.
המחלקה כוללת:

  • צוות פסיכיאטרים מומחים בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. הרופאים הם הנותנים את האבחנה הפסיכיאטרית ומורים על טיפול תרופתי במידת הצורך
  • אבחון וטיפול פסיכולוגי
  • טיפול של עובדת סוציאלית הכולל: טיפול משפחתי, קבוצתי, פרטני, וקשר עם הקהילה עם האשפוז ולקראת השחרור
  • בית ספר
  • צוות מדריכים

איתנים עילית מחלקות המבוגרים

חלק זה כולל ארבע מחלקות:
מחלקה א': מחלקה סגורה. מיועדת לחולים שעקב מצבם מסכנים את עצמם או את זולתם. לרוב מדובר בחולים הסובלים מפסיכוזה או מאובדנות. משך האשפוז במחלקה הסגורה הוא לרוב קצר.
מחלקה ב': מחלקה פתוחה. המאושפזים במחלקה חופשיים להסתובב ברחבי בית החולים. המחלקה גם מקבלת חולים לאשפוז יום: חולים המגיעים מדי יום למחלקה מביתם, מקבלים טיפול ושיקום וחוזרים ללון בביתם בסוף היום.
מחלקה ג': מחלקה לחולים כרוניים, הסובלים ממחלת נפש שנים רבות.
מחלקת המשך: מחלקה המטפלת בעיקר בחולים הסובלים מאוטיזם.
כל המחלקות כוללות צוות רב- מקצועי של פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, צוות סיעודי וטיפולים שיקומיים שונים.

בית החולים כפר שאול

נוסד כבית חולים פסיכיאטרי בשנת 1951 . המוסד ממוקם בשכונת הר-נוף בירושלים. בית החולים מכיל 170 מיטות אשפוז, ויש בו: מחלקת מיון, חמש מחלקות אשפוז ומחלקה לאשפוז יום. בית החולים מטפל בחולים מגיל 18 ומעלה.

מחלקת מיון

משמשת כחדר מיון. אל המחלקה מגיעים חולים בהפניה של רופא, או על ידי בני משפחה או באופן עצמאי. לעתים מגיעים גם חולים בצו בית משפט. בחדר מיון מתקבלים החולים על ידי רופא פסיכיאטר המאבחן את מצבם וממליץ על אופן הטיפול: אשפוז או טיפול אחר.

מחלקות האשפוז מכילות את הצוות הרב-מקצועי הקבוע בכל מחלקה פסיכיאטרית.

המחלקה לאשפוז יום

מספקת טיפול משמר ושיקומי. בין הטיפולים הניתנים במחלקה נמנה גם טיפול בעזרת נזעי חשמל.

המרכז בכפר שאול מתמחה בטיפול בחולים הסובלים מ"סינדרום ירושלים". מדובר בסינדרום התוקף בעיקר תיירים המגיעים לירושלים, ונכנסים לפסיכוזה שתוכנה דתי: הם חושבים שהם המשיח, אלוהים וכדומה. אל המחלקה מגיעים תיירים רבים שלקו בסינדרום (לפי נתונים מסויימים, כ -200 חולים כאלה בשנה) והמחלקה מעבר לטיפול הראשוני מתאמת עם השגרירות של מדינת המוצא של התייר החולה את החזרתו לארצו.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום