מהי הפרעה דיספורית קדם וסתית?

מהי הפרעה דיספורית קדם וסתית?הפרעה דיספורית קדם וסתית, או PMDD, היא צורה חמורה של תסמונת קדם וסתית (PMS). התסמינים של שני המצבים זהים, אך בהפרעה דיספורית קדם וסתית הם חמורים דיים עד כדי הפרעה לעבודה, פעילות חברתית ומערכות יחסים.

הפרעה זו מתרחשת בקרב שניים עד עשרה אחוזים מהנשים עם מחזור חודשי. נשים עם היסטוריה משפחתית של תסמונת קדם וסתית או הפרעה דיספורית קדם וסתית נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעה זו, היות וקיים בה מרכיב גנטי חזק.

הגורמים להפרעה דיספורית קדם וסתית

הגורם המדויק של הפרעה דיספורית קדם וסתית אינו ידוע, אך רוב החוקרים מאמינים שהיא מתרחשת כתוצאה משינויים הורמונאליים הקשורים למחזור החודשי. מחקרים שנערכו לאחרונה הראו קשר בין הפרעה זו לבין רמות נמוכות של סרוטונין, כימיקל המוח המסייע לשדר אותות עצביים.

תאי מוח מסוימים המשתמשים בסרוטונין כשליח, מעורבים בשליטה במצב הרוח, תשומת לב, שינה וכאב. לכן שינויים כרוניים ברמות הסרוטונין, עלולים לגרום לתסמינים.

מהם התסמינים של הפרעה דיספורית קדם וסתית?

תסמיני הפרעה זו עשויים לכלול כל אחד מההיבטים הבאים:

  • שינויים במצב הרוח.
  • מצב רוח ירוד או תחושות עגומות של חוסר תקווה.
  • נרגנות וכעס ניכר.
  • הגברת הבעיות הבינאישיות.
  • מתח וחרדה.
  • ירידה בפעילויות הרגילות.
  • קשיי ריכוז.
  • עייפות ובעיות שינה.
  • שינויי תיאבון.
  • תחושת חוסר שליטה.
  • בעיות פיסיות כגון נפיחות, רגישות בשדיים, כאבי ראש או כאבי שרירים.

כיצד מאבחנים את ההפרעה?

כשאישה סובלת מאחד או יותר מהתסמינים, עליה להתייעץ עם הרופא, שיבדוק את התסמינים וההיסטוריה הרפואית ויקבע בדיקה רפואית יסודית, כולל הערכה פסיכיאטרית במקרים מסוימים.

לפני שהרופא יכול לאבחן את ההפרעה, עליו לשלול בעיות רגשיות אחרות, כגון דיכאון או הפרעת פאניקה כגורמים לתסמינים. בנוסף, מצבים רפואיים או גניקולוגיים בסיסיים, כגון אנדומטריוזיס, שרירנים, גיל המעבר ובעיות הורמונאליות עשויים להסביר את התסמינים וגם אותם יש לשלול.

הפרעה דיספורית קדם וסתית מאובחנת כשלפחות חמישה או יותר מהתסמינים מתרחשים רוב הזמן במהלך שבוע לפני הווסת, ונעלמים בתוך מספר ימים מתחילת הווסת. אם תופעות אלו מתרחשות מדי יום ואינן משתפרות עם הווסת, אין זה סביר להניח שהם נובעים מההפרעה.

טיפול בהפרעה דיספורית קדם וסתית

רוב השיטות המשמשות לטיפול בתסמונת קדם וסתית, יעילות גם להקלת תסמיני הפרעה זו. שיטות הטיפול העיקריות כוללות:

טיפול תרופתי

מספר תרופות נוגדות דיכאון משמשות לטיפול בהפרעה דיספורית קדם וסתית, כולל תרופות נגד כאבים ותרופות נוגדות דיכאון המקלות את התסמינים הנפשיים. ניתן לקחת את התרופות ברציפות או לסירוגין, בתקופה של שבועיים לפני המחזור החודשי. אם חרדה היא מרכיב התסמינים שאינו מגיב לתרופות, תרופה נגד חרדה עשויה להיות הפתרון, בהגבלה למספר ימים בלבד בכל מחזור חודשי, על מנת למנוע התמכרות.

מספר משככי כאבים ללא מרשם כגון אספירין, איבופרופן ונפרוקסן מסייעים לחלק מהתסמינים כגון כאבי ראש, רגישות בשדיים, כאבי גב והתכווצויות. תרופות משתנות או גלולות מים מסייעות עם אגירת נוזלים ונפיחות.

הורמונים משמשים לטיפול בהפרעה דיספורית קדם וסתית. ביוץ יכול להיפסק באמצעות תרופות או ניתוח, כמוצא אחרון. תרופות להפסקת ביוץ כוללות גלולות למניעת הריון. הגישה ההורמונאלית השנייה לטיפול בהפרעה זו היא שימוש בפרוגסטרון או אסטרוגן על מנת להקל את התסמינים.

תזונה נכונה

מומחי בריאות רבים ממליצים לנשים עם הפרעה דיספורית קדם וסתית להגביל צריכת מלח, קפאין, סוכר מזוקק ואלכוהול. תוספי תזונה כגון סידן, ויטמין B6, ויטמין E ומגנזיום מומלצים.

פעילות גופנית

פעילות אירובית קבועה כגון הליכה או שחייה משפרת את התסמינים, ומומלץ להקפיד על תרגול גופני היות והוא נושא אף יתרונות נוספים.

ייעוץ וטיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי מסייע לנשים עם הפרעה דיספורית קדם וסתית, ומוביל אותן לפתח שיטות התמודדות יעילות המסייעות לחלק מהתסמינים.

טיפולי הרפיה

כגון מדיטציה, רפלקסולוגיה ויוגה מסייעים אף הם.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום