הפרעות הנפש המוזרות ביותר

הפרעות הנפש המוזרות ביותרלמרות שחלק מההפרעות והתסמונות הנפשיות החריגות נראות אולי מדהימות, הן כולן נובעות מתנאים אמיתיים ורציניים. למרבה המזל, רוב ההפרעות המוזרות הן נדירות למדי ולא קיימים אנשים רבים הסובלים מהן.

תסמונת שטוקהולם

"נראה שחטיפה היא לא דבר רע כל כך, כי החוטפים בעצם מתוקים למדי". זוהי תופעה פסיכולוגית, אשר בה בני ערובה מביעים אמפתיה ורגשות חיוביים כלפי שוביהם. בני ערובה בעלי תסמונת שטוקהולם נוטים לעיתים להגן על שוביהם לאחר שנעצרו. תסמונת שטוקהולם נקראת על שמו של שודד בשטוקהולם, אשר החזיק בני ערובה במשך חמישה ימים באוגוסט 1973. במקרה זה, הקורבנות רקמו קשרים רגשיים אל שוביהם, ואף הגנו עליהם לאחר ששוחררו.

תיאוריית אשליית קפגרא

"את באמת נראית כמו אשתי, אבל אני יודע שאת משקרת. את לא אשתי!" זוהי הפרעה מוזרה, אשר בה אדם מחזיק באשליה לפיה חבר, בן זוג או בן משפחה קרוב הוחלף על ידי מתחזה זהה במראה. אשליית קפגרא נקראת על שם יוסף קפגרא, פסיכיאטר צרפתי, אשר תאר לראשונה בשנת 1929, את המקרה של אישה צרפתית אשר התלוננה כי "כפילים" מתחזים לבעלה ולאנשים אחרים בסביבתה.

אשליית פרגולי או אשליית הזוגות

הפרעה זו היא פחות או יותר הפוכה מאשליית קפגרא. זוהי הפרעה נדירה אשר לפיה אדם מחזיק באמונה הזויה כי אנשים שונים הם למעשה אדם יחיד אשר משנה את המראה שלו, או מתחפש. מצב זה נקרא על שם השחקן האיטלקי אופולדו פרגולי, אשר היה ידוע ביכולתו לבצע שינוי מהיר של מראה במהלך תפקידי הבמה שלו.

תסמונת עליסה בארץ הפלאות

"וואו, איזה טיול!" זהו מצב מבלבל אשר משפיע על תפיסה אנושית. מצב זמני אשר לעיתים קרובות מקושר עם מיגרנות, גידולים במוח ושימוש בסמים פסיכואקטיביים. אדם הסובל מהפרעה זו עשוי להרגיש כי חלק מהצורה או הגודל של גופו משתנה והוא תופס כי בני אדם אחרים, בעלי חיים ואובייקטים נעשים קטנים יותר מגודלם האמיתי.

סלבריפיליה

רצון עז לקיים יחסים רומנטיים עם אישיות ידועה. מתבגר אשר מפנטז מעט על ידוען, אינו סובל מהפרעה זו. ההפרעה מתרחשת רק כאשר קיימת אובססיה מוחלטת עם הרעיון של מערכת יחסים רומנטית עם ידוען.

תסמונת מינכהאוזן

תסמונת מינכהאוזן זוהי הפרעה פסיכיאטרית אשר הסובלים ממנה מזייפים מחלה או טראומה פסיכולוגית על מנת למשוך תשומת לב או אהדה לעצמם. התסמונת קרויה על שם הברון מינכהאוזן, אציל גרמני, אשר סיפר סיפורים רבים פנטסטיים ובלתי אפשריים על עצמו, אשר פורסמו מאוחר יותר כ'הרפתקאותיו המפתיעות של הברון מינכהאוזן'.

תסמונת הכחשת או התכווצות איברי מין

זוהי תסמונת הנפוצה ספציפית בתרבויות מדרום אסיה, לפיה אדם מחזיק באמונה עתיקה כי איבר המין שלו הולך ומצטמצם ובקרוב ייעלם. נשים הסובלות מהפרעה זו מחזיקות באמונה ממוקדת על פיה פטמותיהן מתכווצות.

תסמונת גופה מהלכת

זוהי הפרעה נוירופסיכיאטרית נדירה, אשר הסובלים ממנה מחזיקים באמונה הזויה לפיה הם מתים, אינם קיימים, מרקיבים או שאיבדו את הדם או את איבריהם הפנימיים. לעיתים יכולה ההפרעה לכלול אשליית חיי נצח.

תסמונת זו נקראת על שם נוירולוג צרפתי, ז'ול קוטארד, אשר תאר את התנאי הראשון בשנת 1880. הוא תאר חולה אשר הכחיש את קיומו של אלוהים, השטן, מספר חלקים מגופו ואת הצורך לאכול. הוא האמין כי הוא ארור לנצח ומותו לתא היה מוות טבעי. מאוחר יותר הוא מת מרעב.

פאראמנזיה

"הם העבירו אותי לבית אחר, למרות שהוא נראה בדיוק כמו הבית שלי, אני יודע שהוא משוכפל." זוהי אמונה הזויה נדירה אשר לפיה מאמין הסובל מהפרעה זו כי המיקום בו הוא נמצא משוכפל, ולמעשה הוא נמצא בשני מקומות באותו הזמן. הפרעה זו מזוהה עם פגיעות מוח.

קראו עוד:

הפרעות נפשיות בבני נוער

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום