הפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית

הפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית מתאפיינת בעיסוק בסדר, פרפקציוניזם ושליטה נפשית ובין אישית, על חשבון גמישות, פתיחות ויעילות.

אנשים עם הפרעה זו עלולים להתקשות בקבלת החלטות לתעדף משימות, או להחליט בעקשנות על השיטה הטובה ביותר לבצע משימה מסוימת.

הם נוטים להיות עצובים או לכעוס במצבים בהם לא הצליחו לשמור על שליטה בסביבה הפיזית או הבין אישית שלהם, למרות שכעסם בדרך כלל אינו מתבטא באופן ישיר. לדוגמא, אדם עשוי לכעוס על שירות גרוע במסעדה, אך במקום להתלונן להנהלה, הוא מעדיף להרהר על הדרך בה דברים בעולם צריכים להתנהל. בהזדמנויות אחרות, כעס עשוי להתבטא בזעם צדקני על עניינים שוליים לכאורה.

מאפייני הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

אנשים עם הפרעה זו עשויים לתפוס את עצמם כדומיננטיים במערכות יחסים. הם מציגים כבוד מוגזם לסמכות אותה הם מכבדים, ומתנגדים באופן מופרז לסמכות אותה אינם מכבדים. הם מביעים חיבה בצורה מבוקרת או מאולצת ביותר ועשויים להרגיש מאוד לא בנוח בנוכחות אנשים המבטאים רגשות.

מערכות היחסים שלהם מאופיינות באיכות רשמית ורצינית, והם עשויים להיות נוקשים במצבים בהם אחרים מחייכים ומאושרים. הם נזהרים שלא להגיב בפזיזות, ומגיבים רק כשהם בטוחים שכל מה שהם אומרים מושלם. הם עסוקים בהיגיון ושכל.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית היא דפוס מתמשך של חוויה פנימית והתנהגות החורגת מהנורמה התרבותית. היא משפיעה על שניים או יותר מהתחומים הכוללים הכרה, השפעה, תפקוד בין אישי או שליטה בדחפים.

הדפוס המתמשך גמיש ומתפשט על פני מגוון נרחב של מצבים אישיים וחברתיים. זה בדרך כלל מוביל למצוקה או פגיעה משמעותית בחיים החברתיים, בעבודה או בתחומי תפקוד אחרים. הפרעה זו יציבה וממושכת ומתחילה בבגרות המוקדמת, ובמקרים קיצוניים עלולה להתפתח לנרקיסיזם סדיסטי.

גורמים להפרעה

מדענים אינם יודעים מהו הגורם להפרעה זו. קיימות תיאוריות רבות על הגורמים האפשריים, ורוב אנשי המקצוע סבורים כי הגורמים הם ביולוגיים, גנטיים, חברתיים ופסיכולוגיים.

הגורמים החברתיים קשורים לדרך בה אדם חווה בהתפתחות המוקדמת שלו מגעים משפחתיים וחברתיים, והגורמים הפסיכולוגיים קשורים לאישיות המעוצבת על ידי הסביבה ולמידת מיומנויות התמודדות עם לחץ. לא קיים גורם יחיד אחראי, וטבעם המורכב של כל הגורמים קשור להפרעה זו. מחקרים מצביעים על העובדה לפיה קיים סיכון מוגבר מעט לכך שהפרעה זו תעבור בתורשה מהורים לילדים.

אבחון הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

הפרעה זו מאובחנת בדרך כלל על ידי איש מקצוע מיומן מתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוג או פסיכיאטר. לא קיימות בדיקות מעבדה, בדיקות דם או בדיקות גנטיות המשמשות לאבחון ההפרעה.

אנשים רבים עם הפרעה זו אינם מבקשים טיפול, עד שההפרעה מתחילה להשפיע על החיים באופן משמעותי. זה קורה לרוב כאשר משאבי ההתמודדות נמתחים והאדם הסובל מההפרעה אינו מצליח להתמודד עם לחצים או אירועי חיים.

אבחון להפרעה אובססיבית קומפולסיבית מתבצע באמצעות בדיקת התסמינים והיסטוריית החיים. הקביעה לקיום ההפרעה תתבצע אם התסמינים עומדים בקריטריונים הנדרשים לאבחון הפרעת אישיות.

טיפול אפשרי בהפרעה

הפרעה זו כרוכה בדרך כלל בפסיכותרפיה לטווח הארוך, עם מטפל בעל ניסיון בטיפול בהפרעות אישיות מסוג זה. גם תרופות יכולות להיקבע על מנת לסייע עם התסמינים הפרטניים המטרידים והמתישים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום