הפרעת אישיות סכיזוטיפלית

אדם הסובל מהפרעת אישיות סכיזוטיפלית סובל מקושי רב בבניית ושמירתהפרעת אישיות סכיזוטיפלית יחסים קרובים עם אחרים. הוא יכול לחוש אי נוחות קיצונית ביחסים כאלה. לאדם עם הפרעה זו יש בדרך כלל עיוותים קוגניטיביים, כמו גם מוזרויות בהתנהגות היומיומית.

אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית מפרשים לא נכון את המציאות ומקנים משמעות מיוחדת ויוצאת דופן לאירועים ומקרים. הם עשויים להחזיק באופן חריג באמונות תפלות או לעסוק בתופעות על טבעיות הנמצאות מחוץ לנורמות התרבות שלהם.

לעיתים קרובות, פונים אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית לטיפול בעקבות תסמינים נלווים דוגמת חרדה או דיכאון, המשפיעים על חיי היומיום שלהם.

תסמינים של הפרעת אישיות סכיזוטיפלית

הפרעת אישיות סכיזוטיפלית מאופיינת בדפוס של ליקויים חברתיים ובינאישיים המאופיינים באי נוחות חריפה, יכולת מועטה לקיום יחסים קרובים, ועיוותים ומוזרויות של התנהגות. ההפרעה מתחילה בבגרות המוקדמת ומתפרצת במגוון תסמינים:

  • אחזקה של אמונות מוזרות או חשיבה מאגית שמשפיעה על ההתנהגות ואינה עולה בקנה אחד עם נורמות התנהגותיות. למשל, הם מאמינים שיש להם כישורי טלפתיה, או "חוש שישי". הם שומעים "קולות", ויש להם פנטזיות ביזאריות או מטרידות.
  • תפיסתם הפיזית של אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית אינה רגילה והיא כוללת אשליות גופניות.
  • החשיבה, ההופעה והדיבור של אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית היא מוזרה ותימהונית. למשל, הם מדברים במשפטים מורכבים ומעורפלים, ומשלבים בשיח שלהם מטאפורות או סטריאוטיפים באופן תדיר.
  • הם חשדנים וסובלים ממחשבות פרנואידיות.
  • הם בעלי השפעה בלתי הולמת אשר מקטינה אחרים, ולעיתים קרובות סובלים מנרקיסיסטיות המובילה להתמכרות.
  • לאנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית אין חברים קרובים מלבד קרובי משפחה מהדרגה הראשונה.
  • אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית הם בעלי חרדה חברתית מופרזת שאינה פוחתת עם היכרות האנשים החדשים בחייהם. תסמין זה קשור לפחדים פרנואידיים יותר מאשר לתפיסה עצמית שלילית.

הפרעת אישיות סכיזוטיפלית נפוצה בקרב פחות משלושה אחוזים מכלל האוכלוסייה, ועם ההתבגרות, אנשים רבים חווים רק חלק מהתסמינים הקיצוניים ביותר, עד לשנות ה- 40 או ה- 50  שלהם.

אבחון וטיפול בהפרעת אישיות סכיזוטיפלית

הטיפול בהפרעה זו בדרך כלל כרוך בפסיכותרפיה ארוכת טווח עם מטפל בעל ניסיון בטיפול בהפרעות אישיות. גם תרופות יכולות להקל על תסמינים ספציפיים מדאיגים ומתישים.

לעיתים קרובות, אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית אינם מבקשים טיפול למצבם עד לזמן בו ההפרעה מתחילה להתערב באופן משמעותי בחייהם ולהשפיע על מהלכם התקין. זה קורה לרוב כאשר אין ביכולת האדם להתמודד עם לחץ או אירועי חיים אחרים.

הפרעות אישיות סכיזוטיפליות מאובחנות בדרך כלל על ידי איש מקצוע מיומן מתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוג או פסיכיאטר. רופאי משפחה ורופאים כלליים בדרך כלל אינם מוכשרים או מאובזרים על מנת לאבחן סוג הפרעה זו. לכן, כאשר מטופל פונה אליהם עם תלונות על תסמיני ההפרעה, עליהם להפנות אותו לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש על מנת לבצע אבחון ולהעניק טיפול.

אין להפרעת אישיות סכיזוטיפלית בדיקות מעבדה, בדיקות דם או בדיקות גנטיות המשמשות לאבחון. המומחה יבדוק את היסטוריית החיים של המטופל ויכריע באם התסמינים שלו עומדים בקריטריונים הנדרשים לאבחון הפרעת אישיות.

הפרעת אישיות סכיזוטיפלית לעומת סכיזופרניה

התקשורת של אנשים בעלי הפרעת אישיות סכיזוטיפלית דומה לתקשורת של אנשים הסובלים מסכיזופרניה. למרות שהפרעה סכיזוטיפלית מתקיימת לעיתים בקרב אנשים בעלי סכיזופרניה לפני שהם מאובחנים בהפרעה, רוב המבוגרים בעלי הפרעה סכיזוטיפלית אינם מפתחים סכיזופרניה.

בעיקרון, ההבדל בין הפרעת אישיות סכיזוטיפלית לסכיזופרניה, מסתכם בנוכחות מאפיינים פסיכוטיים מובהקים. במילים אחרות, הפרעת אישיות סכיזוטיפלית היא הפרעת אישיות, ואילו סוגי הסכיזופרניה השונים מקורם בהפרעה פסיכוטית.

ראו גם:
תסביך אלקטרה

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום