הפרעות נפשיות נפוצות במתבגרים

הפרעות נפשיות במתבגריםבני נוער מתמודדים במהלך גיל ההתבגרות עם שינויים רבים, הן פיזיולוגיים והן נפשיים. גיל זה, המהווה אתגר רב מאד עבורם, מלווה בקשיים מרובים, החולפים מעצמם במשך הזמן. יחד עם זאת, אחד מתוך עשרה בני נוער סובל מהפרעה נפשית.

הפרעות נפשיות אלו יכולות לשבש באופן מלא את חיי היום יום שלהם, את התנהלותם בבית הספר, בחיי המשפחה ולהשפיע אף על המשך חייהם. קבלת טיפול מתאים מבעל מקצוע המתמחה בטיפול בבני נוער היא הדרך הנכונה להתמודד עם כך ומוטב לעשות זאת מוקדם ככל שניתן.

הסטטיסטיקה: עשרה אחוזים מהמתבגרים מתמודדים עם הפרעות נפשיות

מרביתן מופיעות כבר בתקופת הילדות ומגיעות לשיאן בגיל הקריטי, במהלך גיל ההתבגרות. ישנם מקרים שבהם מתמודדים בני הנוער עם מספר הפרעות רגשיות ונפשיות בו זמנית או עם התקפים פסיכוטיים, מה שהופך את ההתמודדות לאתגר רב עוד יותר.

ההפרעות הנפשיות הנפוצות בבני נוער הן: דיכאון, הפרעות אכילה כמו בולימיה או אנורקסיה, חרדה, הפרעות היפראקטיביות והפרעות קשב, הפרעות התנהגותיות למיניהן, סכיזופרניה, הפרעות במצב הרוח, הפרעות תקשורת, הפרעות למידה, טיקים (תנועות בלתי רצוניות) וגם ניכור הורי, המוגדר יותר כתסמונת מאשר הפרעה.

אתגרי אבחון

בני נוער נוטים להפגין התנהגויות שונות הנתפסות כחריגות. אך כשהתנהגויות אלו ממשיכות בתדירות וחומרה גבוהה, ומשפיעות באופן משמעותי על חיי המתבגר, יתכן שמדובר בהפרעה נפשית. בנוסף, לא תמיד משתפים בני הנוער פעולה עם סביבתם, עם הוריהם או גורמים אחרים, שנמצאים לידם במהלך היום יום.

הם יכולים להסתיר חלק מההתנהגויות ולהקשות מאד על הקרובים להם לגלות את הבעיה שממנה הם סובלים. אבחון ההפרעות השונות נעשה על ידי רופא, המתמחה בטיפול בבני נוער, פסיכולוג או פסיכיאטר, וכולל התייחסות הן למצב הגופני והנפשי של המתבגר.

לרוב נערכות בדיקות שונות כדי לשלול בעיות רפואיות אחרות ובמידה ולא מזהים בעיה רפואית לסימפטומים, ממשיכים לפסיכיאטר מומחה.

מגוון גישות טיפול

אופי וסוג הטיפול נקבעים בהתאם להפרעה עצמה, לסימפטומים הנלווים לה וגם למצבו הנקודתי של המתבגר – בריאותו הנפשית והפיזית. פסיכותרפיה היא שיטת טיפול מקובלת כיום, המהווה מענה טיפולי עבור סוגים שונים של הפרעות נפשיות.

הדבר יכול להיעשות באמצעות טיפול באמנות עבור מתבגרים הסובלים מחרדות, דיכאון וגם בעיות של קשב וריכוז. גם טיפול באמצעות בעלי חיים הוא שיטת טיפול נפוצה מאד שיכולה לסייע למתבגרים. מפגשים עם פסיכולוג, "אחד על אחד", יכולים גם הם לעזור ובמקרים מסוימים נדרש גם טיפול תרופתי. לרוב הטיפול התרופתי משולב לצד הטיפול הפסיכותרפי.

אולי יעניין אותך גם:

מהו מבחן MMPI? 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום