הריון ותרופות פסיכיאטריות

תקופת ההריון הינה תקופה חשובה מאוד לשמירת הבריאות אצל האישה, שכן כל מאכל, שתייה, עישון ונטילת תרופות, עוברות באופן ישיר דרך השלייה לעובר ועלולות לגרום להפרעות בהתפתחות ובגדילה. מרבית התרופות אינן מומלצות לנשים בהריון, שכן הן עלולות לגרום להפרעות בהתפתחות העובר.

באופן כללי. כל התרופות מחולקות ל-5 קטגוריות, ולפי המרכיבים שלהם, אופן לקיחתן, ספיגתן והוצאתן מהגוף, מחליטים הרופאים, באם הם מתאימות לנשים בהריון באופן בטוח, האם הן עלולות לגרום לנזק לאם ולעובר, האם מותר להשתמש בהם באופן יומיומי או רק במצבי חירום ואלו תרופות אסורות לשימוש באופן מוחלט
  • A – תרופות בטוחות בזמן הריון
  • B – מחקרים על בע"ח הוכיחו בטיחות אין די מידע על בני אדם.
  • C – סיכון מסוים לעובר, יש לשקול יתרונות לעומת הסיכון לעובר
  • D – סיכון לעובר יש להשתמש רק במצבי חירום.
  • X – עדות מחקרית לנזק חמור בעובר. אסור בהחלט לשימוש בזמן הריון
מכיוון שמחלות פסיכיאטריות אינו חלופות כאשר האישה נכנסת להריון, יש צורך בהמשך שימוש בתרופות פסיכיאטריות בכדי למנוע התפרצות של תסמינים מחלות נפש שונות.
רק פסיכיאטר אחראי על התאמת התרופות למטופלת, על מנת למנוע נזק לה או לעוברה. למרות זאת, חלק מהתרופות הפסיכיאטריות הניתנות במהלך ההריון עלולות לגרום לנזק קל בשכיחות נמוכה בעובר ועל האישה לדעת זאת מראש ולהחליט כיצד לפעול. בנוסף, על הרופא הפסיכיאטר למצוא את השילוב התרופתי הנכון בעל הסיכויים הנמוכים ביותר לגרימת נזק עוברי.

 

מרבית התרופות הניתנות לנשים בהריון נחשבות בטוחות למרות חדירתן דרך השלייה ומשם לעובר המתפתח. חלק קטן מהתרופות עלולות לגרום למומים מולדים למרות היותן בטוחות ועל האישה הנוטלות תרופות פסיכיאטריות להיות במערב צמוד גם עם הפסיכיאטר וגם עם הגניקולוג שלה, על מנת שיכול לבצע בדיקות שגרתיות, בדיקות אולטרא סאונד ובדיקות שונות, בכדי לראות האם העובר מתפתח באופן נורמאלי וגדל באופן תקין למרות לקיחת התרופות הפסיכיאטריות.

 

במהלך השנים האחרונות, פורסמו מחקרים מרובים אשר הוכיחו כי למרות שמרבית התרופות הפסיכיאטריות הניתנות לנשים בהריון בטוחות, בטווח הרחוק הן כן עלולות לגרום לנזקים בתינוק. מחקר חדש שפורסם לאחרונה מטעם משרד הבריאות, הראה כי שימוש קבוע בתרופת פרוזאק (תרופה לטיפול בהפרעות דיכאון ובעיית חרדה), במהלך ההריון, מגביר את הסיכויים של העובר לפתח מומים והפרעות בהתפתחות הלב. אין זה אומר כי כל הנשים הנוטלות פרוזאק יגרמו למומי לב בעוברם, אך קיים סיכון גבוה.

למרות סיכון זה ממשיכים להמליץ הרופאים ליטול את התרופות במהלך ההריון ובאם התגלו מומים בעובר בעקבות בדיקות האולטרסאונד, רק אז לפי המצב של העובר יחליטו הרופאים כיצד להמשיך את ההריון. חשוב לדעת כי באופן כללי גם בנשים הנוטלות תרופות פסיכיאטריות וגם באלו שלא, שכיחות הופעת מומים בלב העובר בקרב האוכלוסייה הכללית עומדת על כאחוז אחד בלבד.

נשאלת השאלה, מה עדיף לעשות במקרים של נשים עם הפרעות נפש שנכנסו להריון? באם האישה תפסיק לקבל טיפול תרופתי, מצבה הבריאותי והנפשי עלול להדרדר והיא עלולה לפגוע בעצמה ובעוברה, עקב התנהגות לא בריאה והרסנית בשל מחלת הנפש. מצד שני, באם תיקח האישה את הטיפול התרופתי באופן קבוע בכדי להירגע את התסמינים של הפרעת הנפש, היא עלולה בשכיחות נמוכה אומנם, לגרום לנזק בהתפתחות וגדילת העובר.

לדוגמא הפרעה דו קוטבית – מאניה דפרסיה בה ניתנת בין היתר, באופן קבוע התרופה ליתיום, אשר ידועה ממחקרי העבר כי עלולה לגרום למומים בלב העובר, אך קיימים מקרים בהם אם האישה לא תיקח את תרופת הליתיום, היא תהווה סכנה לעצמה.
סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום