התמודדות בני זוג עם מחלת הסרטן

התמודדות בני זוג עם מחלת הסרטןמחלת הסרטן, על כל סוגיה, היא מחלה אשר ההתמודדות עמה מלאת מתחים ולחצים הן עבור החולה והן עבור החצי השני, התומך ונמצא שם לכל אורך הדרך.

נדרשים לא מעט כוח רצון לחיים ומוטיבציה בלתי נלאת להילחם במחלה, בתסמינים שלה ובתופעות הלוואי של הטיפולים על מנת לגבור עליה, ובמקרים רבים היא מהווה סיכון בריאותי, נפשי ופיזי הן לטווח הקרוב והן לטווח הרחוק בקרב בן או בת הזוג החולה במחלה.

בנוסף לכך, ישנן השלכות מרחיקות לכת לטיפולים הרבים אשר עובר החולה בדרך לריפוי. הכמויות האדירות של החומרים הכימיים פוגעות באופן משמעותי באיברים רבים בגוף המערערים את התפקוד התקין שלו, דבר אשר משפיע גם על הלך הרוח הרגשי שלו.

אחד הקשיים המהותיים במחלת הסרטן היא ההשפעה העצומה שיש למגוון הטיפולים למיגור והאטת קצב התפשטות המחלה על מידת הפוריות של החולה. כידוע, חוסר היכולת ליצור המשכיות לחיים באמצעות הבאת ילדים לעולם יכולה לערער באופן נחרץ על אופן התנהלותו השכלית, הרגשית והגופנית של בן הזוג תוך כדי התמודדות עם מחלת הסרטן.

ההשפעות של הטיפולים השונים במחלת הסרטן על פוריות החולה

הסיכויים לחוסר פוריות בקרב חולי סרטן הולכים וגוברים ככל שהטיפולים נהיים יותר אגרסיביים וחודרניים. טיפולי כימותרפיה תוקפים את התאים הסרטניים במטרה למגרם באופן מוחלט או להאט את קצב התפתחותם והתפשטותם בגוף.

במקרים מסויימים, החומרים הכימיים המעורבים בטיפולים הללו גורמים לחוסר פוריות זמנית, אולם במקרים רבים תופעות הלוואי של הטיפולים הכימותרפיים יכולות להימשך זמן רב יותר. כל זאת תלוי בחומרים עצמם, במינונים, השילובים בין החומרים השונים, גיל המטופל ומצב בריאותו הכללי.

דוגמא לכך ניתן למצוא בטיפולי הכימותרפיה למחלת סרטן השד הכוללים בתוכם גורמי אלקילציה ותרופה בשם ציקלופוספמיד, אשר פוגעים בייצור הורמון האסטרוגן האחראי לקצב הייצור המהיר של תאים סרטניים ומנגד משחק תפקיד חשוב בתהליך הביוץ אצל האישה, כלומר מתרחשת פגיעה מהותית בפוריות האישה.

רדיותרפיה הינו דרך נוספת לטיפול במחלות הסרטן השונות והוא פוגע במקום הנגוע באופן נקודתי. בסרטן צוואר הרחם למשל, טיפולי הרדיותרפיה מכוונים באופן ישיר לאזור האגן וצוואר הרחם, דבר אשר עלול בהחלט להוביל לחוסר פוריות בקרב נשים, ובמרבית המקרים מדובר אף במצב קבוע. הסיכון גובר בהתאם לעוצמת המינון ולגיל המתקדם של האישה. חשיפת הגוף כולו לקרינה בדרך כלל תגרום למצב קבוע של חוסר פוריות אשר רק בודדות ביותר יוכלו להביא ילדים לעולם לאחר מכן.

ביצוע ניתוחים להסרת גרורות סרטניות בדרך כלל לא פוגע בפוריות. לעומת זאת, כאשר מדובר בסרטן צוואר הרחם, לעתים לא רחוקות יש צורך להסיר את הרחם או השחלות וכתוצאה מכך, המצב של חוסר פוריות הינו בלתי נמנע. ניתוחים מסויימים בצואר הרחם, בנרתיק ובפות יכולים אף הם להוביל לחוסר פוריות.

ההשפעות של חוסר הפוריות על הזוגיות ודרכי התמודדות

בעוד בן או בת הזוג גברו על מחלת הסרטן הנוראית, התופעה הקשה של חוסר פוריות בעקבות הטיפולים הכימיים הרבים אשר עברו בשביל לגבור על המחלה, הינה בלתי נסבלת ויוצרת למעשה מצב של מן הפח אל הפחת בו כשנדמה שיצאו ממצב קשה אחד, הם לפתע נופלים למצב נוראי וקיצוני נוסף – חוסר היכולת להביא ילדים לעולם. מצב זה יכול להוביל ללא מעט מתחים, דיכאונות ותחושות נפשיות וריגשיות קשות בקרב החולה, אשר היה בטוח שהכל נותר מאחוריו עם ההתגברות על המחלה.

התפקיד של החצי השני, אשר היווה הכתף התומכת, הסלע בחייו של בן הזוג החולה, לכל אורך המחלה, נותר בעינו. ההתמודדות עם חוסר הפוריות, טיפולי הפוריות הרבים אשר יאלצו לעבור ביחד, ההחלטות הקשות שבדרך – כל אילו יכולים להוביל ללא מעט מתחים בין בני הזוג, כך שלעתים ישתלם בהחלט לערב ולהתייעץ עם גוף שלישי, מקצועי, בדמותו של יועץ זוגיות או פסיכולוג אשר יסייעו להם להתמודד עם הקשיים הטמונים בחוסר פוריות אצל בן הזוג כתוצאה ממחלת הסרטן.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום