התמודדות עם התקף חרדה – איך עושים את זה?

התמודדות עם התקף חרדה - איך עושים את זה?התקף חרדה הינו תחושת חרדה פתאומית ועזה, שבה אתה חש טלטלה נפשית, תחושת בלבול קיצונית, בחילות, קצב לב מהיר ושאינו סדיר, יובש בפה, קוצר נשימה, הזעה וסחרחורת.

התחושה שעולה אצלך היא שאתה עובר התקף לב, או עומד להתמוטט או אף למות. אך למרות שהתסמינים הללו מפחידים ומלחיצים, הם אינם מסוכנים.

רוב התקפי החרדה נמשכים בין חמש דקות לחצי שעה. למרות ההיבט המפחיד של התסמינים, מומלץ שלא להניח לפחד מהתקפי החרדה לשלוט. במאמר תקראו כיצד ניתן לשלוט בהתקפי החרדה ואיך למנוע את ההתקפים.

שליטה בתסמיני התקף חרדה

מומלץ שלא לחפש הסחות דעת, אלא לנסות להמשיך לתפקד. התמודדות עם הפחד אין פירושה לברוח ממנו, אלא להבין ששום דבר לא יקרה. ככל שהחרדה מתחילה לחלוף, יש להתמקד בסביבה ולהמשיך לתפקד. אם ההתקף קצר ופתאומי, מומלץ להיעזר במישהו קרוב שירגיע ושיסייע להבין שהתסמינים חולפים ואינם מהווים מקור לדאגה.

כל אדם שחווה תסמיני התקפי חרדה צריך לעבור בדיקה רפואית נאותה לשלילת כל הפרעה רפואית בסיסית הקשורה לתסמינים. אם לא נמצא גורם עיקרי ברור בו ניתן לטפל, קיימות מספר שיטות בהן יכלים אנשים לנקוט לשליטה בתסמיני התקף חרדה:

תרגילי נשימה – אם אדם נושם במהירות במהלך ההתקף, תרגילי נשימה מקלים על תסמינים אחרים. תרגילי הנשימה כוללים נשימה איטית, עמוקה ועדינה ככל הניתן, דרך האף; נשיפת האוויר לאט, עמוק ובעדינות דרך הפה; חלק מהאנשים נרגעים כשהם סופרים מאחד עד חמש על כל שאיפה ונשימה; ולעצום את העיניים ולהתמקד בנשימות. התחושה הטובה תשוב כעבור מספר דקות, ואדם עשוי לחוש עייפות לאחר מכן.

למידה – ידע הוא חלק ענק מהתגברות על תסמיני התקף חרדה. למידת האופן בו מרכז הפחד במוח עובד מעצימה אנשים להכיר בהתקף חרדה, ולהבין כיצד האמיגדלה גורמת לפרץ אדרנלין.

הרפיית שרירים – שיטה מועילה נוספת היא ללמוד כיצד להרגיע את הגוף כראוי. שיטה זו כרוכה במתיחת שרירים שונים ולאחר מכן הרגעתם על מנת לסייע להפחתת מתח ולחץ התורמים להתקפי חרדה. מתחילים עם הרגליים ועובדים עד המצח. מהדקים את השרירים תוך כדי נשימה עמוקה, מחזיקים למשך מספר שניות ולאחר מכן משחררים את המתח תוך כדי הנשימה החוצה. מניעים את הגוף, ועובדים על קבוצת שרירים אחת בכל פעם.

מיינדפולנס – שיטה המלמדת פשוט לחיות את החיים ברגע ההווה ולקבל את המחשבות כשהן מגיעות, אך לא להניח להן "להתפוצץ" מעבר לכל פרופורציה. התקפי חרדה עשויים לנבוע ממחשבות מרוץ המתפתחות לדאגות קטסטרופליות.

שיטות למניעת התקף חרדה

יש לנסות להבין מהו הלחץ המסוים המפעיל התקף חרדה וגורם לתסמינים להחמיר. חשוב שלא להגביל את התנועות והפעילות היומית.

תרגילי נשימה יומיים – מסייעים למניעת התקפי חרדה ומקלים את התסמינים במהלך התרחשותם.

התעמלות קבועה – במיוחד פעילות אירובית, מסייעת להתמודדות עם רמות הלחץ, שחרור מתחים, שיפור מצב הרוח ושיפור הביטחון העצמי.

תזונה נכונה – ארוחות מסודרות מייצבות את רמות הסוכר בדם.

הימנעות מקפאין, אלכוהול ועישון – הם מחמירים התקפי חרדה.

קבוצות תמיכה לחרדה – ההשתתפות בקבוצות מסייעת לקבלת עצות שימושיות לגבי האופן בו ניתן להתמודד עם ההתקפים ביעילות. הידיעה שאנשים אחרים חווים תחושות זהות יכולה להרגיע.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מזהה ומשנה דפוסי חשיבה שליליים המזינים התקפי חרדה.

קראו עוד:

נתק מהמציאות בעקבות חרדה

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום