כישורי הישרדות להתמודדות משפחתית עם מחלה נפשית

התמודדות משפחתית עם מחלה נפשיתקשה לאבחן מחלה נפשית קשה כגון סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, הפרעת פאניקה, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית והפרעת דיכאון מג'ורי.

קשה גם כשאדם אהוב חווה אחת ממחלות אלו, ואם בן משפחה חי עם מחלה נפשית מורכבת, כל המשפחה עלולה להיות מושפעת.

מהפך רגשי

מחלות נפש קשות כרוכות במקרים רבים במרכיב ביולוגי. הן אינן תוצאה של הורות גרועה, ומן הסתם, לא ניתן היה למנוע אותן באמצעות צעדים בהם יכלו לנקוט בני המשפחה. ועדיין, אפילו לאחר האבחנה, טבעי לחוות מגוון תחושות עוצמתיות ולעתים לא נעימות.

אין זה טבעי לחוות רגשות כגון בושה, כאב או מבוכה כתוצאה מהתנהגות משובשת של בן משפחה. אנשים רבים חווים אף כעס על הנסיבות ואפילו על האדם שאובחן, ולמרות שמצב זה עשוי להיות לא הגיוני, הורים עסוקים במקרים רבים במידה מסוימת של האשמה עצמית. תחושות בושה וכעס אלו עשויות אף להתקיים במקביל לרגשות אשמה, וגם תחושת אבל נפוצה.

הורות לילד שאובחן עם מחלה נפשית קשה

הורים במיוחד נדרשים להתאים את התקוות או הציפיות לעתיד שלהם, כשילדם מפתח מחלה נפשית חמורה. בתהליך זה, ההורים עלולים להתאבל על העתיד אותו תכננו לילד, ורגשות אלו, גם אם הם קשים, הם טבעיים לחלוטין. בדיוק כפי שחשוב לשמור על הבריאות כשמטפלים באדם אהוב עם מחלת נפש, חשוב גם לשמור על יחסים תקינים עם בני המשפחה האחרים, כולל בן או בת הזוג.

אם יש לכם ילדים, קטינים או בוגרים, הסובלים ממחלה נפשית קשה, אתם עלולים למצוא את עצמכם משקיעים פחות תשומת לב בילדים האחרים שלכם.

השפעת מחלה נפשית של ילד על האחים

אחים בריאים עשויים לחוש חרדה ותסכול כתוצאה מהאחריות הנוספת המוטלת עליהם. מומלץ להקדיש תשומת לב קבועה גם לכל אחד מהילדים, ולגרום להם להבין עד כמה עזרתם מוערכת. ברור שתקשורת כנה חיונית להתנהלות מול כל בני המשפחה.

לדוגמא, אין להסס לשאול את הילד החולה והילדים הבריאים איך הם מרגישים לגבי השינויים במשפחה. הקפדה על קו תקשורת פתוח מסייעת להתנהלות חלקה יותר במהלך האבחון החדש וברכישת כישורי הישרדות חדשים להתמודדות עם העתיד.

כישורי הישרדות לזוגיות בצל מחלה נפשית קשה

מערכות יחסים יכולות להיות נפלאות, אך מאותגרות בנסיבות הטובות ביותר. כשאחד מבני הזוג סובל ממחלה נפשית קשה, המצב עשוי להיות מורכב עוד יותר. במקרים רבים, בן או בת הזוג ללא ההפרעה המאובחנת, נדרשים לקחת על עצמם יותר אחריות, לפחות לטווח הקצר. אדם שכבר מודאג לגבי המצב הבריאותי הנפשי של בן או בת זוגו, נדרש להשקיע יותר זמן להתנהלות משק הבית או טיפול בילדים, ומצב זה עלול להיות קשה במיוחד.

חשוב שבני זוג יזכרו שמצבם של רוב האנשים המאובחנים עם מחלה נפשית חמורה, משתפר עם הזמן, וכי גישת בן הזוג והתנהגותו עשויה לתרום באופן משמעותי לתהליך ההתאוששות. מומלץ לשמור על גישה מקבלת וחיובית, תוך ציפיות ריאליות מהשותף החולה. ההשתתפות בטיפול משפחתי מיוחד למחלות נפשיות קשות, יכולה להיות יעילה ביותר.

תמיכה מקצועית ללמידת כישורי הישרדות עם מחלה נפשית במשפחה

כשמסתגלים לרגשות וללחצים המלווים חיים משפחתיים עם בן משפחה הסובל ממחלה נפשית קשה, חשוב לזהות מקורות תמיכה נכונים. במקרים רבים, חלק מהתמיכה מגיעה מאנשים אחרים שנמצאים במצב זהה. מומלץ להצטרף לקבוצת תמיכה משפחתית על מנת לפגוש אנשים אחרים המתמודדים עם אתגרים זהים.

השתתפות בתכניות משפחה, הכוללות את בני המשפחה כולל החולה, יכולה להיות מועילה אף היא. תוכניות אלו מנוהלות על ידי מדריכים מיומנים, ומחקרים הראו כי תוכניות מבוססות על משפחה יכולות אף לשפר את הרווחה של אנשים רבים עם מחלות נפש רציניות.

הישרדות המטפלים בבני משפחה בצל מחלה נפשית

כשמגלים שאדם אהוב חולה, קשה למקד את תשומת לב על כל דבר אחר, אך חשוב לדאוג גם לצרכים האישיים. מומלץ לאכול ארוחות בריאות, להקפיד על פעילות גופנית ולישון היטב. יש להקדיש זמן לפעילויות מהנות על מנת לפקח על רמות הלחץ. כך ניתן לתמוך יותר בבן המשפחה, כשנוקטים בצעדים לשמירת הבריאות הגופנית והנפשית של המטפלים.

ברוב המקרים, מחלות נפש קשות מציבות אתגרי התנהלות ואתגרים רגשיים. יתכן שבן המשפחה החולה אינו מסוגל לעבוד, לפחות באופן זמני. יתכן שיהיה צורך לסייע לו לאתר דיור בר השגה, תחבורה מאובטחת אל המפגשים הרפואיים ומהם, או להבין כיצד לשלם עבור תרופות.

מערך הישרדותי של בני משפחה בצל מחלה נפשית

יש להתייעץ עם הרופאים ואנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש לגבי שירותים חברתיים זמינים המסייעים לתפקוד יומיומי. כשניתן, מומלץ לבקש סיוע של בני משפחה וחברים על מנת להקל את האחריות. אתם עשויים להיות מופתעים עד כמה הם יהיו מאושרים להושיט עזרה, אם מניחים להם.

זה טבעי שהדינאמיקה המשפחתית משתנה כשאחד מבני המשפחה מאובחן עם מחלה נפשית קשה, וכנראה יידרש מעט זמן לקבל את השינויים ולבנות שגרה חדשה. מומלץ לזכור שחולי נפש יכולים לחיות חיים עשירים ומספקים, וכך גם כל בני המשפחה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום