התמודדות בני זוג עם ילדים מנישואים קודמים

התמודדות בני זוג עם ילדים מנישואים קודמיםהתא המשפחתי עבר בעשורים האחרונים שינוי מהותי. משפחות חדשות מסוגים שונים הן כבר לא עניין חריג וביניהן ניתן למצוא משפחות רבות שבהן אחד ההורים, או שניהם, נשוי בפעם השניה.

כאשר בן זוג מביא לנישואין מלבד עצמו גם את ילדיו, הדבר משפיע לא רק על היחסים עם בן הזוג החדש אלא גם על מערכות היחסים עם הילדים.
זה ודאי משפיע גם על ההחלטה האם להביא ילדים חדשים לעולם ועל מערכות היחסים בין הילדים החדשים לילדים מנישואין קודמים. כך שגם אם התופעה היא נפוצה כיום, אין ספק שעדיין מדובר בסיפור מורכב.

מחקר של אוניברסיטת חיפה מצביע על כך שככל שעולה מספר הילדים בבית, כך עולה המתח בין בני הזוג החיים בנישואין שניים- מנישואין קודמים ומהנישואין השניים כאחד. אבל זה לא חייב להיות כך.

היחסים בין בני הזוג

כאשר בני זוג מתחתנים או מנהלים קשר רציני לאחר גירושין, כשהם הורים לילדים, הקשר הזוגי החדש נבנה בצלה של המערכת המשפחתית הקיימת של בני הזוג. מדובר על חיבור והתמזגות של שתי תת- מערכות משפחתיות, וזוהי סיטואציה מורכבת ומאתגרת.

חשוב לזכור שלאחר חווית התפרקות של משפחה, יצירת קשר משמעותי מלווה פעמים רבות בחששות, אי- אמון במוסד המשפחתי וטראומות מהעבר. יחד עם זאת, הציפיות בנישואין שניים הן לרוב גבוהות יותר, כפי שמצביעים מחקרים.

הציפיות הללו מבוססות על ההנחה שזוגיות שניה נבנית מתוך בחירה מושכלת ומעמיקה יותר, בעקבות ניסיון העבר. אך בפועל, אחוז הגירושין בנישואים שניים גבוה מאחוז הגירושין בנישואים ראשונים.

אם רק לאחד מבני הזוג יש ילדים- הצורך בקבלתם על ידי בן הזוג הוא לרוב דרישה מוקדמת לזוגיות. בנוסף, במצב שכזה קיים לעתים פער בבגרות או בבשלות ההורית בין בני הזוג, מה שעלול ליצור וויכוחים על חלוקת הזמן והמשאבים, על חינוך הילדים ובכלל.

אבל גם אם לשני בני הזוג יש ילדים, עלולות לצוץ בעיות מסוג אחר. שני בני הזוג מגיעים עם תפיסה מגובשת לגבי גידול הילדים, וסגנונות ההורות עלולים להיות שונים ואף מתנגשים.

היחסים בין ההורים לילדים

לפעמים כאשר בני הזוג מביאים לעולם ילד חדש, משותף, בן הזוג שגידל עד לאותו רגע את ילדיו של בן הזוג השני, נתקל במצב של בלבול. במיוחד אם מדובר בחוויה ראשונה של הורות מלאה, ייתכן שיחוש שהוא מעדיף את הילד החדש, בשר מבשרו.

חשוב לזכור שגם הילדים עוברים טלטלה עזה לא פחות. הם חווים בלבול אל מול האם או האב החדשים, וגם מול ההורה השני, שנותר לבדו או שחי עם בן זוג אחר.

כניסת מבוגר נוסף לבית, שאותו חלק הילד עם אביו או אמו ועם אחיו הביולוגיים, מהווה איום גם על מעמדו של הילד בבית. לעתים אחרי גירושין הילד משתתף בחלק ממטלות משק הבית ועם כניסת ההורה החדש הוא מרגיש פחות מועיל. גם תשומת הלב שנלקחת ממנו לטובת ההורה החדש עלולה ליצור טינה כלפיו.

יחד עם זאת, לפעמים כניסה של מבוגר אחראי נוסף מורידה את הנטל מהילד, או מספקת לו יותר תשומת לב ולכן הוא יקבל אותה בשמחה דווקא. צפוי שקבלת בן הזוג החדש תהיה תהליך ממושך ויש לקבל זאת בהבנה.

אם המצב החדש יוצר תסכול ופוגע ביחסים בין בני הזוג, חשוב להעלות את הדברים אל פני השטח ואם יש צורך לפנות גם לטיפול משפחתי או זוגי. פרידה נוספת אינה תועיל לילדים או לבני הזוג וכמובן שגם לא תסכול ומרירות ממערכת היחסים החדשה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום