התעללות בגיל צעיר והשפעותיה

התעללות בגיל צעיר והשפעותיהילדים נראים לרובנו היצורים החמודים, העדינים והמושלמים ביותר עלי אדמות. רובנו מתגייסים מיד לעזרתו של ילד בצרה, מרגישים צורך לשמור ולהגן עליהם. ורובנו מזדעזעים כל פעם, חדשות לבקרים, כאשר מופיע דיווח נוסף ונחשפת מסכת נוספת של ילד שעבר התעללות.

למרבה הצער, המקרים הללו באמת לא כל כך נדירים. ישנם ילדים רבים, בעודנו קוראים שורות אלה, שעוברים התעללות. ועוד יותר ילדים, בוגרים ומבוגרים שמתמודדים עם השלכותיה הפסיכולוגיות של אותה התעללות.

התעללות בילדים

התעללות בילדים יכולה ללבוש צורות שונות- פיזית, נפשית ומינית. התעללות פיזית כוללת שימוש באלימות ובכח בלתי סביר נגד ילדים. התעללות מינית כוללת שימוש בילד בתור אובייקט מיני או חשיפתו לתכנים מיניים שאינם מתאימים לגילו. התעללות נפשית כוללת הזנחה, עלבונות, חוסר יחס, השפלה וכדומה.

מעניין לציין כי ההשלכות הנפשיות שיש לכל סוגי ההתעללות דומה, למרות המאפיינים הספציפיים של כל סיטואציה. התעללות נפשית והתעללות מינית נחשבות לבעלות השפעה הגדולה ביותר, למרות שיתכן שהילד לא חש כל כאב או פגיעה פיזית במהלך ההתעללות.

המתעללים

קל ונח יותר לחשוב, שהמתעללים הם אנשים זרים, מופרעים, פסיכופטיים. למרבה הצער, רב ההתעללויות בילדים קורות בתוך הבית, על ידי האנשים הקרובים אליהם ביותר, האנשים שאמורים להגן ולשמור עליהם.

ישנם מקרים של ילדים שחווים התעללות מטעם ילדים אחרים בבית הספר, או שכנים מבוגרים, אך רבים יותר סובלים מאלימות או מתקיפה מינית בתוך הבית. התעללות נפשית בבית הספר יכולה להתחיל ולהיגמר ולהשאיר עקבות מעטים, יחסית להתעללות נפשית שמוטלת על הילדים מטעם הוריהם, בתוך הבית. מתעללים קיימים בלא הבדלי דת וגזע, בכל המעמדות הסוציו אקונומיים, ובכל המקצועות.

השלכות נפשיות

ילד הוא נפש שמתפתחת וגדלה בתוך סביבה שמגינה עליו, מאפשרת לו התנסויות, נותנת תוקף לרגשותיו ולתחושותיו, שומרת עליו כשהוא נפגע. אלה הם תנאים בסיסיים. ילד שחווה התעללות, נמצא בתוך מערכת שלא מאפשרת לו את התנאים הבסיסיים הללו.

הוא צריך לגדול ולהתפתח ללא קרקע בטוחה, ללא תחושת הגנה, וללא בטחון. כאשר ההתעללות מבוצעת על ידי האנשים הקרובים, האמונים על בטחונו של הילד, המצב מסובך פי כמה.

לכן, ההשלכות של התעללות בגיל צעיר על ההתפתחות הן עמוקות ובלתי נמנעות. ילד לא יכול לפתח תחושת בטחון, בטחון עצמי, אמון בזולת ובעצמו, זהות מגובשת ויחסים בינאישיים תקינים, כאשר אין לו את תנאי הבסיס.

כאשר מדובר על התעללות מינית במיוחד, הפגיעה בילד יכולה להיות משמעותית מאוד מבחינת תפיסת מיניות, דימוי עצמי ויכולת ליצירת קשרים זוגיים.

בכל מקרה של התעללות שנשמרת בסוד, לאורך זמן, הילד לומד לא לסמוך על התחושות שלו, ולא לתת להן מקום. כאשר אב אונס את ביתו ואומר לה שזה מתוך אהבה, היא לא יכולה לדעת מה עליה להרגיש. כאשר אם מכה את בנה וקוראת לזה חינוך, הוא מאבד את היכולת להבין מי התוקפן ומי הקורבן.

הפרעות נפשיות ספציפיות

כתוצאה מהפגיעה בהתפתחות התקינה, יכולות להופיע כבר בילדות, וגם בגיל ההתבגרות ולאחר מכן מגוון של הפרעות נפשיות. דיכאון היא אחת הנפוצות שבהן, וכן גם הפרעות חרדה שונות.

ההפרעות הקשות ביותר הן בציר האישיותי. הפרעת אישיות גבולית נפוצה בעיקר בקרב בנות שעברו פגיעה מינית בילדותן, בעיקר בתוך הבית. גם הפרעת אישיות דיסוציאטיבית (שנקראה בעבר "פיצול אישיות") היא תגובה נפשית שמאפשרת לילד שחווה התעללות להתנתק מהחוויה על ידי יצירת אישיויות חלופיות.

מנגנון הגנה זה הופך להיות בעייתי ולא יעיל כאשר הפרט אינו מסוגל לחוות את מלוא החוויה שלו מתוך אישיות אחת מגובשת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום