התקפי זעם בקרב ילדים

התקפי זעם בקרב ילדיםהתקפי זעם, המתאפיינים בהתנהגויות לא נעימות או התפרצויות רגשיות, הינם חלק טבעי ובלתי נפרד מתהליך הגדילה של הילדים – כולם חווים אותם. ההתקפים מתרחשים לעתים קרובות מסיבות שונות ומגוונות, לעתים בהפתעה מוחלטת ולעתים באופן צפוי, אצל ילדים בכל הגילאים.

למרבה הצער, אין תרופות פלא עבור התקפי זעם בקרב ילדים, אולם ישנן מספר שיטות מוצלחות אשר עשויות לסייע ולהפחית את תדירות ההתקפים באופן משמעותי.

התקפי זעם בקרב ילדים – חלוקה לפי קבוצות גיל

  • תינוקות (עד 18 חודשים)

תינוקות בוכים לא מעט, אך לא מייחסים זאת להתקפי זעם. הם בוכים בגלל חיתול רטוב, תחושות רעב, קור ובדידות. לעתים לא רחוקות, יש להם כאבי בטן חזקים. הבכי הוא הדרך היחידה שלהם ליידע את המבוגרים כי הם זקוקים למשהו. לא אחת נדמה שהם בוכים ללא הפסקה מבלי שתהיה סיבה ניכרת לעין.

מחקרים הראו כי תינוקות, אשר מקבלים מענה מיידי ומלא לצרכים שלהם ואשר בעת בכי, מרימים ומנחמים אותם, מפתחים תחושה עזה של ביטחון ועשויים למעשה לבכות הרבה פחות בהמשך.

  • פעוטות (עד 36 חודשים)

פעוטות פורצים בהתקפי זעם ממגוון סיבות, חלקן רציניות יותר וחלקן פחות: קוביית משחק שלא נכנסת לחור, אי רצון לנעול נעליים או לשים גרביים, ואם זה לא מספיק, ההורים לא מאפשרים להם לטפס על השולחן במטבח.

הפעוטות פורצים בהתקפי זעם בגלל חוסר תקשורת מספיקה ואוצר מילים מוגבל, כמו גם סף תסכול נמוך. הם נתקלים בקושי לבקש דברים או להביע את רגשותיהם. בנוסף, מיומנויות פתירת הבעיות שלהם לוקים בחסר בגיל הזה. במרבית המקרים, התקפי זעם אצל פעוטות יבואו לידי ביטוי כאשר הם חשים רעב, עייפות או התרגשות יתר.

  • טרום חובה (גילאים 3-4)

ילדים בגילאים 3-4 נוטים פחות לפרוץ בהתקפי זעם. הם פיתחו מיומנויות התמודדות רבות יותר ומסוגלים לתקשר טוב יותר עם הסביבה. ועדיין, יכולים להיות מצבים, כדוגמת תסכול כלשהו או ארוחה אשר לא מגיעה בזמן וכדומה, בהם הילד עשוי להתנהג כבן שנתיים.

לא מעט ילדים לומדים בגיל הזה כי התקפי זעם יכולים לשמש אותם להשגת דבר מה שהם חפצים בו. ברגע שאין הצבת גבולות לילדים וההורים נכנעים להתקפי הזעם של הילדים, הם עשויים להישנות בתכיפות רבה יותר.

  • גן חובה (מגיל 5 והלאה)

ילדים בוגרים יותר הינם בדרך כלל סובלניים יותר במצבים מתסכלים, אך גם הם נוטים להתעייף, להיות רעבים וזועפים בזמנים אלו ולהתפרץ בקלות. על אף שילדי גן חובה פיתחו מיומנויות מבוססות יותר לפתרון בעיות, הם נאלצים להתמודד עם מצבים חברתיים ההולכים ונהיים מורכבים יותר וצריכים ללטש את הכישורים שלהם לפתרון בעיות.

היכולת ללמוד להסתדר עם ילדים אחרים, לעבוד כחלק מצוות או להתחרות בפעילויות ספורט שונות, דורשת מיומנויות אשר ילדים רבים בגיל הזה טרם פיתחו. לילדים בעלי כישורים מוגבלים לפתרון בעיות, או קושי בלהביע את עצמם באופן מילולי, יש סיכוי גבוה יותר לפרוץ בהתקפי זעם או פרצי כעס.

ילדים בוגרים יותר יכולים ללמוד לזהות מתי הם חשים כועסים או מתוסכלים. כמו כן, הם יכולים ללמוד דרכים מקובלות להתמודדות עם הכעסים שלהם.

מה ניתן לעשות בעת התקפי זעם אצל הילד?

הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא להישאר רגועים. תגובה אלימה, בין אם מילולית או פיזית, כלפי הילד לא תפחית את התקפי הזעם, אלא תעצים אותם באופן משמעותי. כמו כן, אין להגיב באופן רגעי וללא מחשבה תחילה, תמיד כדאי לחכות כמה שניות בהם מחליטים מהי הדרך המתאימה להתמודדות עם התקף הזעם אצל הילד.

התמודדות עם התקפי זעם אצל ילדים

  • הסחה – העברת תשומת הלב של הילד מהגורם להתקף הזעם למשהו שונה לחלוטין.
  • הזזה – העברת הילד למקום פרטי ושקט על מנת להירגע.
  • התעלמות – אי התייחסות מוחלטת להתפרצות התקפי הזעם אצל ילדים בוגרים יותר ובמידת הצורך עזיבת החדר בו הם נמצאים.
  • החזקה – ריסון הילד באופן פיזי אם יצא מכלל שליטה ועלול לפגוע בעצמו או באחרים.

בכל אחת מהדרכים הללו, יש לחכות עד שהילד יירגע לפני שמתחילים לדבר איתו, שכן בלתי אפשרי להתווכח עם ילד צורח. על ההורה להתעקש ולהתמיד על זמן הירגעות שלאחריו תתקיים שיחה בנוגע להתנהגות.

בצורה כזאת, ניתן יהיה ללמד את הילד דרכים מקובלות להתמודדות עם כעסים ומצבים לא קלים. כמו כן, אסור לשכוח לנחם ולהרגיע את הילד, שכן התקפי זעם מפחידים את רוב הילדים, אשר במרבית המקרים לא מבינים את הסיבה לכעס. הם זקוקים לתחושת הביטחון בידיעה שההורים עדיין אוהבים אותם למרות הכל.

קראו עוד בנושא : על הטיפול בכעסים>>>

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום