הפרעת זהות מגדרית

הפרעת זהות מגדריתמגדר, זהות אדם כזכר או נקבה, הוא רכיב בסיסי המסייע להפוך את אישיותו ואת תחושת העצמי שלו. הפרעת זהות מגדרית היא מצב שבו גבר או אישה חשים הזדהות חזקה עם בני המין השני.

אדם עם הפרעה זו חווה לעיתים קרובות חוסר נוחות רבה לגבי מינו האנטומי בפועל.

אנשים עם הפרעת זהות מגדרית עשויים לפעול ולהציג עצמם כבני המין השני, ועשויים להביע רצון לשנות את גופם. הפרעה זו משפיעה על הדימוי העצמי של האדם, ובהתאם יכולה להשפיע על גינוניו, התנהגותו ובגדיו. אנשים אלו מתחייבים לשינוי המראה החיצוני שלהם באמצעות מוצרי קוסמטיקה, טיפול בהורמונים, ובמקרים מסוימים ניתוחים הידועים כטרנסקסואלים.

הגורם להפרעת זהות מגדרית

קיימות מספר תאוריות לגבי הגורם המדויק להפרעה זו. תאוריות אלו מציעות כי ההפרעה עלולה להיגרם באמצעות מומים גנטיים, חוסר איזון הורמונאלי במהלך התפתחות העובר ובילדות, פגמים בגידול רגיל או שילוב של גורמים אלו.

תסמיני הפרעת זהות מגדרית

ילדים עם הפרעה זו מציגים לעיתים קרובות את התופעות הבאות:
הבעת רצון להיות המין השני – כולל התייחסות לעצמו כאל בן המין השני ושימוש בשפת המין השני.
סלידה עצמית מאיברי המין – בנים עשויים להעמיד פנים כי אין להם צורך בפין. בנות עשויות לבטא חשש גובר משדיים ווסת, ולעיתים מסרבות לשבת בעת מתן שתן. הן עלולות אף לקשור את שדיהן על מנת שיהיו פחות מורגשים.
תפיסה שגויה – הם מאמינים שיגדלו ויהפכו להיות המין השני.
דחייה – על ידי הסביבה.
לבוש – מתלבשים ומתנהגים בצורה אופיינית למין השני, למשל, ילד לובש בגדים תחתונים של נשים.
בידוד – נסוגים ממגעים ופעילויות חברתיות.
הפרעות נפשיות – סובלים מתחושות בדידות, דיכאון וחרדה.
מבוגרים עם הפרעת זהות מגדרית מציגים לעיתים קרובות את התופעות הבאות: רצון לחיות כמו אדם מהמין השני; רצון להיפטר מאיברי המין; לבוש והתנהגות בצורה אופיינית למין השני; נסיגה ממגעים ופעילויות חברתיות; תחושת בדידות, דיכאון וחרדה.
אבחון הפרעת זהות מגדרית – הפרעה זו מאובחנת בדרך כלל על ידי רופא מקצועי מתחום בריאות הנפש, פסיכיאטר או פסיכולוג. הוא מבצע היסטוריה רפואית מעמיקה ובחינה פסיכולוגית על מנת לשלול גורמים אפשריים אחרים לתסמינים, כגון דיכאון, חרדה או פסיכוזה. ההפרעה מאובחנת כאשר ההערכה מאשרת את הרצון העיקש להיות המין השני.

טיפול בהפרעת זהות מגדרית

ייעוץ אישי ומשפחתי בדרך כלל מומלץ לטיפול בילדים עם הפעת זהות מגדרית. הייעוץ מתמקד בטיפול בבעיות הקשורות לדיכאון וחרדה, ושיפור ההערכה העצמית. הטיפול שואף גם לסייע לתפקוד האפשרי הטוב ביותר בתוך המין הביולוגי.

למבוגרים מומלץ לקבל ייעוץ בקבוצת תמיכה. חלק מהמבוגרים הטרנסקסואלים מבקשים טיפולי הורמונים והליכים כירורגיים על מנת לדכא את מאפייני המין הביולוגי שלהם, לשם השגת מאפייני בני המין השני. השינוי הכירורגי נקרא ניתוח לשינוי מין. היות ומדובר בניתוח מקיף ובלתי הפיך, המועמדים לניתוח חייבים לעבור תקופת הערכה ומעבר נרחבת.

סיבוכי הפרעת זהות מגדרית – אם הפרעה זו אינה מטופלת, היא עלולה לגרום לדימוי עצמי נמוך, בידוד חברתי ומצוקה רגשית. ללא טיפול, ההפרעה עלולה אף לגרום לדיכאון וחרדה חמורים, ועלולה להפריע ליכולת התפקוד, מה שמוביל לבעיות בלימודים, בעבודה, או בפיתוח מערכות יחסים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום