זכויות רפואיות לנפגעי נפש בביטוח לאומי

מחלת נפש פוגעת בכל תחומי החיים, של החולה עצמו ושל בני משפחתו. על מנת להקל על החולה ועל משפחתו, ועל מנת לאפשר לחולה למצות את הפוטנציאל הטמון בו, מקנים גופים שונים זכויות והטבות לנפגעי הנפש. הגוף הגדול והמרכזי מכולם הוא המוסד לביטוח לאומי. על הזכויות המוקנות לנפגעי נפש בביטוח לאומי – במאמר שלפניכם.

הבטחת מקור הכנסה – קצבת נכות

אחד התחומים המרכזיים אשר נפגע בקרב חולי נפש הינו יכולת הפרנסה שלהם. מחלות נפש רבות פוגעות ביכולת התפקוד, הריכוז, השיפוט, האחריות, תכונות אשר חיוניות לעבודה.

מסיבה זו חולי נפש רבים אינם מסוגלים לעבוד בשוק החופשי כמו האנשים הבריאים. על מנת להבטיח שלחולי נפש אשר אינם מסוגלים לעבוד יהיה מקור קיום, ושהם לא ייפלו כעול על הוריהם ועל בני משפחתם, מקנה להם החוק את הזכות לקבל קצבת נכות אשר תהווה מקור הכנסה עבורם.

הפרוצדורה הנדרשת לקצבת נכות

חולה נפש, הנמצא במעקב פסיכיאטרי, נוטל (או אמור ליטול) טיפול תרופתי ואשר כושר העבודה שלו נפגע בעקבות המחלה, רשאי להגיש בקשה לקבלת קצבת נכות. לגבי קטינים המאובחנים כנפגעי נפש, יכולים הוריהם להגיש עבורם בקשה ל"קצבת ילד נכה".

בשלב ראשון יש להגיש בקשה להכרה בנכות. את הבקשה יש להגיש על גבי טופס בקשה מיוחד הנמצא בסניפי המוסד לביטוח לאומי או להורדה ישירה מאתר האינטרנט שלו. אל הבקשה יש לצרף אישורים רפואיים מפסיכיאטר מוסמך המטפל בחולה.

עם קבלת הטפסים יזומן החולה לועדה רפואית בביטוח לאומי. ועדה זו תקבע האם החולה יוכר כנכה ומה יהיה גובה אחוזי הנכות שלו. מגובה אחוזי הנכות תיגזר זכאותו לקצבת נכות. חולה יהיה זכאי לקצבת נכות באם נפסקו לו 50% נכות ומעלה.

גובה קצבת הנכות הבסיסית הוא 2299 ₪. לסכום זה מתווספות תוספות שונות, בעיקר במידה ולחולה יש בן זוג ו/ או ילדים.

שיקום מקצועי

חולים רבים אינם מעוניינים להסתפק רק בקבלת קצבת נכות. הם מעוניינים להשתלב בחברה כשווים בן שווים, וכחלק משילוב זה גם לעבוד בעבודה ככל אדם. למטרה זו מספק המוסד לביטוח לאומי שירותים של שיקום מקצועי.

שיקום מקצועי בביטוח לאומי מוענק לכל אדם שהוכר על ידי המוסד כנכה בדרגה של 20% נכות ומעלה.

השיקום כולל אבחון מקצועי וסיוע בבחירת תחום לימודים במימון ביטוח לאומי, מימון מלא של הלימודים, תשלום קצבת קיום לתקופת הלימודים, מימון נסיעות ללימודים וחומרי לימוד, וכן מימון דיור בסמוך למסגרת הלימודים במידת הצורך.

יש לציין כי שיקום מקצועי זה מיועד לנכים וחולים אשר יהיו מסוגלים להשתלב בסופו של דבר בשוק העבודה הרגיל.

קראו עוד על: סל שיקום לנפגעי נפש

פרויקטים מיוחדים של ביטוח לאומי לתעסוקת חולי נפש

ומה לגבי נפגעי נפש אשר אינם מסוגלים להשתלב בקלות במקום עבודה כמו כל אדם בריא? עבורם פיתח ביטוח לאומי תכניות שיקום מקצועי מיוחדות המספקות ליווי צמוד ואישי יותר בשוק העבודה.

פרויקט "נסה דרך אחרת" שילוב מקצועי בתעסוקה לאנשים עם מוגבלויות

תכנית מיוחדת זו מופעלת על ידי מחלקת השיקום במוסד לביטוח לאומי התכנית מיועדת לבעלי מוגבלויות אשר הוכרו כבעלי 20% נכות ומעלה, ואשר אינם מתאימים לתכניות השיקום המקצועי הרגילות וזקוקים לליווי אישי וצמוד יותר.

במסגרת התכנית מוצמד לכל משתקם מאמן או מדריך השמה אישי. המאמן הוא זה אשר מאתר למשתקם מקום עבודה המתאים לו ולכישוריו. המאמן מלווה את המשתקם בכל התהליך, החל מהקליטה במקום העבודה, לימוד התפקיד והמקצוע, התמודדות עם קשיים שונים, ועד שהמשתקם נקלט לחלוטין במקום העבודה והופך לעובד מן המניין. התכנית נמשכת כשנתיים, כאשר בשלבים הראשונים הקשר עם המאמן הוא אינטנסיבי, ובהמשך המפגשים הולכים ומתדלדלים. המאמן משמש כאיש קשר בין העובד למעביד ובין המשתקם לשירותים השונים, כגון שירותי הרווחה.

ביטוח לאומי מעניק לנפגעי נפש זכויות אשר יבטיחו פרנסה יציבה ואף שיקום תעסוקתי.

ניתן לממש את הזכויות באופן עצמאי או באמצעות חברה המתמחה במימוש זכויות רפואיות – מידע נוסף בערוץ זכותי

ראו גם:

חקיקה בנושא חולי ונפגעי נפש

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום