טוקופוביה – חרדה מהריון ומלידה

טוקופוביה – חרדה מהריון ומלידהלידה של תינוק היא אירוע משמעותי ומכונן בחיי האישה ולכן בהחלט ניתן לצפות למגוון תגובות נפשיות משמעותיות בעקבותיה, שליליות וחיוביות כאחת. התגובות החיוביות זוכות מטבע הדברים לעידוד חברתי, אך רגשות שליליים, המופיעים במקרה הזה בנסיבות שלכאורה אמורות להיות טבעיות ומשמחות, אינם זוכים לאישור מצד החברה.

למעשה, נשים רבות הסובלות מפחד מלידה חשות בושה גדולה ולכן מעדיפות להסתיר את הפחד ולא לפנות לעזרה. כתוצאה מכך, מדובר על תופעה שקשה מאוד לזהות וכמובן שגם על בעיה שלעתים קרובות נותרת ללא מענה. לפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידינו כיום, נראה כי עד עשרים אחוז מהנשים בהריון שאינו בסיכון בחברות מערביות סובלות מפחד לידה חמור.

מה הם הגורמים לטוקופוביה?

סך הכול ישנם שלושה סוגים של טוקופוביה שנהוג להבדיל ביניהם: טוקופוביה משנית לדיכאון בהריון, טוקופוביה משנית לאחר לידה קשה וטוקופוביה ראשונית, המופיעה בנשים במהלך ההריון הראשון או לפני ההריון הראשון.

כיום ידועים מספר גורמי סיכון לטוקופוביה להלן:

  • חוויות עבר קשות, בדגש על ניצול מיני, סף כאב נמוך, דימוי עצמי נמוך והפרעות פסיכיאטריות שונות בדגש על הפרעה טורדנית כפייתית, דיכאון וחרדה מתקשרים לשכיחות גבוהה יחסית של טוקופוביה.
  • היעדר זוגיות והיעדר תמיכה חברתית מעלים בצורה משמעותית את הסיכוי לסבול מטוקופוביה.
  • רמת השכלה נמוכה, גיל צעיר ורמה סוציואקונומית נמוכה קשורים לשכיחות גבוהה יותר של טוקופוביה. ככל הנראה כיוון שמאפיינים אלו קשורים לקושי בהשגת מידע בנוגע ללידה.

ככול הנראה, טוקופוביה היא בעיה מולטיפקטוריאלית כשחוויות שגרמו לזעזוע משמעותי, הקשורות ללידה והריון, הן בין גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לתופעה. המקרים בהם אכן הטוקופוביה היא תולדה של טראומה הקשורה להריון או לידה, נחשבים לקשים ביותר לטיפול ולעתים קרובות מובילים ללידה בניתוח קיסרי, מבלי שיש לכך כל הצדקה רפואית.

מה הם התסמינים של טוקופוביה?

התסמינים בהם מתבטאת הטוקופוביה רבים ומגוונים: החל מתגובות שליליות מתונות יחסית הבאות לידי ביטוי בחששות ופחדים מול אפשרות של תקלה או שיבוש וכלה בחרדה משמעותית הגורמת לפגיעה בתפקוד בתחומי חיים שונים.

במצבים החמורים ביותר, הפחד מפני הלידה עשוי להוביל להפסקת ההריון באופן מלאכותי, למרות היותו הריון רצוי. בנוסף לכך, אופייניים מאוד קשיי ריכוז בתחום המשפחתי ובתחום התעסוקתי, כאבים סומטיים וסיוטי לילה.

מעבר לתגובות הנפשיות, במספר מחקרים נמצא כי טוקופוביה מקושרת לעלייה בסיכוי לסיבוכי לידה כמו למשל לידה מכשירנית, משך לידה ארוך מאוד, לידה מוקדמת, שימוש מוגבר במשככי כאבים ועוד.

כיצד מאבחנים טוקופוביה?

טוקופוביה היא לא הפרעה פסיכיאטרית המופיעה במדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות בתור אבחנה העומדת בפני עצמה. עם זאת, ניתן בהחלט לראות בטוקופוביה תסמונת המתאימה ל- Specific phobia. לפיכך, האבחנה מתקבלת כאשר נראה שהפחד מפני הלידה גורם לבעיות תפקוד או מוביל להעדפה להימנע מלידה טבעית, אם על ידי הימנעות מהריון, הפסקת ההריון או ניתוח קיסרי.

כיצד מטפלים בטוקופוביה?

בשונה מהחששות הקלים והנורמטיביים מפני הלידה, טוקופוביה מחייבת התערבות של גורם טיפולי מקצועי. מטרת הטיפולים המוצעים כיום לנשים הסובלות מטוקופוביה לספק תמיכה נפשית לאישה, על מנת שתוכל להשיג שליטה טובה ביותר בחרדותיה ולהשלים עם חוסר הוודאות בנוגע ללידה.

ישנו מגוון רחב של טיפולים המוצעים לנשים הסובלות מטוקופוביה, כשבין היתר מדובר בטיפולים תרופתיים (כמו לדוגמה SSRIs המשמשים לטיפול בפוביות שונות), פסיכותרפיה דינמית, פסיכותרפיה תמיכתית וחינוך פסיכו-רפואי. טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא יעיל במיוחד לטיפול בטוקופוביה, בין היתר על רקע העובדה שמדובר בטיפול הממוקד בנושא אחד בלבד, המוגבל בזמן.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום