חרדה חברתית בבני נוער

חרדה חברתית במתבגריםגיל ההתבגרות הוא שלב חיים המאופיין במצבים חברתיים מורכבים, ודרכי ההתמודדות של מתבגרים משפיעים באופן משמעותי על מצבם הנפשי ועל יכולתם לצלוח מצבים מורכבים.

בחלק מהמקרים, מדובר ב-0.5-4% מבני הנוער. חרדה זו מתבטאת בהימנעות ממצבים חברתיים ומתבטאת בתסמינים שונים – פיזיים ונפשיים, המשפיעים באופן מהותי על מצבם האישי והחברתי.

כיצד לזהות חרדה חברתית בגיל ההתבגרות

יש להקדיש תשומת לב רבה לזיהוי חרדה והבדלה ממצבים של ביישנות, מופנמות כללית, או קשיים אחרים דומים. חרדה הקשורה במצבים חברתיים בתחילה מזכירה מאוד מצבי ביישנות קיצוניים – הימנעות מאחרים ושיחות אישיות, הסמקה, או חוסר ביטחון עצמי. אך בניגוד לביישנות, לחרדה ישנם סממנים קשים יותר:

  • מבחינה פיזיולוגית – חרדה חברתית יכולה לכלול את שלל תסמיני החרדה הנפוצים, החל מהזעה, ועד דפיקות לב, לחץ דם גבוה, קיפאון, וכדומה.
  • מבחינה התנהגותית – חרדה יכולה לכלול התנהגות נמנעת, התנגדויות לסיטואציות חברתיות, רצון לא להתבלט באופן קיצוני, התפרצויות אגרסיביות, זעם, בכי, ואף הסתתרות או בריחה מסיטואציות לא נוחות מבחינה חברתית.
  • מבחינה אישית – בנוסף להתנהגות שונה או תגובה פיזיולוגית, המתבגר יבחר שלא להתמקד בסיטואציות חברתיות. הוא יבחר שלא להתבלט, אולי גם לא להרבות ולצאת מהבית לפגוש אנשים, ויבטא חרדה ופחדים מסיטואציות חברתיות.

בעוד ביישנות זהה לחרדה, היא פחות קיצונית מסיטואציות של חרדה. חשוב להבין כי חרדה אינו רק עניין פשוט שאפשר להתגבר עליו אם רק מנסים, בניגוד לביישנות אולי. חרדה היא עניין פסיכולוגי מורכב, ונער הסובל מחרדה חברתית יסבול במובן הממשי ביותר מסיטואציות כאלו, לא רק יבחר או יעדיף להימנע.

הטיפול בחרדה חברתית בגיל ההתבגרות

גישות שונות זמינות לטיפול בחרדה חברתית. טיפול החותר לרכישת מיומנויות להתמודדות עם חרדה חברתית, כגון גישות התנהגותיות שונות, יכול להיות מאוד יעיל לטווח הקצר בכל אשר לשיכוך החרדה והבטיה, אך לא יטפל בבעיה עצמה אשר בגינה הופיעה החרדה מלכתחילה.

טיפולים קבוצתיים שונים מסייעים למתבגרים לפתח מיומנויות התמודדות עם החרדה, וכלים להתעמתות עם מצבים חברתיים מורכבים. אך לעתים זהו רק שלב שני של טיפול להתמודדות עם חרדה חברתית, מאחר ותחילה יש להביא את הנער למצב בו הוא מסוגל בכלל לשתף פעולה ולהצטרף לפעילות קבוצתית.

טיפול פסיכולוגי מומלץ להתייעץ עם פסיכולוג המיומן בטיפול במתבגרים. היות וחרדה חברתית מעידה במקרים רבים על בעיות מורכבות יותר, יש לנקוט בגישת טיפול עמוקה. באמצעות עבודה ממוקדת המניחה את התפיסה הסובייקטיבית היחודית לכל מטופל, ניתן יהיה לעבוד עם האופן האישי והשונה של החרדה החברתית עמו הנער מתמודד.

חרדה חברתית בבני נוערבגיל הנעורים, החברה הופכת לאחד המוקדים העיקריים בעיסוקו של הנער. אך קיימים מקרים הפוכים, בהם מתבגרים בוחרים בהימנעות, התרחקות מהמרחב החברתי עד כמה שניתן, ובמיוחד מסיטואציות שבהן הוא אמור להיות בתפקיד בולט, נוכח או נראה על ידי החברה.

לעתים נזהה בכך סוג של ביישנות, או מידה מסוימת של פרטיות. אך במקרים מסוימים התנהגות זו עשויה להצביע על חרדה חברתית. חרדה זו מכילה בתוכה את הפחד עצמו מהסיטואציה החברתית, הצורך שלא לבלוט או להיות נראים במצבים חברתיים, וכן מעידה על בעיה עמוקה יותר.

מעבר לביישנות – השפעת חרדה חברתית על הגוף והנפש – כך, למשל, ההשפעה הפיזית על מתבגר בהתקף חרדה היא עצומה, בעוד שבביישנות עשויה להופיע הסמקה או פשוט הימנעות. חרדה היא בעיה אמיתית עבור המתבגר, ובמקרים רבים דורשת אף סיוע נפשי להתמודדות.

שלושת הממדים של חרדה חברתית

אלו הם ממדים פיזיים, התנהגותיים ואישיים-פסיכולוגיים. כשמתבגר חווה חרדה או התקף חרדה, לרוב הממד הפיזי יהיה משמעותי מאוד ברגע האמת. אך הגורם המפעיל את החרדה עשוי להיוותר מתחת לפני השטח, ללא טיפול, ולהמשיך ולהסעיר מבפנים עד אשר שוב תהיה התקלות ממשית בטריגר בסיטואציה כזו או אחרת.

התסמינים הפיזיים כוללים הזעה, הקאה, בחילות, כאבי ראש או בטן, לחץ דם גבוה, דפיקות לב, תחושת לחץ בחזה, קשיי נשימה, התעלפות וסחרחורת. ככל מקרי החרדה, גם בחרדה חברתית תסמינים אלו עשויים להופיע באופנים שונים ובעוצמות שונות.

הטיפול בחרדה חברתית בבני נוער

הטיפול במקרי חרדה הינו תלוי גישה, אך ניתן לחלק את הקשת הטיפולית בין גישות הדוגלות בפיתוח מיומנויות להתמודדות עם החרדה עצמה, לבין אלו הדוגלות בטיפול נפשי מעמיק אל שורשי החרדה החברתית והסיבות להיווצרותה.

בגישה הראשונה, המטופל יעבור אופני טיפול התנהגותיים או קבוצתיים, המציבים דגש על הביטחון העצמי, פיתוח כלים להתמודדות, והבנת הפחדים והחרדות. בגישה השנייה, מעמיקים אל תוך נפש המטופל, אל הסיבות להיווצרות החרדה, המניעים הפסיכולוגיים האישיים לכל מטופל, ופיתוח יכולת התמודדות עם המצב עם מצבו המורכב.

במצבים של חרדה חמורה, יש צורך לפנות לאיש מקצוע מיומן בתחום בריאות הנפש, הבקיא בטיפול בבני נוער , כולל טיפול בבעיות רגשיות מהם סובלים מתבגרים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום