התמודדות עם חרם ברשתות החברתיות

התמודדות עם חרם ברשתות חברתיותרשתות המדיה החברתית מאפשרות כיום לכל אדם עם חיבור לאינטרנט, גישה לקהל מקוון. בעוד שגישה זו מועילה להפליא באינספור דרכים, היא יוצרת גם אפשרות לנזק עצום המתבטא בשימוש זדוני או גלישה חסרת אחריות העלולה להוביל לבריונות או חרמות חברתיים ברשת.

אלו הן מגמות מטרידות שהתגברו עם השימוש המוגבר באמצעי מדיה לתקשורת החברתית, וחוסר האונים של הורים לפקח או לשלוט על מידת מעורבות ילדיהם ברשתות החברתיות.

הורים סבורים שכדי להעניש בחומרה את הילד, יש למנוע ממנו גישה לאינטרנט ולאתרי המדיה החברתית, אך זוהי גישה חסרת תועלת.

הקלות הבלתי נסבלת של פוסטים "ויראליים"

רוב ההורים של היום גדלו ללא חיבור לאינטרנט, ולכן אינם מבינים לעומק את השפעות המדיה החברתית על החיים החברתיים האמיתיים של ילדיהם. יחד עם זאת, התקשורת החברתית החמירה את נושא החרמות החברתיים במספר אופנים עיקריים. לדוגמא, סרטון יוטיוב שמטרתו הפצת שמועות זדוניות אודות מתבגר, עשוי להפוך ל"ויראלי" ולקבל אלפי צפיות תוך מספר ימים.

מסרים אלו נשארים ברשת לטווח הארוך, כמעט נצחי, ותמונות, דימויים, סרטונים ופוסטים משמיצים ניתנים להעתקה והפצה, גם זמן רב לאחר שהתוכן המקורי מוסר.

התכנים משתנים אך המסר זהה

שיטות החרם החברתי המשמשות בני נוער כוללות פרסום תמונות או סרטונים של מתבגרים באתרי מדיה חברתית כגון פייסבוק, יוטיוב ואינסטגרם. התכנים משתנים בין האתרים, לפני שהורים יכולים להתייחס באמצעים מעשיים להשלכות החרמות החברתיים על ילדיהם, שהתחילו באופן וירטואלי, ועברו למציאות בית הספר והחיים החברתיים של המתבגרים.

הורים המבקשים לתמוך בילדיהם לומדים במפגשי הדרכת הורים שיטות הולמות וכלים מעשיים ללמד את המתבגרים לקחים, נקיטה באמצעי מניעה, והרתעה מפני התנהגות וירטואלית שאינה הולמת.

השפעות ארוכות טווח על הזהות, ההערכה העצמית ויחסים חברתיים

סיקורים תקשורתיים של אירועים חמורים שגרמו למוות בהתאבדות של מתבגרים שעברו התעללות ברשתות החברתיות, שופכים אור על חומרת השימוש השגוי באתרים אלו. הורים מבינים שמושגי העצמי של ילדיהם ותחושות הערך העצמי שלהם נפגעו.

הם יכולים להבחין בתסמינים באמצעות הבחנה שמשהו אינו כשורה עם הילד, ובדיקה מעמיקה תגלה כמעט תמיד שהוא קרבן לכאב והתעללות. מצבים אלו, אם אינם מטופלים, עלולים להשפיע לטווח הארוך עד לבגרות, ולשנות את זהות האדם, כבודו העצמי, ומערכות היחסים שלו עם אחרים.

הצורך ברשת ביטחון – מתבגרים שעוברים השפלות וחרמות חברתיים ברשת ובחיים האמיתיים, נאבקים עם תחושות בגידה רגשית מחבריהם, וזקוקים לתחושת האמון והיכולת לסמוך על הוריהם לקבלת הגנה, בטיחות וביטחון.

אימון הורים

אימון הורים מלמד את ההורים לכוון את ילדיהם למשמעת בכל הנוגע לגלישה באתרי מדיה חברתית, והתנהגות חברתית הולמת. ההורים מקלים כלים לפיתוח גישות חיוביות, חברתיות ורגשיות של הילדים, באמצעות שיעורים, סדנאות ואימונים אישיים המציידים אותם במיומנות הורות יעילות.

חרם חברתי משפיע באופן עמוק על תחושת הביטחון העצמי של מתבגרים, וללא הכלים המתאימים, הם מפתחים טינה וחוסר אמון בסביבתם. בהדרכה הורית, הורים לומדים כיצד לפתח מערכת יחסים תקשורתית עם ילדיהם וכיצד להעביר את המסר שהם זמינים לסייע להם בכל משבר.

גישת הורות חיובית

גישה זו מבוססת על ההבנה לפיה ילד שסובל מחרם חברתי זקוק לתמיכה ועידוד. ההשפלות והסבל אותם הוא עובר בעולם הווירטואלי ובעול האמיתי עלול לגרום לו להתנהגות שלילית המשפיעה עליו לטווח הארוך.

תמיכה חיובית של ההורים במתבגרים מציידת אותם עם מיומנות ומשאבים מתאימים להתנהגות חיובית, התמודדות יעילה עם בריונות ברשת, ומניעת חרמות חברתיים. זהו השיעור המשמעותי ביותר אותו יכולים ההורים להעביר לילדיהם.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום