יעילות טיפול התנהגותי להתמכרות לקוקאין

טיפול התנהגותי להתמכרות לקוקאיןקוקאין הוא סם השייך לקטגוריית התרופות הפסיכו אקטיביות, הידועות ביכולתן לשנות את הפעילות הכימית בכל הגוף ולהאיץ את תפקודי הגוף.

עם שימוש מתמשך, השפעות הקוקאין מעוותות את ההרכב הכימי הכללי של המוח ופוגעות ביכולתו לווסת את תפקודי הגוף הרגילים.

נכון להיום, טיפולים תרופתיים להתמכרות לקוקאין הם כה נדירים, עד שרוב הטיפול מסתמך על התערבויות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. בעוד שקשה לטפל לצמיתות בהתמכרות לקוקאין, גישות הטיפול ההתנהגותי משפיעות טוב יותר על יכולת המכורים להתאושש ולהשיב את חייהם למסלול לאחר השפעות ההתמכרות.

"פעם מכור תמיד מכור?" לא בדיוק

גם לאחר שאדם מפסיק להשתמש בקוקאין, השפעות ההתמכרות משליכת על דפוסי החשיבה שלו והתנהגויותיו, מה שמסביר את הסיכון הגבוה להישנות הקשור בהתמכרויות. תופעות הלוואי של ההתמכרות פוגעות בתפקודים מבוססי רגש, ומותירות את המכורים המחלימים במצב של סערה רגשית מתמדת.

תופעות אחרות המתעוררות בתהליך ההחלמה כוללות בעיות ריכוז וחוסר יכולת להשתתף במשימות; נדודי שינה; חוסר יכולת לחוות שמחה או הנאה; ועייפות. החלק העיקרי בסערה הרגשית שחווה מכור לקוקאין בתהליך ההתאוששות, נובע מדפוסי החשיבה הלקויים המוטבעים על מערכת התגמול של המוח.

אבל טיפול קוגניטיבי בהתמכרות לקוקאין משתמש בהתערבויות טיפול התנהגותיות על מנת לסייע למכורים לזהות חשיבה זו ולהחליף חשיבה לקויה ודפוסי התנהגות משובשים עם שיטות התמודדות בריאות.

עיקרי גישת טיפול קוגניטיבי התנהגותי

זוהי גישת הטיפול ההתנהגותי הנפוצה ביותר. גישה זו מסייעת למכורים לעבוד באמצעות מערכות האמונה המניעות התמכרויות התנהגותיות באמצעות סמים. במהלך הטיפול בהתמכרות לקוקאין, מכורים הנמצאים בתהליך גמילה לומדים לפתח מערכות אמונות בריאותיות והרגלים יומיומיים המכוונים לתמיכה בהתמדה מתמשכת של הימנעות משימוש בסמים.

חלק משמעותי מהטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי כרוך בסיוע לאדם לזהות רמזים וגירויים לשימוש בסמים, אשר בתורם יכולים לסייע בהפחתת הסיכון להישנות המחלה.

מי לא אוהב תגמולים?

גישות התנהגותיות עובדות לתמיכה במוטיבציה של האדם לשמור על ההתנזרות מתמשכת, כחלק מהטיפול בהתמכרות לקוקאין. המכון הלאומי לשימוש בסמים קובע שגישת התגמולים מבוססת על מערכת שמטרתה לסייע למכורים לקוקאין באמצעות ציון אבני הדרך שהושגו במהלך ההתאוששות.

התגמולים יכולים להתבטא במתנות כגון כרטיסי קולנוע, ארוחות במסעדות או פעילויות המעודדות אורח חיים בריא, כגון מתנת מנוי למכון כושר.

גמילה מהתמכרות לקוקאין: חשוב להיות חלק מקבוצה

נוכחות שוטפת בקבוצות תמיכה והשתתפות בהן משמשת כטיפול התנהגותי ארוך טווח, ומספקת סיוע בהחלמה באמצעות תמיכה והדרכה מתמשכת, תוך כדי ההתקדמות בתהליך ההתאוששות. קבוצת תמיכה הפועלת בהתאם לגישת 12 הצעדים, מסייעת במיוחד להרכבת תכנית התפתחות אישית המסייעת למכורים לקוקאין לשחזר התנהגויות חשיבה המבוססות על חיים ללא סמים, על בסיס יומיומי.

עם הזמן, התערבויות טיפול התנהגותי אלו מציידות את המכורים בכלים הדרושים על מנת להתגבר על תופעות לוואי פסיכולוגיות של ההתמכרות, ולפתח אורח חיים נטול סמים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום