טיפול בנזעי חשמל (ECT) להפרעות נפשיות

ECT (Electro-convulsive therapy)טיפול בנזעי חשמל (ECT) להפרעות נפשיות, טיפול בשוק חשמלי או טיפול בנזעי חשמל הוא הליך רפואי שבו מעבירים זרם חשמלי קצר לראש של המטופל על מנת ליצור פרכוס בצורה מבוקרת.

ההתוויות השכיחות ביותר לטיפול זה הן דיכאון שלא ניתן לטפל בו באמצעים תרופתיים, הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה. אמנם הטיפול בנזעי חשמל נחשב לבטוח, אך בכל זאת הוא טומן בחובו מספר סיכונים, כשבעיקר מדובר בסיכון לפגיעות בשיניים ובלשון וכן ישנו סיכון מסוים לשיתוק חלקי.

ההיסטוריה של הטיפול בנזעי חשמל

באופן עקרוני, כבר במאה ה- 16 בוצעו ניסיונות לטפל בפסיכוזה על ידי פרכוסים מבוקרים שהושרו באמצעות קמפור (תרכובת אורגנית מוצקה בטמפרטורת החדר שניתן להפיק מעץ הקמפור). כמו כן, רופא החצר של הקיסר קלאודיוס ניסה לטפל בכאבי הראש של הקיסר עוד בשנת 47 לספירה באמצעות דג חשמל וזאת כיוון שידוע היה עוד בתקופות קדם שמצבו הנפשי של האדם נוטה להשתנות בצורה קיצונית לאחר שהוא מתאושש מפרכוסים או מהלם.

הרעיון להשתמש בנזעי חשמל על מנת להשרות פרכוסים לצורך טיפול בסכיזופרניה נולד לאחר שהתגלה כי מטופלים אפילפטיים שסבלו מסכיזופרניה, התאוששו באופן מידי מהתקפים פסיכוטיים לאחר שחוו התקף אפילפטי. הטיפול הראשון בנזעי חשמל התבצע בשנת 1937 ברומא ותוך זמן קצר מאוד התקבל כטיפול לגיטימי לשורה ארוכה של הפרעות פסיכיאטריות.

ההתוויות לטיפול

ההתוויה הנפוצה ביותר לטיפול היא דיכאון מג'ורי, שכן הטיפול בנזעי חשמל הוא נכון להיום הטיפול היעיל ביותר והמהיר ביותר להפרעה קשה זו. הטיפול בנזעי חשמל לא מהווה את קו הטיפול הראשון בסובלים מדיכאון מג'ורי ונכנס לתמונה רק אם המטופל לא הגיב לטיפולים תרופתיים שונים. כמו כן, הטיפול ניתן למטופלים הסובלים מתופעות לוואי חמורות שמקורן בתרופות הפסיכיאטריות ונשקל גם בחולים המהווים סכנה לעצמם או לאחרים.

הטיפול יוצע כקו הטיפולי הראשון רק במקרים ספציפיים ביותר בהקשר של דיכאון. כך לדוגמה ידוע שדיכאון בעל מאפיינים פסיכוטיים לא מגיב היטב לתרופות הקיימות כיום ולכן מטופלים הסובלים מדיכאון עם מאפיינים פסיכוטיים לא אחת יופנו בראש ובראשונה לטיפול בנזעי חשמל.

כמו כן, במקרים של דיכאון חמור הכולל מאפיינים מלנכוליים כמו לדוגמה ירידה בתיאבון, יקיצה מוקדמת ושינויים חדים בתסמינים לאורך היום, ניתן להפיק תועלת מניסיון לטפל בנזעי חשמל לפני הניסיון לטפל באמצעות תרופות.

הטיפול בנזעי חשמל יעיל לפחות כמו הטיפול המבוסס על ליתיום כשמדובר באפיזודות מאניות, אך ההתוויה לשימוש בנזעי חשמל במטופלים אלה מוגבלת בדרך כלל למקרים שבהם ישנן התוויות נגד לשימוש בליתיום או בתרופות אחרות לייצוב מצב הרוח. זאת כיוון שהליתיום יעיל מאוד לטיפול קצר טווח וכן מסייע למניעה של אפיזודות חוזרות.

בנוסף לכך, הטיפול בנזעי חשמל יעיל מאוד לטיפול בסימפטומים של סכיזופרניה חריפה, אך לא יעיל לטיפול בסכיזופרניה כרונית, כשהתגובה לטיפול תהיה טובה בעיקר במטופלים עם תסמינים אפקטיביים, קטטוניה או תסמינים פסיכוטיים חיוביים משמעותיים.

הכנה לפני הטיפול בנזעי חשמל

על המטופל להישאר בצום שש שעות לפני הטיפול, כאשר סמוך לטיפול יותקן עירוי וורידי דרכו יינתנו למטופל נוזלים ותרופות. כמו כן, במהלך הטיפול יחובר המטופל למכשיר EEG על מנת שניתן יהיה לנטר את הפעילות החשמלית המוחית שלו. לא אחת ייעשה גם כן שימוש באק"ג על מנת לנטר את הפעילות החשמלית של הלב וכל המטופלים יחוברו למד סטורציה על מנת שניתן יהיה למדוד במהלך הטיפול את ריכוז החמצן בדם.

לפני מתן הזרם החשמלי יוכנס לפה של המטופל מתקן עשוי גומי כדי להגן על השיניים והלשון מפני נשיכה וכן יינתן חמצן בריכוז של 100% דרך מסיכת חמצן. בדרך כלל נעשה שימוש בשני סוגים של תרופות במהלך הטיפול – תרופות להרפיית השרירים ותרופות הרדמה.

סדרת הטיפולים

במרבית המקרים נהוג לטפל באמצעות נזעי חשמל בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע, כאשר סדרת הטיפול כוללת לרוב בין שישה ל- 12 טיפולים. יחד עם זאת, במקרים מסוימים ניתן להגיע גם לעשרים טיפולים בסדרה. באופן כללי, נהוג להמשיך את הטיפולים עד שמושגת התגובה המרבית לטיפול ועם סיום הטיפולים, לרוב ממשיכים לטפל באמצעות תרופות לשימור הרמיסיה.

מה הן תופעות הלוואי של הטיפול בנזעי חשמל?

תופעות לוואי שכיחות של טיפול בנזעי חשמל הן בלבול וכאבי ראש המופיעים זמן קצר לאחר הטיפול אך בדרך כלל תוך מספר שעות תופעות אלו נעלמות כלא היו. כמו כן, ייתכן שהמטופל ישכח אירועים שהתרחשו זמן קצר לפני התחלת הטיפול ולא אחת המטופל אף שוכח שעבר את הטיפול. תופעות לוואי נוספות כוללות כאבי שרירים וכאבי גב, אך לרוב מדובר בתופעות לוואי הקשורות לתרופות המשמשות להרפיית השרירים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום