טיפול פסיכולוגי לבני נוער

טיפול פסיכולוגי לבני נוערבני נוער רבים מתמודדים, במהלך תקופת ההתבגרות, עם קשיים נפשיים המשפיעים לא מעט על התנהלותם היום יומית וגם על תחושתם. קשיים אלה יכולים להופיע בדרגות עוצמה שונות ובמקרים מסוימים להיות קיצוניים מאד.

זיהוי הקושי על ידי ההורים או סביבתם הקרובה יכול להקל על המתבגרים ולאפשר להם לקבל את המענה הטיפולי המתאים להם, את הטיפול הפסיכולוגי שיעזור להם להתגבר על התקופה הלא קלה.

חשיבותו של הטיפול

בין אם אלו מחשבות לא נעימות, רגשות שצצים ועולים או כל דבר אחר, כל אלה, יכולים להשפיע על בני הנוער במהלך תקופת ההתגברות וליצור עבורם קשיים ומכשולים רבים. תחושות כאלו הן נורמאליות בגיל ההתבגרות, אולם כשהן יוצרות בעיות ומלוות בקשיים רגשיים עמוקים, יש צורך לפנות לטיפול פסיכולוגי, המוצע על ידי פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים ובבני נוער.

בעיות רגשיות אצל בני נוער יכולות להופיע כתוצאה מלחצים ומחרדה רבה, כתוצאה מאלימות במשפחה או על ידי הסביבה הקרובה, כתוצאה משינויים פיזיולוגיים ורגשיים רבים שחווה המתבגר בתקופה זו וגם לאור אירועי חיים לא קלים כמו גירושי הורים, מותו של אדם קרוב, פגישה מבן או מבת הזוג ועוד.

כל אלה, מובילים את המתבגר פעמים רבות להתבודדות המלווה בעצם רב מאד ובדיכאון לעיתים. במקרים מסוימים, תחושות אלו הופכות לעמוקות וחמורות יותר ומשפיעות על האופן שבו מתנהל המתבגר בחייו, בסביבתו הקרובה, בבית הספר ומול חבריו ובני המשפחה. הוא נמנע מפעילויות שונות, איננו מוצא עניין והנאה בחוגים או באירועים ומפגשים חברתיים ומסתגר בביתו לרוב.

המורכבות שבטיפול הפסיכולוגי

הטיפול הפסיכולוגי לבני נוער יכול להיות מאתגר ומורכב מאד. לעיתים אפשר לפתור את הבעיה בתוך תקופה קצרה ולעיתים, כשהיא סבוכה מאד, הטיפול בה יכול להיות ממושך. הקשר שנוצר בין המתבגר לבין הפסיכולוג משפיע באופן ישיר על מידת הצלחתו של הטיפול וזו גם הסיבה מדוע חשוב לשים דגש על בחירה נכונה של מטפל.

אפשרויות הטיפול השונות

נכון להיום מוצעות מספר שיטות טיפול לבני נוער: טיפול פרטני, טיפול קבוצתי או טיפול משפחתי. הטיפול הפסיכולוגי מותאם נקודתית למתבגר עצמו ולמצבו באופן כללי. במקרים מסוימים משלבים מספר שיטות טיפול יחד כדי להציע את המענה הטיפולי המקיף והטוב ביותר.

  • טיפול פרטני – הטיפול הפרטני, וכפי שניתן לנחש מעצם הגדרתו, הוא טיפול של "אחד על אחד". טיפול זה כולל מפגש אישי עם הפסיכולוג והוא מתייחס לבעיות שמהן סובל המתבגר. מדובר בשיחות, שבהן מעלה המתבגר את הקשיים שלו, את רגשותיו ואת מחשבותיו. הפסיכולוג, מצדו, מספק לו כלים להתמודד עם קשיים אלה והאתגרים הרבים הניצבים מולו, כשכל זאת נעשה במרחב מכיל ונוח מאד.
  • טיפול קבוצתי – במסגרת טיפול זה, הכולל קבוצה של מספר בני נוער המתמודדים עם בעיות זהות או שונות, יכול המתבגר להתנסות ביצירת קשרים חברתיים ובמקביל למצוא מרחב הכולל את קבוצת בני גילו, קבוצת השווים לו. עובדה זו מאפשרת לו לחוש בנוח יותר, להיפתח ולהרגיש שאיננו עומד לביקורת. ישנם מתבגרים שאינם חשים בנוח בשלבים הראשונים, אולם עם הזמן, ככל שמתקיימים יותר ויותר מפגשים, הם מוצאים את מקומם בקבוצה ומדברים באופן חופשי על קשייהם.
  • טיפול משפחתי – בטיפול מסוג זה משתתף המתבגר עצמו, הוריו ולעיתים גם אחיו ואחיותיו. בטיפול המשפחתי יכולים בני המשפחה כולם להתמודד יחדיו עם הבעיות המשפחתיות השונות, שהן עצמן משפיעות על המתבגר וביחד למצוא את הפתרונות שיעזרו לפתור אותן. הפסיכולוג, במהלך הטיפול, מספק לכל המשתתפים כלים מתאימים שיעזרו בכך ומציע להם מרחב מקבל ומכיל, העוזר להם להיפתח.

על ההשפעות החיוביות של טיפול פסיכולוגי אצל ילדים ובני נוער

בשורות הקודמות קראנו על טיפול פסיכולוגי, על הסוגים השונים של טיפולים פסיכולוגיים שקיימים כיום בעולם, ומה מאפיין כל שיטת טיפול פסיכולוגי שכזו. כעת, נציג בפניכם את הטיפול הפסיכולוגי לילדים ולבני נוער, ומה היא החשיבות והערך הנוסף שבשליחת ילדנו לטיפול פסיכולוגי. עלינו להבין – גיל ההתבגרות הוא גיל קשה משנוא. בגיל ההתבגרות אנחנו מגלים את הגוף שלנו, את הנפש שלנו, ועוברים חוויות מטלטלות – שמשנות את החיים שלנו בצורה חד משמעית. מצד אחד, מדובר בגיל מדהים, בו אנחנו מגלים כל כך הרבה על עצמנו, אך מאידך, מדובר על גיל ותקופת מעבר בחיים, שעבור בני נוער רבים מהווה מכשול גדול, שמביא יחד איתו קשיים נפשיים רבים.

מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות במדינת ישראל, מצביעים על כך שגיל ההתבגרות מביא עמו את אחוזי החרדה, הדכאון, והחשש הכי גדולים שיש. עבור בני נוער רבים, ההתמודדות עם השינויים שהם חווים היא אדירה, דבר שמקשה על אותם הנערים להתמודד עם השינויים שהם עוברים, ולקבל את האדם החדש שהם רואים לנגד עיניהם. זו בדיוק הסיבה, שאנחנו ממליצים בחום על שליחת ילדים ובני נוער, גם כאלה שלא סובלים מקשיים נפשיים כלשהם, למעבר של טיפול פסיכולוגי לילדים.

טיפול פסיכולוגי בזמן הצבא

הצבא מהווה מסגרת לא פשוטה עבור מרבית החיילים, שמתגייסים כבר בגיל צעיר לתפקידים משמעותיים, בעלי אחריות איתנה וגדולה. זו בדיוק הסיבה, שלצבא ההגנה לישראל יש כיום מערך נפשי גדול מאוד, שנועד לתת לחיילים טיפול פסיכולוגי של ממש. חיילים שמרגישים שהם זקוקים לדבר עם מישהו, יכולים לבקש ולקבל בחינם את המפגש עם הפסיכולוג הצבאי, אשר נקרא בשפה הצבאית קב"ן – קצין בריאות הנפש.

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע במגוון רחב של מצבים רגשיים, התנהגותיים וגם נפשיים כמובן. הטיפול יכול להקל, לאפשר התרוקנות ולחדש את היכולות והכוחות שלנו באופן שנוכל לקיים חיים מאוזנים, נעימים והכי חשוב בריאים. לא רק הגוף הפיזי דורש התייחסות והשקעה, גם הגוף הנפשי, שכן קיים קשר ישיר בין השניים

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום