טיפול פסיכודינמי להפרעות ובעיות נפשיות

טיפול פסיכודינמי להפרעות ובעיות נפשיותהטיפול הפסיכודינמי עוסק בעיקר בקונפליקטים הלא מודעים בנפשו של המטופל והמטרה שלו היא להגיע לתובנות בנוגע לקונפליקטים הללו על מנת למצוא דרכים להתמודד עמם.

את המושג פסיכודינמיות תבע הפסיכואנליטיקן זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה. לפי פרויד, התהליכים הפסיכולוגיים מושפעים במידה רבה מזרמים של אנרגיה נפשית שיוצרים אלו עם אלו דינמיקה פנימית בתוך נפש האדם.

הטיפול הפסיכודינמי שהתפתח מהפסיכואנליזה מתמקד בניסיון להבין את האישיות ואת הנפש של המטופל על מנת לשפר את איכות החיים שלו. בניגוד לטיפולים קצרי מועד או טיפולים שמשכם נקבע מראש, הטיפול הפסיכו דינמי יכול להימשך שנים רבות. הטיפול מהווה השראה לסוגי טיפולים רבים אחרים ששואבים את המהות הבסיסית שלו ומשתמשים בה בהתאם לצורך.

מה הם המאפיינים של הטיפול הפסיכו דינמי?

הטיפול הפסיכודינמי מתנהל במתכונת של שיחה בין המטפל למטופל. המטפל מוליך את המטופל בנתיבי השיחה ויחד הם חושפים את מנגנוני ההגנה בהם משתמש המטופל על מנת שלא להתמודד פנים מול פנים עם הקשיים בחייו ועם זיכרונות העבר. לפי פרויד, אנחנו עושים שימוש במגוון רחב של מנגנוני הגנה מפני התכנים המאיימים עלינו, אך במקרים מסוימים המנגנונים גורמים לנו להרבה יותר נזק מתועלת ואז נוצרת פתולוגיה שיש לטפל בה.

המטפל בטיפול הפסיכודינמי מאפשר למטופל למצוא סביבה בטוחה ותומכת שבה יוכל להיפתח ולשתף את המטפל בחוויותיו ומחשבותיו. במהלך הטיפול המטפל משתמש בטכניקות שונות כמו למשל שיקוף שבהן הוא מסייע למטופל להעלות תכנים לא מודעים למודעות על מנת שיוכלו להתמודד עמם יחד.

כיצד מתבצע הטיפול הפסיכו דינמי?

הטיפול הפסיכו דינמי מתבצע במתכונת שבועית או דו שבועית בהתאם לצורך ולהעדפת המטופל. במהלך הטיפול מתנהלת שיחה בין המטפל למטופל באופן חופשי אך בדרך כלל המטופל מדבר בתדירות גבוהה יותר.

במהלך השיחה מנתחים המטופל והמטפל חוויות ילדות, סיטואציות לא נעימות שאירעו בתקופה האחרונה, קשרים בעייתיים ועוד. כמו כן, במהלך הטיפול נהוג לנתח חלומות שמהווים מעין חיבור לתת מודע של המטופל. הפגישה הטיפולית אורכת בממוצע כחמישים דקות.

למי מתאים הטיפול הפסיכו דינמי ולאילו הפרעות הוא מתאים?

בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, הרי שלא רק אנשים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות יפיקו את המרב מפנייה לטיפול בגישה הפסיכו דינמית. כל אחד ואחד מאתנו יכול להפיק תועלת רבה מפנייה לטיפול פסיכודינמי וזאת כיוון שכל אחד ואחת מאתנו נושא משקעים מן העבר ולכולנו קיימים בתת מודע תכנים קשים שאנחנו מתקשים להתמודד עמם.

הטיפול הפסיכודינמי מתאים בעיקר עבור אנשים שניחנו בסבלנות ובאורך רוח ולאנשים שמסוגלים להתחייב לטיפול ארוך טווח. כמו כן, הטיפול מתאים לטיפול במגוון רחב של הפרעות פסיכיאטריות אם כי במקרים רבים יש לשלב את הטיפול במערך רחב של טיפולים. במקרים רבים הטיפול הפסיכודינמי ישולב במקביל עם טיפול תרופתי, במיוחד במקרים בהם מדובר על מטופל הסובל מהפרעת חרדה, מדיכאון, דיסתמיה ועוד.

מה הם היתרונות ומה הם החסרונות של הטיפול הפסיכו דינמי?

היתרון המרכזי של הטיפול הוא באפשרות של המטופל למצוא אוזן קשבת וליהנות מסביבה בטוחה ותומכת תוך טיפול בנבכי הנפש העמוקים ביותר. עם זאת, רבים בקרב הציבור הרחב מאמינים כי הגישה הפסיכודינמית כבר אינה רלוונטית לעידן המודרני שמתאפיין בגישת האינסטנט.

רבים מהפונים לטיפול לפיכך מעוניינים למצוא מזור לכאביהם כמה שיותר מהר ולאור זאת אין זה פלא שכיום קרנו של הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי עלתה על חשבון הטיפול הפסיכודינמי.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום