טיפול פסיכיאטרי בשוק חשמלי – יתרונות וחסרונות

כשטיפולים תרופתיים נכשלים בהקלת תסמיני דיכאון קליני, ניתן לנסות אפשרויות אחרות, כגון טכניקות טיפול גירוי בנזעי חשמל (ECT). שיטה זו משמשת לטיפול בדיכאון מרכזי שלא הגיב לטיפולים סטנדרטיים.

שיטה לפחות פולשנית בטכניקות אלו נקראת גירוי מגנטי (TMS), כשבמהלך הטיפול נוצר שדה מגנטי על ידי מכשיר המוצב על המצח, ואות חשמלי מועבר לקורטקס הפרה-פרונטלי באזור המוח המחובר לרגש.

גירוי עצב הואגוס (VNS) הוא טיפול אחר לדיכאון, המשתמש במכשיר השתלה חשמלי דמוי קוצב, המגרה עצב שיוצא מהצוואר אל המוח. העצב נקרא העצב התועה. שילוב שיטה זו עם גירוי בנזעי חשמל מועבר בערוץ קצר דרך הקרקפת אל המוח לטיפול מאסיבי בתסמיני דיכאון.

הבנת טיפול בנזעי חשמל

טיפול זה נחשב לטיפול הבטוח והיעיל ביותר הזמין לדיכאון. בשיטה זו, אלקטרודות מונחות על קרקפת המטופל, וזרם חשמלי דק ונשלט מוחל כשהמטופל נמצא תחת הרדמה כללית. הזרם גורם להתקף קצר במוח, וזוהי אחת השיטות המהירות להקלת התסמינים בקרב מטופלים הסובלים מדיכאון חמור או בקרב מטופלים בעלי נטיות אובדניות.

הוא יעיל ביותר אף עבור מטופלים הסובלים ממאניה או ממחלות נפשיות מורכבות אחרות. טיפול בנזעי חשמל משמש בדרך כלל כשדיכאון חמור אינו מגיב לטיפולים אחרים, או שהוא משמש כשהמטופל מהווה איום חמור לעצמו או לסביבתו, ומסוכן מידי להמתין עד שהתרופות יתחילו לעבוד.

למרות שהשימוש בטיפול זה מתבצע משנות הארבעים והחמישים, הוא עדיין אינו מובן על ידי הציבור הרחב. רבים תוהים לגבי הסיכונים ותופעות הוואי הקשורים לשימוש בלתי הולם בציוד, טיפול שגוי או צוות שאינו מיומן כראוי.

זוהי טעות גם לחשוב שטיפול בנזעי חשמל מבוצע בשיטת "זבנג וגמרנו" במקום טיפול או אשפוז ארוך טווח. גם לא נכון להאמין שהמטופל סובל כאבים יוצאי דופן. דיווחי חדשות שליליים וסיקורים תקשורתיים הם שתרמו למחלוקת הסובבת טיפול זה.

האופן בו עובד טיפול בנזעי חשמל

לפני הטיפול, המטופל מקבל תרופה להרפיית שרירים, ומורדם באמצעות הרדמה כללית. אלקטרודות מונחות על הקרקפת שלו, וזרם חשמלי דק ונשלט מוחל. הזרם גורם להתקף קצר במוח. היות והשרירים רגועים, התופעות הגלויות של ההתקף מוגבלות לתנועה קלה של כפות הידיים והרגליים.

המטופל מנוטר בקפידה במהלך הטיפול, ומתעורר מספר דקות מאוחר יותר, ואינו זוכר את הטיפול או האירועים הסובבים אותו, ועשוי להיות מבולבל לזמן קצר. טיפול בנזעי חשמל מבוצע בדרך כלל עד שלוש פעמים בשבוע, למשך שבועיים עד חודש.

הבנת טיפול גירוי מגנטי

בעוד שטיפול בנזעי חשמל משתמש בזרם חשמלי כדי לגרום התקף, טיפול בגירוי מגנטי יוצר שדה מגנטי על מנת לעורר זרם חשמלי קטן בהרבה בחלק מסוים של המוח מבלי לגרום להתקף או איבוד ההכרה. הזרם נגרם באמצעות השדה המגנטי שנוצר על ידי סליל אלקטרומגנטי המספק פולסים דרך המצח.

טיפול זה אושר על ידי ה-FDA בשנת 2008 לטיפול בדיכאון עמיד לטיפול. גירוי מגנטי עובד באופן הטוב ביותר על מטופלים שלא הפיקו תועלת מטיפולים אחרים נגד דיכאון. בנוסף, בניגוד לטיפול בנזעי חשמל, גירוי מגנטי אינו כרוך בהרדמה כללית ומבוצע על בסיס אשפוז קצר.

המטופל מקבל את הטיפול ארבע או חמש פעמים בשבוע, במשך חודש עד חודש וחצי, ומחקרים הראו שטיפול זה מייצר מעט תופעות לוואי והוא בטוח ויעיל לטיפול בדיכאון עמיד לתרופות. יחד עם זאת, בהשוואה לטיפול בנזעי חשמל, היעילות שלו פחותה מעט.

הבנת גירוי עצב הואגוס

זהו טיפול ממריץ העצב התועה, שאושר על ידי ה-FDA לטיפול בחולים מבוגרים הסובלים מדיכאון מג'ורי חוזר ונשנה לטווח הארוך. חלק מהמטופלים נוטלים שבע עד עשר תרופות בכל פעם, וממשיכים לסבול מדיכאון. הטיפול עובד באמצעות ממריץ קטן המושתל מתחת לעור של עצם הבריח, ופועל תחת העור אל העצב התועה בצוואר. המכשיר פולט פולסים חשמליים על מנת לעורר את המוח.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום