טיפול פסיכיאטרי לבני נוער

טיפול פסיכיאטרי לבני נוערטיפול פסיכיאטרי למתבגרים מיועד לטיפוח וסיוע לבני נוער עד גיל 18, בסביבה בטוחה. פסיכיאטר מתקשר עם ההורים והמורים ומרכיב תכנית הבראה ייחודית לכל ילד, המבוססת על מחקרים שנערכו לאחרונה. הטיפול כולל טיפול בטראומה, בעיות שליטה בדחפים, הפרעות התנהגות, הפרעות רגשניות ודיכאון או חרדה.

פסיכיאטר הוא איש מקצוע בתחום בריאות הנפש המומחה בהפרעות נפשיות חמורות, ומיומן בייצוב תסמינים חמורים. הוא מסייע למטופל ובני משפחתו לזהות את סוגיות הליבה וקובע את צעדי הטיפול. הוא מבצע הערכות מעמיקות כאשר אבחנת המתבגר אינה ברורה, או כשיש צורך בחוות דעת שנייה. הוא מבצע בדיקות פסיכולוגיות רבות, כמו גם מבחנים נוירולוגיים.

אשפוז פסיכיאטרי

במקרה שהמתבגר סובל מהפרעות התנהגותיות או פסיכיאטריות הדורשות רמת טיפול והשגחה גבוהה בשל חומרתן, תכנית אשפוז פסיכיאטרי פותרת את המשבר ומאפשרת התגברות על התסמינים המוצגים בהקדם האפשרי עד שהמתבגר מסגל את רמת התפקוד הגבוהה ביותר בחיי הבית והקהילה.

גישת טיפול זו מפותחת עם מיקוד המשפחה במרכז, והשגת אוריינטציית תגובה תרבותית. צוות רב תחומי במרכז האשפוז מסייע למטופלים ובני משפחותיהם ללמוד כישורי התמודדות המתאימים לגילם, התאוששות ממשברים והמלצות טיפול עוקבות המבוצעות בשיתוף פעולה עם המטופל הוריו או האפוטרופוסים שלו.

צוות רב תחומי מספק תמיכה רפואית, ביולוגית, חברתית, רוחנית, התנהגותית ורגשית, כמו גם הפניה לשירותי שיקום. הצוות כולל פסיכיאטר מטפל, אחות פסיכיאטרית, מנהל טיפול, מטפל התנהגותי, מרפא בעיסוק, ורופא.

טיפול פסיכיאטרי ללא אשפוז

גישת טיפול זו מספקת למתבגרים ובני משפחותיהם תוכניות טיפול המסייעות להם לנהל חיים בריאים מבחינה פיסית, רגשית ורוחנית. המטופלים מקבלים, בהתאם לצורך, טיפול לשיפור התנהלות לקויה של המשפחה, והפחתת התסמינים.

הפסיכיאטר מרכיב תכנית ייחודית לטיפול במתבגר בגישות שונות, כולל משחק, טיפול באמנות, טיפול משפחתי ואבחון קבוע להתקדמות הילד. שיטות הטיפול הן בין אישיות, קבוצתיות, משפחתיות, פסיכולוגיות ואחרות, בהתאם לממצאי האבחון.

מטופלים רבים מקבלים טיפול פסיכיאטרי קבוצתי המתמקד בהתנהלות חברתית, המסייע להם לתפקד בסביבתם באופן עצמאי וללמוד כישורי חיים נוספים.

מטרות הטיפול הפסיכיאטרי

מטרות טיפול פסיכיאטרי לבעיות רגשיות בבני נוער הן:

טיפול תרופתי – לתסמינים פסיכיאטרים חמורים המתבטאים בהתנהגויות ממכרות בעלות השפעת הרס עצמי כגון פציעה עצמית, התמכרויות חמורות והפרעות אכילה.

יצירת תכנית טיפול – המבוססת על אבחון מגובש עקבי.

פיתוח ותרגול מיומנויות התמודדות – כולל מיומנויות תקשורת, טיפול רגשי, ושיטות התמודדות יעילות.

פתרון המשבר – בתקופה קצרה ככל הניתן, עד להתגברות על התסמינים והשפעותיהם על החיים.

יצירת תכנית בריאות מקיפה – הממפה את הדרך להחלמה ומסייעת לבני הנוער ומשפחותיהם לשמור על מסלול ההבראה.

בני נוער הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי

רוב המטופלים הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי מאובחנים עם שתי הפרעות נפשיות או יותר, בעיקר הפרעות רגשיות, חרדות, בעיות התמכרות לסמים ואלכוהול, או אבחנת הפרעת אישיות מתעוררת.

האבחנות הנפוצות ביותר המצדיקות טיפול פסיכיאטרי הן:

  • דיכאון מג'ורי
  • הפרעת חרדה כללית
  • הפרעת אישיות גבולית
  • הפרעה דו קוטבית
  • הפרעה דיסתמית
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית
  • הפרעות אכילה
  • התמכרות לאלכוהול או מריחואנה
  • הפרעות קשב וריכוז
  • הפרעות למידה.

טיפול בהתמכרויות

פסיכיאטר מסייע למתבגר ולבני משפחתו להתמודד עם הפרעות התמכרות לסמים ואלכוהול. במהלך הטיפול, הילד מכיר בהתמכרות הכימית שלו ומבין את השפעותיה. מטרת הטיפול היא לסייע בהתמודדות עם התסמינים, בשיתוף בני המשפחה בתהליך הגמילה.

הטיפול מסייע גם לבני המשפחה להתמודד עם התמכרות הילד והשפעותיה על התא המשפחתי. תוכנית שנים עשר הצעדים מופעלת בהתאם לצורך.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום