מהו טיפול קוגניטיבי קבוצתי

טיפול קוגניטיבי קבוצתיהמילה הקצרה "טיפול" מסתירה מאחוריה אינסוף גישות, תיאוריות וטכניקות טיפוליות שונות. מטפלים שונים אוחזים בגישות שונות, אשר מתאימות להפרעות או לקשיים שונים, וכן לאנשים שונים.

בבואנו לבחור לעצמנו טיפול מתאים, חשוב מאוד להגדיר היטב את הבעיה בעטיה ברצוננו בטיפול, לחשוב מהן המטרות שלנו מאותו טיפול, ואז לבדוק את האופציות המתאימות לנו.

טיפול קוגניטיבי

טיפול קוגניטיבי הוא טיפול שמקורו בגישה פסיכולוגית השמה דגש על הקוגניציה, כלומר תהליכי החשיבה וההכרה. על פי גישה זו, נפש האדם דומה למחשב- יש קלט (בחושים), עיבוד של הקלט על ידי המח ופלט שמתבטא במחשבות וברגשות שלנו. למרות שלכולם ברור שתיאור זה הוא פשטני, הטיפול הקוגניטיבי מנסה להתערב בדרך בה אנחנו מעבדים את הקלטים מהסביבה.

למעשה, מסתבר שעיבוד הקלטים מהסביבה מושפע באופן גורף מקלטים ומעיבודים קודמים, מפרשנויות, מעיוותים בתפיסה, או מאופן תפיסה מסויים של המציאות (הרי אין באמת כזה דבר "מציאות אובייקטיבית"- הכול בעיניי המתבונן). בטיפול קוגניטיבי המטרה היא לאתר את הכשלים בעיבוד אשר יוצרים פגיעות בתפקוד, במצב הרוח או בהתנהגות, והחלפתם במחשבות אחרות, יעילות יותר, המאפשרות התנהלות תקינה בחיי היומיום וירידה במצוקה האישית.

טיפול קבוצתי

בין שאר השאלות שיש לענות עליהן כשמחפשים טיפול, עולה השאלה האם לפנות לטיפול פרטני או קבוצתי. בטיפול פרטני נוצר קשר אחד על אחד בין המטפל למטופל. בטיפול קבוצתי על המטפל להצליח ליצור שינוי בעבור מספר אנשים, שמהווים קבוצת שותפות, תמיכה והאזנה זה לזה. כאשר מדובר בטיפול קוגניטיבי, מחקרים הוכיחו שטיפול קבוצתי יכול להיות יעיל לפחות כמו טיפול פרטני. נראה שעובדה זאת נובעת ממספר יתרונות שישנה לקבוצה מסוג זה:

  • נורמליזציה: ישנם אנשים שנמנעים מלהגיע לטיפול כי הם נבוכים (בעצם ההגעה לטיפול, או מעצם הבעיה שלהם). בקבוצה הכוללת מספר אנשים הסובלים מבעיות דומות, מושגת תחושה של נורמליזציה שמאפשרת יתר פתיחות ושיתוף פעולה.
  • תמיכה: בתוך קבוצה זוכים חבריה לתמיכה הדדית, נטולת שיפוטיות, שהופכת לרשת תמיכה משמעותית. כשמדובר בקבוצה קוגניטיבית, מהווה הקבוצה גם קבוצת למידה משותפת, כאשר חבריה יכולים לתרגל יחד, לשמוע רעיונות להתמודדות ולצפות בשינוי דפוסי חשיבה זה של זה.
  • גיוון: בטיפול קוגניטיבי מנסים למצוא פירושים אלטרנטיביים למציאות. כשיש מספר אנשים, קיים גיוון באפשרויות הנפתחות.

הליך הטיפול

הטיפול הקוגניטיבי הוא בדרך כלל טיפול במטרה מוגדרת, עם הגבלת זמן. חלק מהטיפול נעשה בפורום של הקבוצה כולה, שלכל חבריה יש נושא התמודדות משותף. בשאר הזמן עובדים חברי הקבוצה בזוגות או תתי קבוצות קטנות יותר. לעיתים, ישנם גם מפגשים אישיים למי מחברי הקבוצה שזקוק לכך. יש לציין, שלקבוצה ישנם כללים ברורים כגון שמירה על סודיות וניסיון לכנות ופתיחות ככל האפשר.

הטיפול מורכב ממספר שלבים עיקריים: ראשית, יש להבין את הבעיה ממנה סובלים חברי הקבוצה (למשל, חרדה, דיכאון וכו'). טיפול קוגניטיבי כולל שלב של פסיכואדיוקציה- למידה והבנת הבעיה כדי לדעת עם מה מתמודדים, וכן להוסיף לתחושת הנורמליזציה. לאחר מכן, כל אחד מחברי הקבוצה מציג את הדרך בה מתבטאת אותה בעיה אצלו- מה המחשבות שמלוות אותו, ואיך הוא מנסה לפתור את בעיותיו.

בהמשך, לומדת הקבוצה טכניקות להרגעה והרפיה. טכניקות אלה חשובות על מנת לאפשר לחברי הקבוצה לתרגל מאוחר יותר התמודדות שונה ממה שהם רגילים אליה, כאשר שינוי זה עלול לגרום לעליה ברמת החרדה (בטיפול בחרדות למשל, יחשפו חברי הקבוצה לדברים שמפחידים אותם). בסוף הקבוצה נערך סיכום של כל הכלים שנלמדו, ונלמדות גם אסטרטגיות לשימורן.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום