הבאת ילד מתרומת זרע

הבאת ילד מתרומת זרעהבאת ילדים לעולם היא פעולה טבעית, אפילו דחף שיש כמעט לכל אדם בוגר. כנראה שבמובן זה איננו שונים משאר היצורים בטבע, שמטרתם להתרבות, ולהשאיר אחריהם דור המשך – הוא הכוח העיקרי שמוליך את חייהם.

אך בתור בני אדם, בניגוד לאורגניזמים אחרים, מעורבים בתהליך גם השפעות רגשיות, חברתיות ותרבותיות. ההשפעה הבולטת ביותר היא של הקדמה או של הרפואה המודרנית המערבית. בשנים האחרונות, ניתן להביא ילד לעולם גם ללא קיום מערכת יחסים מסוג כלשהו בין גבר לאישה. נשים יכולות לקבל תרומת זרע ולהביא ילד לעולם ללא מעורבות של גבר מוכר.

סיבות לתרומת זרע

ישנן שתי סיבות עיקריות לשימוש בתרומת זרע, ולסיבה יש השפעה משמעותית על השלכות תרומת הזרע על חיי הילד ומשפחתו.

1. הסיבה שבשלה הומצאה הפרוצדורה של תרומת זרע, היא מצב בו בני זוג אינם מסוגלים להכנס להריון בגלל בעייה רפואית כלשהי של הגבר. ישנם גברים בעלי זרע חלש, ספירת זרע נמוכה או שאינם מייצרים כלל זרע כתוצאה ממחלה או מטיפול כלשהו (למשל- טיפול בהקרנות). אז האישה יכולה לקבל תרומת זרע מגבר אחר, אך התינוק נולד לתוך משפחה בה יש אם ואב.

2. בשנים האחרונות מקובל לקבל תרומת זרע גם כשאישה מעוניינת להביא לעולם ילד ללא מעורבות של גבר- בין אם ברצונה לגדלו לבדה, או עם בת זוג. אז הילד נולד לתוך משפחה חד הורית או חד מינית.

השפעות פסיכולוגיות על הילד

כאמור, ההשפעות הפסיכולוגיות יכולות להשתנות בהתאם לגורם שבשלו בוצעה תרומת הזרע. חשוב לציין, שלעיתים הילד כלל אינו יודע שמדובר בתרומת זרע, ולעיתים אין לעובדה זו כל השפעה על מהלך חייו.

1. כאשר הילד נולד למשפחה "רגילה" עם אם ואב, התהליך שעשוי להשפיע עליו בעיקר הוא תפיסתו של האב. העובדה שאישתו הרתה באמצעות תרומת זרע, ושהילד אינו "שלו" ברמה הביולוגית, יכולה להשפיע על יכולתו של האב להתקרב אל הילד, לגדלו באופן טבעי וכו'. הילד עשוי להזכיר לו כל הזמן את אי-פוריותו. ככל שהאב ייטיב להתמודד עם הקושי שמתעורר אצלו, כך הסיכוי שקושי זה ישפיע גם על הילד הולך ויורד. ישנה חשיבות לשאלה האם הילד יודע שאביו אינו אביו הביולוגי, כאשר החלטת ההורים בנידון צריכה להיות מגובה בתמיכה ומתן תשובות על השאלות ועל הרגשות (של ההורים ושל הילד) שיכולות לעלות.

2. כאשר הילד נולד לתוך משפחה חד הורית או חד מינית, ההשפעה הפסיכולוגית על חייו תלוייה באופן בו משפחתו וסביבתו הקרובה והרחוקה תופסת את המבנה המשפחתי החריג. בעיקרון, ילדים זקוקים לשני הורים, או לשתי דמויות מבוגרות לפחות בעלות השפעה על חייהם והתפתחותם. כאשר אם חד הורית מאפשרת לילד להתקרב לדמויות אחרות, אשר ממלאות את תפקיד האב בחייהן (לאו דווקא גברים), אין הכרח שהילד יחוש חריגות או חוסר. כאשר החברה מסביב מקבלת בטבעיות משפחה חד- מינית ואינה מתייחסת אל הילד כחריג, ההשפעות השליליות על נפשו מצטמצמות.

השפעות כלליות

ישנם ילדים שאינם יודעים שנולדו כתוצאה מתרומת זרע. בין אם כך או כך, לעיתים יכולות לעלות אצל הילדים שאלות לגבי זהותם, בעיקר בסביבות גיל ההתבגרות. שאלות לגבי האב הביולוגי (תורם הזרע)- מיהו, למה תרם זרע, האם זה מישהו מוכר, האם יש סיכוי שיש בסביבתו קרובי משפחה ביולוגים שאינני יודע עליהם? שאלות אלה עשויות להשפיע על המתבגר. עם זאת, יש לזכור ששאלות לגבי זהות הן אופייניות לגיל ההתבגרות, ורק התוכן אצל ילדים שנולדו מתרומת זרע עשוי להיות שונה במקצת.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום