כיצד מריחואנה משפיעה על תפקוד המוח?

מריחואנה היא סם המופק מצמח הקנאביס, ונמצא בשימוש די נרחב בכל העולם על ידי אנשים שמרביתם יוגדרו כ"נורמטיבים".

אמנם, המריחואנה נמצאת בפקודת הסמים (כלומר, בחוק המגדיר אלה חומרים אסורים לשימוש, קניה ומכירה), אך היא גם נמצאת שנים רבות במוקד של ויכוח וקריאה של קבוצות מסוימות באוכלוסייה, להתיר שימוש בסמים "קלים". ואכן, רב המשתמשים במריחואנה מדווחים על השפעה קלה של הסם עליהם- הם נינוחים ורגועים יותר, אדישים, מרוכזים, שלווים, הדאגות יורדות, הכאבים עוברים והכל נראה קצת יותר טוב ואופטימי, וזהו – אין הזיות, אין ניתוק מהמציאות ואפשר להמשיך לתפקד.

אך המתנגדים להתרתה של המריחואנה על פי החוק נסמכים על אינספור עדויות ומחקרים שמראים שהשפעתה של המריחואנה עלולה להיות הרסנית הרבה יותר מכך. סמים, בהגדרתם, הם חומרים החודרים למנגנוני המח ומחוללים שם שינוי כלשהו.

השפעות של מריחואנה על המח

המריחואנה משפיעה על המח ותפקודיו בשורה ארוכה של אופנים, אותם נסקור להלן:

א. איזורים פסיכו- מוטוריים: נוכחות של מריחואנה בגוף גורמת לפגיעה במוטוריקה שמתבטאת בעיקר בתיאום עין- יד ותיאום בין שתי הידיים. למשל, פגיעה בקואורדינציה עשויה להתבטא בקושי בתפעול מכשירים.

ב. איזורי קבלת החלטות: השימוש במריחואנה פוגע ביכולת לקבלת החלטות שקולות. תחת השפעת הסם אנשים עושים החלטות חפוזות ושקולות פחות ביחס להחלטות שיקבלו ללא השפעת הסם. תחת השפעת מריחואנה אנשים נוטים לקחת יותר סיכונים, ולכן גם עשויים לעשות יותר טעויות והחלטות לא טובות. יש לציין שפגיעה בכושר השיפוט גם גורמת לצרכני מריחואנה לא לחוש בפגיעות השונות שגורמת צריכת הסם (למשל- הם לא ירגישו שזיכרונם נפגע).

ג. פגיעה בזיכרון מרחבי: זיכרון מרחבי הוא היכולת לשחזר דרך בה הלכנו. בהשפעת מריחואנה היכולת לזהות היכן אנחנו ולאן כדאי לנו ללכת יורדת באופן משמעותי.
*השילוב בין פגיעה ביכולת לקבל החלטות, לבין פגיעה מוטורית ופגיעה בזיכרון המרחבי, עשויים להפוך מטלות כמו נהיגה למסוכנות ביותר בהשפעת מריחואנה.

ד. פגיעה בזיכרון לטווח קצר: שימוש במריחואנה פוגע ביכולת לזכור אינפורמציה בטווח של מספר שעות. הפגיעה הזו בולטת בעיקר תחת השפעת הסם, אך בשימוש ארוך היא נמשכת גם כאשר אין שימוש בסם. יש לציין, שבקרב משתמשים כבדים במריחואנה לאורך זמן, איזורים של המח שאינם קשורים באופן ישיר בזיכרון מופעלים במטלות של זיכרון. מדובר באיזורי הקורטקס הפרה-פרונטלי ואיזורים נוספים, ויתכן שמדובר בפיצוי שעושה המח על הפגיעה בתפקודי הזיכרון ה"טבעיים".

ה. פעילות יתר באיזורים מוטוריים ואיזורי קשב: על מנת לפצות על פגיעה באיזורים אחרים, חלקים שונים של המח שאינם פעילים בדרך כלל לצורך מטלות מסוימות מתעוררים ו"משלימים את החסר".

ו. פגיעה בקשב, בריכוז וביכולת ללמוד באופן כללי.

ז. בשימוש כרוני מסיבי במריחואנה עשויה להתבטא פגיעה בחשיבה שאינה קונקרטית הנובעת מירידה ביכולת המילולית, בפגיעה באינטליגנציה הכללית, ויכולת לזכור ידע כללי.

ח. נזק לאונה הפרה-פרונטלית, הקשור לתפקודים פסיכולוגיים- חברתיים.

ט. יכולת סריקה ויזואלית: היכולת לשמור על קשב, לסרוק תמונה ולאתר בה גורמים שונים ומשתנים נפגעת. ככל שהשימוש במריחואנה מתחיל בגיל צעיר יותר, כך הפגיעה הזו  משמעותית יותר.

השלכות הגיל

מריחואנה היא סם שחומרים ממנו מגיעים אל המח ומשפיעים עליו. המח שלנו הוא איבר שמתפתח כל הזמן, אך ככל שאנחנו צעירים, כך ההתפתחות משמעותית יותר- כל הזמן נוצרים קשרים חדשים בין תאי המח, המשקפים למידה.

לכן, כאשר השימוש במריחואנה מתחיל בגיל צעיר, השפעת הסם על התפתחות המח היא משמעותית יותר, וגם מסוכנת יותר.

ראו גם:

טיפול תרופתי בהתמכרויות

טיפול תרופתי בכאב פסיכוסומטי

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום