מחפשים פסיכולוג ילדים? זה מה שצריך לדעת!

מחפשים פסיכולוג ילדים? מאוד יכול להיות כי החיפוש שלכם יהיה מאתגר יותר בהשוואה לחיפושים אחרים. ילדים יכולים להיות עקשנים מאוד, בטח כאשר מדובר על טיפול שהם לא מכירים אותו. החששות של הילדים מפני הדעה של ילדים אחרים עלול להביא גם להתנגדות מסוימת. עם זאת פסיכולוג ילדים הוא איש מקצוע חשוב שיכול לסייע לילדכם להתמודד עם בעיות שונות. בהתאם לכך מוטב כי תבינו כיצד אתם מגשרים בין הילד לבין אותו פסיכולוג שאליו אתם פונים. כך תוכלו להגיע למצב שבו הילד בעצמו ירצה ללכת לפסיכולוג מבלי שתצטרכו להגיד מילה.

 

תחפשו פסיכולוג ילדים מומחה

הגישה של פסיכולוג שמטפל בילדים תהיה שונה מהגישה של פסיכולוג שמטפל במבוגרים. מהסיבה הזאת יהיה עליכם לחפש פסיכולוג שההתמחות שלו היא הטיפול בילדים. הוא ידע מה נכון לעשות על מנת לגשת אליו בצורה הנכונה ביותר. הרי הגישה הראשונית לילד היא זאת שיכולה לשנות את תמונת המצב כולה. בתור הורים תרצו לראות את ילדכם הולכים בהנאה רבה לפסיכולוג כך שהם גם ישתפו אותו. ילד שיהיה אנטי כלפי עניין מסוים עלול להיות מאתגר מאוד ולא יהיה ניתן להשיג ממנו שיתוף פעולה.

 

הסבירו לילדים את מהות הטיפול

כמו שאתם לוקחים את הילדים לטיפול אצל קלינאי תקשורת מומלצים כך גם אצל פסיכולוג. מוטב כי תנסו להסביר לילדים עד כמה שאפשר את המהות המרכזית של הטיפול עצמו. תסבירו להם כי הטיפול נועד עבורם, ולא מדובר על טיפול שמביא איתו תחושת אי נעימות. ברגע שתסירו כל מיני מחשבות שונות, התחושה של ילדכם תהיה הרבה יותר טובה. תוכלו אפילו להראות לילדים כל מיני סרטוני הסברה שונים שניתן למצוא באינטרנט. העיקר שהם יבינו כי לא מדובר על צעד שאמור להיות נגדם באופן כזה או אחר. בדיוק ההפך הוא הנכון כאשר מדובר על טיפול פסיכולוגי עבור ילדים.

 

מתחילים את הטיפול בהדרגה

אם אתם מחפשים פסיכולוג ילדים מוטב כי תעשו את הטיפול בצורה הדרגתית. הדרגתיות חשובה מאוד אצל הילדים, כך הם לא מרגישים שמניחים עליהם דברים. אם תתחילו מיד את הטיפולים השונים במלוא המרץ זה עלול ליצור תחושת אנטי אצל הילדים. לעומת זאת אם תעשו את הטיפולים באופן מבוקר זה יעודד אותם ללכת אליהם. הם יבינו כי מה שהם חושבים זה לא בהכרח מה שקורה במציאות. תוכלו אפילו להפגיש את הילד עם הפסיכולוג מספר פעמים עוד לפני שתתחילו את הטיפול. כך הילדים יראו כי מדובר על אדם שהם יחסים מכירים אותו, הוא לא יהיה זר להם.

 

ניתן לקבל עצות מהורים אחרים

אל תחשבו כי המציאות של חיפוש אחר פסיכולוג מילדים היא מציאות שרק אתם מתמודדים איתה. לפניכם היו לא מעט הורים אחרים שהיו בדיוק באותה הנקודה שבה אתם נמצאים. כלומר תוכלו לשמוע מאותם הורים כיצד הם פעלו על מנת לשכנע את הילדים ללכת לפסיכולוג. ניתן לשלב את הטיפול הפסיכולוגי יחד עם טיפול אצל קלינאי תקשורת מומלצים. הכי חשוב שהילד יבין כי הטיפולים האלה נועדו על מנת לסייע לו בעניינים מסוימים. גם אם לילד נראה שהוא בסדר גמור, הטיפול אצל הפסיכולוג הכרחי מאוד לעתיד.

פסיכולוג ילדים הינו פסיכולוג קליני או קליני- התפתחותי, אשר מתעסק באופן בלעדי או חלקי בטיפול בילדים (כלומר, ישנם פסיכולוגים המטפלים אך ורק בילדים, וישנם פסיכולוגים המטפלים בטווח רחב של גילאים, וביניהם גם ילדים).

בעת מתן טיפול אצל פסיכולוג ילדים נעשית הפרדה בין ילדים צעירים ביותר, שבדרך כלל הטיפול בהם נעשה דרך הדרכת הורים ולא באופן ישיר, ילדים המתאימים לטיפול ומתבגרים- אשר ההתמודדות הטיפולית איתם שונה מאוד מאשר בטיפול עם ילדים צעירים.

מהלך טיפול פסיכולוגי בילדים

הגישה הרווחת כיום, לא רואה בילד יישות בודדה הנפרדת מסביבתה, אלא גוף שהינו חלק ממערכת רחבה יותר הנקראת משפחה. טיפול פסיכולוגי בילד מתחיל בדרך כלל בפגישה עם הוריו. בפגישה זו, אוסף הפסיכולוג מידע רב ככל האפשר על הרקע ההתפתחותי של הילד, והתפתחות הקשיים הנוכחיים שלו.

התחום ההתפתחותי חשוב במיוחד בטיפול בילדים, משום שעל הפסיכולוג לדעת לאתר ולהבחין בין קשיים רגשיים – נפשיים לבין קשיים פיזיולוגים התפתחותיים ולהפנות את הילד ומשפחתו לטיפול אחר או נוסף מתאימים. בנוסף, לרקע ההתפתחותי והמשפחתי של הילד השפעה רבה על היווצרותם של בעיות וקשיים רגשיים.

לאחר ביצוע הערכה מקיפה, יחליט הפסיכולוג מהו הטיפול הנכון עבור הילד או המשפחה. לעיתים הפגישות יתבצעו בנוכחות הילד בלבד, ולעיתים יחליט הפסיכולוג על טיפול דיאדי או טריאדי- כלומר מפגשים משותפים לילד ולהוריו. ברב המקרים, המפגשים עם הילד ילוו במקביל גם במפגשים רציפים עם ההורים לצורך הדרכתם.

פעמים רבות קשייו של הילד הם השתקפות של קשיים הוריים,  זוגיים או משפחתיים שללא התייחסות ספציפית אליהם, בעיותיו של הילד ישארו בעינן. הדבר נכון במיוחד במקרים שבהם קיימת מחלת נפש במשפחה – אח, הורה וכו', המשפיעה על מצבו הנפשי של הילד.

הכלי הטיפולי העיקרי העומד לרשות פסיכולוג הילדים הוא המשחק. מחקרים הוכיחו כי ילדים מבטאים את עצמם באופן טבעי  באמצעות משחקים, ומשחקי תפקידים בפרט. הטיפול באמצעות משחק מעניק לילד מרחב חופשי ובטוח לבטא את עולמו הפנימי, חוויותיו וצרכיו דרך המשחק והיצירה, כאשר הפסיכולוג מתמלל עבור הילד את קשייו על מנת שיוכל לעסוק בהם ברמה מודעת יותר.

המשחק  ככלי מאפשר לילדים לספר על חוויות קשות שעברו, ודרך האינטרקציה ומערכת היחסים הנבנית עם הפסיכולוג הם מבטאים צרכי התקשרות וקרבה.

הפניית ילדים לטיפול פסיכולוגי

בניגוד לאנשים מבוגרים אשר בוחרים לפנות לפסיכולוג לשם קבלת טיפול ועזרה, ילדים בדרך כלל מובלים אל הפסיכולוג מתוך החלטה של הוריהם או מבית הספר. הגורמים השכיחים אשר מביאים הורים לפנות לטיפול בעבור ילדיהם עם הפרעות התנהגות שונות למשל- ילדים אלימים, ילדים היפראקטיבים, בעלי הפרעות קשב וריכוז וילדים שהוריהם לא מצליחים לשלוט בהתנהגותם.

סיבות נוספות לפנות לפסיכולוג ילדים הן: הפרעות רגשיות כגון חרדות כתוצאה מטראומה, פוסט טראומה בקרב ילדים, חרדות חברתיות, המנעות חברתית, דיכאון של ילדים, תמיכה בעקבות אירועי חיים קשים כמו מוות של אחד ההורים, גירושין ( להרחבה: השפעת גירושין על בעיות נפשיות) ועוד.

אחריות פסיכולוג ילדים על פי החוק

פסיכולוג בדרך כלל הוא גם איש סודו של המטופל, כאשר קיים חיסיון רפואי על התכנים העולים בפגישה עימו. כאשר מדובר בפסיכולוג המטפל בילדים, קיימת מחוייבות של הפסיכולוג כלפי הוריו של הילד והוא מחוייב לדווח להם על המתרחש בפגישה.

כאשר פסיכולוג ילדים חושד כי הילד נפגע על ידי הוריו או מי מבני משפחתו, חובה עליו על פי חוק, לדווח על כך לרשויות הרווחה או המשטרה. בהקשר זה נמצא ההבדל העיקרי בין טיפול בילדים צעירים לטיפול במתבגרים- החוק אינו מפריד ביניהם, אך פעמים רבות המחוייבות כלפי ההורים פוגעת ביכולתו של המתבגר לסמוך ולבטוח בפסיכולוג, ולעבור תהליך טיפולי אמיתי.

מידע נוסף: פסיכולוג ילדים

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום