מצב חירום פסיכולוגי

מצב חירום פסיכולוגיבמצבי חירום, כגון התרחשות טרגדיה, הפסיכולוגיה מציעה טיפול במגוון שיטות. במקרי חירום רבים, המתרחשים בתדירות מפתיעה, קיים צורך בתשומת לב רפואית מיידית.

יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם טיפול פסיכולוגי יכול להועיל בדיוק כמו טיפול רפואי, ואף יותר. מצב חירום פסיכולוגי, הנקרא גם משבר פסיכולוגי או מצב חירום פסיכיאטרי, מתרחש כשההתנהגות יוצאת משליטה באופן קיצוני, עד שאדם הופך להיות מסוכן לסביבתו.

המצב הוא כה קיצוני, עד שהוא מחייב טיפול מיידי על מנת למנוע פגיעה של האדם בעצמו או באחרים.

מצב חירום פסיכולוגי: מהן הסיבות לכך?

מצבים אלו עשויים להתעורר עקב מחלת נפש, שימוש בסמים או מצב רפואי אחר, העלול לגרום לסוג של שינויים נפשיים הדרושים למצב חירום פסיכולוגי. מצבים רפואיים המציבים את האדם בסיכון כוללים רמת סוכר נמוכה בדם הקשורה לסוכרת או היפוגליקמיה, היפוקסיה, פגיעה מוחית טראומטית, או ירידה בזרימת הדם למוח, וזיהומים במערכת העצבים המרכזית, כגון דלקת קרום המוח.

יש לבטל את כל המצבים הרפואיים הפיזיים או את הסברים האפשריים למצב חירום פסיכולוגי הקשורים לשימוש בסמים, לפני שקובעים מחלת נפש האחראית לתסמינים, במיוחד בקרב אנשים שלא קיבלו חוות דעת פסיכיאטרית קודמת או היסטוריה של תסמיני אחרים. שינויים נפשיים המתחילים בפתאומיות או מלווים בבריחת שתן, אובדן זיכרון, ריר מוגזם או התנהגות אלימה והזיות, נוטים יותר להיגרם כתוצאה ממצב פיזי, ולא כתוצאה ממחלה נפשית.

חשיבות התייחסות לתסמינים

עיתוי התגובה מהווה את המהות של הטיפול במצב חירום פסיכולוגי, ולכן חשוב להכיר בתסמינים ולסווג אותם כמצב חירום, תוך הבנת המידה שבה המצב עלול להסלים אם לא יינקטו צעדי טיפול מידיים . תסמיני מצב חירום פסיכולוגי כוללים תסיסה קיצונית, איום האדם לפגיעה בעצמו או באחרים, צעקות או צרחות, מכות, חשיבה שאינה הגיונית, השלכת חפצים והתנהגות פוגענית כלפי אחרים. האדם ייראה כועס, לא הגיוני, יוצא מכלל שליטה ובלתי צפוי.

אופי בלתי צפוי של סוג מצב חירום פסיכולוגי זה עלול להוביל לפציעות אנשים בסביבה, אם הסובל מהתסמינים מציג התנהגות אלימה במהלך ההתקף.

תפקיד החרדה במצבי חירום פסיכולוגיים

חרדה היא מצב נפשי נפוץ שעלול להוביל גם למצב חירום פסיכולוגי. כעשרה אחוזים מהמבוגרים סובלים מחרדה, מה שהופך אותה למחלה הפסיכיאטרית הנפוצה ביותר. תסמיני חרדה כוללים חוסר נוחות קיצוני ודאגה, תסיסה וחוסר מנוחה. למרות שתסמיני חרדה קלים יחסית לזיהוי, במקרים רבים היא אינה מאובחנת.

אנשים הסובלים מחרדה עלולים לחוות התקפי פאניקה, שהם התקפים עוצמתיים של פחד ומתח שעלולים להציף את הסובל מהם במהירות ולהוביל למצב חירום פסיכולוגי. הסובל מהתסמינים עלול לאבד את היכולת להתרכז או להתמקד, וחווה תגובות גופניות לתחושות אלו.

אם הסובל מחרדה לומד להכיר את תסמיני התקף הפאניקה המתקרבים, לפני שהם הופכים להיות קיצוניים מדי, הוא יכול למנוע מצב חירום פסיכולוגי. דיכאון, הפרעה דו קוטבית וסוגים שונים של סכיזופרניהאלו הם מצבים נוספים שעלולים לגרום לתסמינים המציפים את הסובל מספיק על מנת להוביל אותו למצב חירום פסיכולוגי, במיוחד אם מצבים אלו אינם מאובחנים או אינם מטופלים, או אם הסובל מהם מפסיק פתאום לקחת את התרופה.

שיטות טיפול במצבי חירום פסיכולוגיים

להתמודדות עם מצבים אלו, חשוב לשמור על רגיעה. הפחד וחוסר הנוחות רק מחמירים את המצב ומגבירים את הפאניקה והסערה הנפשית. חשוב לדבר ישירות עם הסובל ממצב החירום הפסיכולוגי, ליצור קשר ומגע עין ולדבר באופן מרגיע. אין לבצע כל תנועות פתאומיות העשויות להתפרש בטעות על ידי הסובל, ולשמור על מרחק, אך להישאר עימו כל הזמן.

כשמדברים עם אדם הסובל ממצב חירום פסיכולוגי, חשוב לשמור על כנות ולענות על כל שאלה שלו. אם לאדם זה יש הזיות, אין להעמיד פנים שרואים את ההזיות כשמדברים איתו. אין זה הזמן לבקש ממנו לקבל החלטות כלשהן. חשוב לתמוך בו ולא להאשים אותו או לגרום לו להרגיש שמזלזלים בו. יש לבקש ממנו לבצע משימות פשוטות שיכולות לסייע לו לשמור על נוכחות במקום ללכת לאיבוד באשליות או ההזיות מהן הוא סובל.

מצב חירום פסיכולוגי מצריך טיפול פסיכולוגי או טיפול פסיכיאטרי אינטנסיבי לאחר ההתקף, כדי להפחית את הסיכוי להתרחשות התקף נוסף.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום