נשים שלא רוצות ילדים

נשים שלא רוצות ילדיםהחברה האנושית, בעיקר החברה הישראלית- יהודית, רואה בהבאת ילדים לעולם כערך עליון, ואת תפקידה של האישה בהולדה כחשוב והכרחי, שהרי היא צריכה למלא את ייעודה בחיים וללדת ילדים, וצריכה לרצות ילדים, כי נשיות ואימהות חופפות הן. החברה מרימה גבה כשהיא שומעת נשים שלא רוצות ילדים. התופעה נראית תמוהה ביותר, ולרוב לא מתקבלת על הדעת.

מה עומד מאחורי ההחלטה?

נשים שלא רוצות ילדים הגיעו להחלטה זו מכמה סיבות, שבעיניהן נראות חשובות דיין בכדי להביא את ההחלטה לידי מימוש. רבות מהנשים האלה לא מרגישות צורך בילדים, לא אוהבות ילדים ומעדיפות להשקיע את חייהן בדברים אחרים, כמו פיתוח קריירה, לימודים, הנאות קטנות (שלא מתאפשרות כשיש ילדים קטנים בבית), זוגיות שקטה ואינטימית וכדומה. הן מרגישות שהן יכולות להביא את נשיותן לידי מימוש גם ללא הולדת ילדים וללא גידולם.

מרבית הנשים שלא רוצות ילדים מודעות לעובדה שהאחריות לחיי ילדים היא עצומה, הן מבחינה רגשית, הן מבחינה חומרית והן מבחינה כלכלית. רבות מהן חושבות שזהו מחיר יקר מדיי שהן יצטרכו לשלם במידה ויהיו להן ילדים, שכן הן לא מעוניינות בכך. נשים שלא רוצות להביא ילדים אומרות שהן מרוצות במידה רבה מחייהן כמו שהם, אז מדוע להביא ילדים לעולם בעל כורחן.

יחס החברה להולדת ילדים

החברה הישראלית, המונחית ברובה על פי מצוות "פרו ורבו", רואה את הילדים כמי שממשיכים את הילודה ומחזקים את החברה היהודית. נושא הולדת ילדים הוא היחיד שיש לו הסכמה מלאה בחברה הישראלית. כאשר ילדי המשפחה מגיעים לגיל שבו הם עצמאיים ועוזבים את הבית, מתחילים הלחצים לגבי חתונה והולדת ילדים. הלחץ הגדול מופנה אל הנשים, בעיקר מהסיבות הביולוגיות- "השעון הביולוגי המתקתק". משפחה שאין בה ילדים לא מצטיירת יפה בעייני החברה.

תגובת החברה לאי רצון לילדים

נשים שלא רוצות ילדים מתקבלות בחברה כשונות, סוטות מהנורמה החברתית, לא מובנות, דואגות לעצמן וכדומה. החברה מבקרת אותן ולא מקבלת בסבר פנים יפות את החלטתן. פעמים רבות החברה מנסה לשכנע אותן שהן טועות ושהן מבולבלות, שהן אינן רוצות ילדים מתוך פחד, ושאולי בעתיד הן כן ירצו ילדים, כי הרי רק כך הן תוכלנה לממש את נשיותן. הרמת הגבה של החברה מול "התופעה" של חוסר רצון בילדים, בולטת מאוד. החברה לא רואה זאת בעיניים יפות ועשויה לראות את הנשים שלא רוצות ילדים כסוציומטיות וכמי שרואות ורוצות רק בטובתן האישית, ולרוב הן ייחשבו כחריגות בעייני אחרים.

הרגשת הנשים מול החברה

את הנשים שלא רוצות ילדים ניתן לחלק לשתי קבוצות. בקבוצה אחת נמצאות הנשים הנחרצות והבטוחות בעמדתן, שיש בכוחן לעמוד מול החברה המבקרת והלא מבינה. בקבוצה השנייה נמצאות הנשים שכבר גמלו בהחלטתן, אך בכל זאת עומדות חסרות ביטחון מול ביקורות החברה. לנשים אלו קשה לעמוד מול "ההתקפות" המילוליות ומול הרמות הגבה, והפועל היוצא של זה יכול להיות גם כניעה לתכתיבים. אותן נשים עלולות "למחוק" את רצונותיהן ולרצות את החברה, וכן ללדת ילדים, למרות שלא רצו בהם.

קושי במציאת בן זוג

למרות שישנם גברים שאינם רוצים בהמשכיות ובוחרים לנהל את חייהם ללא ילדים, עדיין רובם כן רוצים ילדים ולא מעוניינים לשמוע כלל על זוגיות ללא יצירת "פירות" משותפים. מהסיבות האלה נשים שלא רוצות ילדים עלולות למצוא את עצמן פעמים רבות ללא זוגיות. הן יתקשו מאוד במציאת בן זוג שיכול לנהל איתן חיים משותפים עם אותם הרצונות שלא ללדת ילדים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום