סכיזופרניה לא מאורגנת

סכיזופרניה לא מאורגנתכפי שמרמז השם, התכונה הבולטת של סכיזופרניה לא מאורגנת, המהווה תת סוג של סכיזופרניה, היא חוסר ארגון בתהליכי החשיבה. אנשים הסובלים מהתופעה עשויים להפגין ליקויים משמעותיים ביכולתם לקיים את פעילויות חיי היומיום. גם המשימות השגרתיות יותר, כגון הלבשה, רחצה או צחצוח שיניים, עשויות להיפגע באופן משמעותי או להיות נעדרות כליל.

לעיתים קרובות, אדם הסובל מסכיזופרניה לא מאורגנת, מפגין ליקויים בתהליכים הרגשיים. לדוגמה, אנשים אלה עלולים להיראות יציבים מבחינה רגשית, אך רגשותיהם נראים אולי לא מתאימים להקשר של המצב, והם עלולים להיכשל בהפגנת תגובות רגשיות רגילות במצבים אשר מעוררים תגובות מסוימות בקרב אנשים בריאים.

מומחים בתחום בריאות הנפש מייחסים לתופעה זו השפעה מסוימת כקהות רגשית או רגשות שטוחים. בנוסף, אנשים הסובלים מההפרעה עלולים להפגין הופעה בלתי הולמת מבודחת או סחרור רגשי, בדומה למקרה של חולה המגחך באופן בלתי הולם בעיצומו של טקס לוויה או אירוע רשמי אחר. בעבר, נקראה התופעה סכיזופרניה הבפרנית.

מה גורם לסכיזופרניה לא מאורגנת?

גורמים מסוימים דוגמת גנטיקה, סביבה, מחלות מסוימות ואי סדר, מגבירים את הסיכון למצב זה. לדוגמה, אנשים שהוריהם או אחיהם סובלים מסכיזופרניה, הם בעלי סיכוי של 10-15% לסבול מההפרעה. יחד עם זאת, זהו רק אד מגורמי הסיכון.

תנאים סביבתיים מסוימים בילדות, אובדן משמעותי, או היסטוריה של התעללות בגיל צעיר עלולים אף הם להוביל למצב זה. מחלות מסוימות והפרעות דוגמת זיהומים נגיפיים חמורים במהלך הלידה או בגיל צעיר, רמות נמוכות של חמצן בזמן הלידה מגבירים אף הם את הסיכון לסכיזופרניה לא מאורגנת. יחד עם זאת, גם שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים בזמן הווה עלולים לגרום להפרעה.

תסמינים ומאפיינים

אנשים שאובחנו עם תת סוג זה של סכיזופרניה, עלולים לסבול מפגיעה משמעותית ביכולתם לתקשר באופן יעיל. לעיתים, הדיבור שלהם עשוי להיות כמעט בלתי נתפס, בשל חשיבה לא מאורגנת. במקרים כאלו, הדיבור מאופיין בבעיות עם שימוש במילים במשפטי שיחה, ולא עם קשיי הגייה או ביטוי.

בדומה להפרעות פסיכולוגיות אחרות, ניתן להבחין בתסמינים של סכיזופרניה לא מאורגנת כאשר הסביבה בדרך כלל מרגישה ש"משהו לא בסדר" עם האדם. לעיתים רחוקות יודה המטפל שמשהו אכן "לא בסדר" איתו, אך יש לגלות ערנות לתסמינים.

התסמינים של מצב זה מופיעים בהדרגה כהפרעה מתפתחת. רוב החלים הם בעלי אובדן מוחלט של המציאות, ומחשבותיהם והתנהגותם מאופיינת בחוסר ארגון משמעותי, בניגוד מוחלט להנהגות צפויה במצבים מסוימים.

התסמינים הם:

  • המטופל יהיה פעיל כרגיל, אך לעיתים קרובות יפגין התנהגות חסרת מטרה. לדוגמה, הוא יהיה חסר מטרה או יעד באופן מתמשך.
  • המאפיינים של מחלה זו, אשר עשויים לשמש סימני אזהרה, הם תגובות רגשיות בלתי הולמות, דוגמת צחוק במצבים רשמיים או בכי חסר סיבה במהלך טיול משפחתי.
  • החולים סובלים מהזיות קשות. הם רוקחים אמונות ודבקים בהן בכל כוחם. קיים אף סיכוי שהם יכפו את אמונותיהם על אחרים מבלי להסביר את מניעיהם.
  • אנשים הסובלים מסכיזופרניה לא מאורגנת מפגינים חוסר יכולת לחוש הנאה, ונראה כי הם נטולי רגש. תסמין זה מבודד אותם מהחברה עלול להוביל לניסיון התאבדות.
  • הם מחייכים אל כולם ללא סיבה, ולא באופן מאוד שמח.
  • הם מפגינים התנהגות חסרת מוטיבציה ויעד ברור.
  • הם עשויים לדבר על דברים שאינם רלוונטיים ולקפוץ מנושא אחד למשנהו ללא קשר.
  • תסמין ההזיות הוא החשוב ביותר בהפרעה זו. האדם יטען כי הוא רואה או שומע משהו שאינו קיים, ושלמעשה נמצא בראשו בלבד. יתכן שהוא לא יתלונן על התופעה, אבל עדיין מהווה התנהגותו מקור לדאגה. הסביבה מניחה כי האדם פשוט מדבר שטויות, אך יש לראות בסימן זה קריאה לעזרה ולחפש את התסמינים האחרים.

כיצד מאובחנת המחלה?

הקריטריונים הכלליים לאבחנה של סכיזופרניה, משמשים אף לאבחון סכיזופרניה לא מאורגנת. לפני פרוץ המחלה, אישיות האדם מאופיינת לעיתים קרובות בביישנות והתבודדות. כאמור, החולים חשים בדידות ולא יהססו לנקוט בצעדים דרסטיים לסיים את חייהם. לכן, יש לוודא שהמטופל לוקח את התרופות שנקבעו לו, ונהנה מסביבה של אהבה, תמיכה ואושר.

טיפול בסכיזופרניה לא מאורגנת

הטיפול הנפוץ למחלה זו הוא טיפול תרופתי, פסיכותרפיה ואשפוז. התעלמות מסכיזופרניה לא מאורגנת עלולה להוביל את האדם לעיתים קרובות לניסיון התאבדות. לכן, סביבה מבוקרת ותרופות עשויות לרפא את האדם הסובל מהפרעה זו. תרופה אנטי פסיכוטית בשם ריספרידון, הנצרכת פעמיים ביום, מראה שיפור משמעותי בתסמינים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום