הקשר בין שימוש בסמים למחלות נפש

הקשר בין שימוש בסמים למחלות נפשכשאנחנו מדברים על הנפש, בדרך כלל אנחנו מניחים יד על הלב. כיום ידוע, שה"נפש" נמצאת בעצם במוח. תפקודים של המוח, מבנהו, הקשרים שנבנים בו במהלך חיינו (ומשקפים למידה) כל אלה אחראיים על התפקוד שלנו, על הרגשות שלנו והתחושות שלנו. יש הטוענים שבעתיד, ככל שחקר המוח יתפתח, הפסיכיאטריה תהפוך בעצם לענף של נוירולוגיה.

ואכן, להפרעות נפשיות רבות ניתן למצוא בסיס במח, בתפקודיו ובחומרים המפעילים אותו (נוירוטרנסמיטורים).

למחלות נפש יש גורמים רבים. החל בנטיות מולדות, תורשתיות או גנטיות (כמו למשל בהפרעת מצב רוח דו קוטבית, בה התפקיד התורשתי גדול במיוחד), דרך חוויות שהאדם חווה בחייו (טראומות, דפוסים נלמדים ועוד), וכלה בגורמים שונים שמשפיעים על תפקודו או  מבנהו של המוח. עולה השאלה האם השינויים הנצפים בתפקוד המוח בעת מחלת נפש הם הגורמים למחלה או התוצאה של המחלה, אך רבים מהטיפולים התרופתיים מופנים להסדרת התופעות הללו במוח.

גורמים רבים יכולים להשפיע על פעילות המוח- גדילה, שינויים טבעיים, למידה, חוויות טראומטיות, מחלות (כגון אלצהיימר), וכן גם חומרים חיצוניים שלא צריכים להגיע למוח, אך מגיעים אליו בכל זאת.

השפעת הסמים על המוח

המוח מוגן בתוך הראש במספר דרכים. ראשית- הגולגולת מגינה עליו באופן פיזי. שנית, קיים מעין מחסום הנקרא BBB  (blood brain barrier), מערכת דם המסננת את החומרים המגיעים למוח. סמים הם חומרים פסיכו-אקטיביים, כלומר- הם חוצים את מחסום דם-מוח, ובכך מגיעים אל המוח ומשפיעים על פעילותו.  גם תרופות פסיכיאטריות שונות עוברות את המחסום הזה, אך פעולתם ידועה ומווסתת. בצריכת סמים, כמויות גדולות של חומרים מזיקים עוברות את המחסום ומשפיעות על פעילות המוח.

השפעת הסמים על המוח יכולה להתבטא במגוון רחב של הפרעות או התקפים פסיכוטיים המוגדרים בעולם הפסיכיאטריה \כ"הפרעת נפש כתוצאה מצריכת חומרים".

סמים ודיכאון

לעיתים תכופות, תחושות של דיכאון ודכדוך עשויות לפתות אדם לצרוך סמים, על מנת לשפר את מצב רוחו. מהעבר השני, השימוש עצמו עשוי להוביל לתחושות של דיכאון. הדיכאון עשוי להופיע הן כתוצאה מפגיעה במערכת הדופמינרגית של המוח, הידועה בקשר שלה עם תחושות של דיכאון. בנוסף, הדיכאון עשוי להיות קשור לחוויות שבין ה"טריפים", להשלכות החברתיות שיש להתמכרות לסמים ועוד. בקרב מכורים רבים רואים סימנים של דיכאון בשלבי הגמילה, לאחר שחולפות התופעות הגופניות הקשות.

סמים וחרדה

חרדה היא אחת התופעות המוכרות ביותר בקרב צרכני הסמים. כאשר יש "טריפ" רע, בדרך כלל הוא כולל תחושות של חרדה, פחד מוות, פחד מהעלמות או התרוקנות וכד'. בשימוש בסמים קשים וסמי הזיה, תחושות חרדה עשויות לצוף כפלאשבקים, גם שנים לאחר הפסקת השימוש. אצל חלק מהמכורים מאובחנת הפרעה פרנואידית של ממש.

סמים והפרעות אישיות

בהגדרתן, הפרעות אישיות הן מצב המתפתח בגיל ההתבגרות, ואינו נוצר כתוצאה משימוש בסמים. יחד עם זאת, נמצאים קשרים הדוקים בין הפרעות התנהגות שונות לבין הנטייה לשימוש בסמים, שבעצמם מעצימים את הבעייתיות שבהפרעות האישיות. ניתן למנות את הפרעת האישיות הגבולית, ואת הפרעת האישיות האנטי-סוציאלית (פסיכופטים).

סמים וסכיזופרניה או הפרעות פסיכוטיות

הסמים גורמים לניתוק זמני מהמציאות, במידה זו או אחרת. הם חווים הזיות, דלוזיות והלוצינציות. לעיתים פגיעתם עמוקה, והניתוק הזה נשמר גם לאחר תפוגת השפעת הסם. במצבים כאלה, המשתמש מאבד את בוחן המציאות, לוקה בהפרעות חשיבה, ועשוי להיות  מאובחן כפסיכוטי.

לסיכום, הפרעות נפש עשויות לדחוף אנשים לשימוש בסמים. סמים עשויים לגרום לאנשים ללקות במחלות נפש זמניות או ארוכות טווח. בכל מקרה של טיפול (גמילה או טיפול נפשי) יש להתייחס לקומורבידיות, ולהעניק למטופל טיפול שיתייחס לכל הפנים הנ"ל.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום