עובדות מפתיעות על הפרעה דו קוטבית

8 עובדות מפתיעות על הפרעה דו קוטביתהפרעה דו קוטבית היא אחת ממחלות הנפש המאתגרות ביותר המשפיעות על מיליוני אנשים ברחבי העולם. ברוב המקרים, היא מאופיינת בתנודות במצב הרוח, המתבטאות במעברים ממצב רוח יציב למצב רוח חמור, ובין ההתקפים מתרחש מצב רוח רגיל.

חוסר מודעות ואבחון מוטעה עלולים להוביל לבעיות נפשיות חמורות ולעתים אף לגרום לאנשים הסובלים מהפרעה דו קוטבית להתאבד. מאמר זה סוקר שמונה עובדות המפתיעות על הפרעה דו קוטבית, אותן כל אדם צריך להכיר.

  1. לא קיימת תרופה ידועה להפרעה דו קוטבית

זוהי אכן אחת העובדות המזעזעות ביותר של ההפרעה. לא קיים גורם שזוהה להתפתחות ההפרעה, והיא מהווה יותר שילוב של מצבים נפשיים כגון לחץ, טראומה בילדות, גנטיקה ותורשה, חוסר איזון כימי במוח, ושיבושים הורמונליים. כלומר, אם אדם מאובחן עם הפרעה דו קוטבית, הוא יסבול ממנה במשך כל החיים.  אלו החדשות הרעות.

אך הצד הבהיר של ההפרעה הוא שניתן לטפל ולשלוט בה באמצעות טיפולים, כך שניתן לנהל חיים נורמאליים ובריאים מבחינת יחסים אישיים ומקצועיים.

  1. הפרעה דו קוטבית משבשת דפוסי שינה

כולל הפרעות שינה המובילות להחמרת ההפרעה. כדי להתגבר על תסמינים אלו, יש להקפיד על פעילות גופנית קבועה. נפש בריאה מתאפשרת כשהגוף בריא. כשמקפידים על לוחות זמנים קבועים לפעילות גופנית, התרגילים מסייעים לשרירים להירגע, והרגיעה מסייעת להירדמות.

  1. הצלחת הטיפול בהפרעה דו קוטבית תלויה בחולה

אחת העובדות המזעזעות של ההפרעה היא שהתרופות אינן פועלות. קיימות אפילו גרסאות של הפרעה זו, כגון סוג 1 וסוג 2, ולכן חשוב מאוד לא לנסות כל שיטה לאבחון עצמי או תרופות שאינן מתאימות להפרעה.

יש לוודא קבלת ייעוץ מקצועי. הטיפול הנכון מאפשר את הדרך הנכונה לחיים נורמליים ככל הניתן. מומלץ שלא להחמיץ נטילת תרופות מרשם פסיכיאטריות, וטיפולי פסיכותרפיה. בסופו של דבר, טיפולים אלו מצילים את החיים.

  1. הפרעה דו קוטבית: תקשורת יכולה לסייע

מומלץ לדון ולשתף את תסמיני ההפרעה עם אדם אחר, כך שניתן להתמודד ביחד. כשהחולה והאנשים סביבו מבינים את מצבי הרוח שלו, הטיפול עשוי להיות טוב יותר.

מומלץ גם לספר לאנשים על הטיפול הפסיכולוגי או הפסיכיאטרי, כדי למנוע את הסטיגמה הקשורה למחלות נפשיות. אך היתרון האמיתי הוא שניתן להפיק תועלת מתקשורת פתוחה לגבי היבטי ההפרעה, למניעת בעיות במערכות יחסים אישיות או מקצועיות.

  1. סיוע של מטפל מקצועי

מומלץ כדי להבין אם ניתן להתמודד עם עבודה קבועה במשרה מלאה. אם הטיפול מוביל להבנה שלא ניתן להתמודד עם התסמינים בעבודה במשרה מלאה, אפשר לחפש עבודה במשרה חלקית המאפשרת את הגמישות הדרושה.

אך במקרים רבים, מומחים מצאו כי לוח זמנים קבוע שמעסיק את החולה במשך שעות קבועות ביום, מומלץ כחלק מהטיפול בהפרעה דו קוטבית.

הפרעה דו קוטבית קשורה לדיכאוןזוהי אחת העובדות המפתיעות ולכן חשוב ביותר להבין את העובדה ולקבל אותה. ברגע שמקבלים את העובדה, קל לחפש סיוע מקצועי ורפואי ולהתמודד עם המחלה כך שהיא אינה משפיעה על הקריירה ועל החיים.

שיטות הרפיה שולטות על תנודות במצבי הרוח – מומלץ לתרגל נשימות עמוקות או מדיטציה באמצע יום העבודה, ככל הניתן. הם מסייעים באופן משמעותי להקלת מתח ושליטה על שינויים במצבי הרוח. שיטות אלו מסייעות אף להסיח את הדעת מהחרדה שעלולה להחמיר את מצבי הרוח.

חשיבות הזיהוי המוקדם של סימני הפרעה דו קוטבית – כשלומדים לזהות את הסימנים המקדימים את תחושת הלחץ, ניתן לקחת הפסקות קטנות בעיתות אלו, לפני שהמתח מתחבר לרמות גבוהות. זהו צעד פשוט שעשוי להשפיע באופן משמעותי על המצב ומסייע לשיפור ניכר ביחסי העבודה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום