הפרעת חרדה – פחד גבהים

בסרט "אישה יפה", מגלם ריצ'רד גיר דמות של איש עסקים מצליח קשוח ועשיר. הוא משתכן במלון מפואר ושוכר לעצמו את הסוויטה הנשיאותית בקומה הגבוהה ביותר של המלון. אך כשהזונה את שירותיה הוא שוכר מזמינה אותו לצאת למרפסת הוא מסרב- יש לו פחד גבהים.

פחד גבהים היא הפרעת חרדה מקבוצת הפוביות הספציפיות. היא נפוצה ביותר באוכלוסיה ברמות קלות עד בינוניות, ונפוצה יותר אצל גברים ברמות הקשות.

כיצד מתבטא פחד גבהים?

הסובלים מפחד גבהים חוששים להיות במקומות גבוהים. המחשבות האופייניות לסיטואציה בה נמצאים בגובה היא חשש מפני נפילה.

אצל חלק מהאנשים מתבטא הפחד רק כאשר נפילה היא באמת אפשרות (למשל, בהליכה על גשר גבוה), ואצל אחרים הפחד מתעורר גם שסכנת הנפילה אינה ממשית, אך הם נמצאים בגובה- למשל במבט מחלון המטוס או מחלון דירה בקומה גבוהה.

התחושות הפיזיולוגיות כוללות תגובה של המערכת הסימפטטית- דופק מואץ, הזעת יתר, יובש בפה, דפיקות לב וסחרחורת. אופייני לפחד גבהים גם תחושה של ורטיגו- אובדן היכולת להעריך מרחקים וגובה אמיתי יחד עם סחרחורת קשה.

יש לציין שהשאלה "מה גבוה?" היא שאלה סובייקטיבית לחלוטין. עבור חלק מהסובלים מפחד גבהים אפילו עלייה על כסא מעוררת את הפחד עם כל התגובות הכרוכות בכך.

ברמה ההתנהגותית, פחד גבהים קשה עשוי לגרום לאדם להימנע מלהימצא במקומות גבוהים. לעיתים, הימנעות זאת היא מינורית ואינה מפריעה בחיי היום יום.

במקרים אחרים, ההמנעות גורמת לפגיעה של ממש- האדם אינו מסוגל לגור או לעבוד בקומה גבוהה, הוא נמנע מטיסות ומטיולים והוא אינו יכול לעשות פעולות בסיסיות שדורשות עליה לגובה.

מקורות הפחד

פחד מגובה הוא התפתחות אבולוציונית נורמאלית. הרי באמת בני האדם נולדו על מנת ללכת על הקרקע, ולא בגובה, ובאמת יש סיכוי שכאשר נטפס לגובה ניפול למטה.

אך רב האנשים מצליחים להתגבר על נטייה אבולוציונית זאת, ולא חשים פחד גבהים. נראה שאצל חלק מהסובלים מפחד הגבהים הפחד הוא מולד, ומתפתח עם השנים בעקבות השימור הקוגניטיבי שלו. ככל שחושבים יותר ומודעים יותר לפחד כך הוא עשוי להיות מטריד יותר. אצל אחרים, הפחד נובע מהתנסות בעבר, כגון נפילה מגובה.

נמצא גם שיש קשר בין הצורך בשליטה לבין פחד גבהים- אנשים שזקוקים לתחושת שליטה גבוהה נוטים יותר לחוש פחד כשהם נמצאים בגובה, ולכן בתחושתם יש להם פחות שליטה. כנראה שזו גם הסיבה לכך שפחד גבהים נפוץ יותר אצל גברים (הזקוקים בממוצע לתחושת שליטה גבוהה יותר).

טיפול בפחד גבהים

כמו בשאר הפוביות, מקובל היום להאמין שהטיפול המהיר והיעיל ביותר הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד וקצר מועד. טיפול זה כולל עבודה משותפת של המטפל והמטופל לאיתור הסיטואציות המפחידות ודירוגן בסדר עולה (למשל- מפחיד קצת לחשוב על טיסה, קצת יותר מפחיד לעלות על סולם, והכי מפחיד לעמוד על גג של מגדל גבוה).

לאחר מכן, מלמד המטפל את המטופל טכניקות של הרגעות- נשימות, מדיטציה, דמיון מודרך ועוד. בשלב האחרון עורך המטפל חשיפה הדרגתית של המטופל לסיטואציות אותן דירג, תוך ליווי צמוד ושימוש בטכניקות ההרגעות. הפסקת ההמנעות ממקומות גבוהים ומפחידים בצורה מבוקרת ומוגנת, עשוייה ללמד את האדם והגוף שבעצם אין ממה לפחד.

יש לציין, שכאשר פחד הגבהים נובע כתוצאה מטראומה, יש ללוות את הטיפול ההתנהגותי גם בטיפול דינמי (ולעיתים גם בטיפול תרופתי או אחר), על מנת למצוא את מקורות הפחד, ולטפל בטראומה שגרמה להתפתחותו. ללא התמודדות עם הטראומה קשה מאוד לעשות שימוש בטכניקות של הרגעה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

פחד מהצלחה – כשהפחד מהצלחה משתק אותנו, חשוב לדעת שיש מה לעשות

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום