מתי פונים לטיפול פסיכולוגי?

מתי פונים לטיפול פסיכולוגי?הפנייה לטיפול פסיכולוגי היא בדרך כלל יוזמה של המטופל עצמו, המרגיש שהוא זקוק לעזרה מקצועית בתחום הנפש. ישנו מגוון רחב ביותר של סיבות בגינן אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי ובמאמר שלפניכם ננסה להזכיר את הסיבות השכיחות ביותר.

בעיות התנהגות בילדים

בעיות התנהגות בילדים הן בדרך כלל ביטוי של בעיות נפשיות או רגשיות, המוצאות פורקן בהתנהגות לא שגרתית. כך לדוגמה ילד מופנם, נעים וביישן יכול להפוך לילד מוחצן ונגטיבי מאוד ובאותה המידה ילד אקטיבי ותוסס יכול להפוך לשקט, מסתגר ומופנם.

פסיכולוג ילדים יכול לאבחן את הבעיה ממנה סובל הילד ולהציע פתרונות מסוגים שונים. בחלק מהמקרים ההפניה לטיפול היא יוזמה של הצוות החינוכי בבית הספר או של הגננות, שכן במקרים מסוימים הבעיות צצות רק כאשר הילד נמצא במסגרת החוץ ביתית.

בעיות בחיי הנישואין

זוגות רבים מגיעים לטיפול פסיכולוגי זוגי כאשר הם חווים משבר בזוגיות. במסגרת הטיפול יכולים למצוא בני הזוג אפיק תקשורת פתוח, להבין טוב יותר זה את זו וזו את זה ולטפל בבעיות המסתתרות מתחת לפני השטח, המחבלות בזוגיות התקינה. בעיות בחיי הנישואין יכולות להתעורר על רקע שחיקה, בגידה, בעיות כלכליות, שינויים בנסיבות החיים ועוד.

הרגשה של תקיעות

ישנם רבים הפונים לטיפול פסיכולוגי על רקע הרגשה של תקיעות או חוסר זרימה בחיים. במקרים רבים מאוד המטופלים לא מסוגלים לנסח בבהירות את התחושה שהם מרגישים לעתים קרובות, הגורמת להם לגשת לטיפול. לא אחת מדובר בהרגשה של חוסר תכלית, שעמום, עצבות מינורית אך מתמדת, הנוכחת בכל רגע נתון, חוסר עניין בפעולות שבעבר הסבו הנאה ועוד.

על ידי פניה לטיפול פסיכולוגי ניתן להעמיק את החקירה האישית, לצלול לנבכי הנפש ולרדת לפשר התחושות הלא פשוטות האלו, שרבים כל כך מאתנו מתמודדים עמן בחיי היומיום.

בעיות תפקוד על רקע נפשי

במקרים רבים הפנייה לטיפול היא תוצאה של בעיות תפקוד שונות, המופיעות על רקע לא ברור. למעשה, ישנם מטופלים רבים הפונים ראשית לטיפול גופני ורק לאחר שמתברר כי מצבם הפיזי תקין, מחליטים לפנות לטיפול פסיכולוגי. בעיות התפקוד יכולות לבוא לידי ביטוי במישורים רבים, החל מהמישור התעסוקתי וכלה במישור הבינאישי, ההורי ועוד.

רצון לשינוי והתמודדות עם שינויים

כל שינוי התנהגותי מהווה אתגר ויהיה זה השינוי הקטן ביותר. אי לכך, כאשר מתמודדים עם שינויים גדולים במיוחד או כאשר מעוניינים לבצע שינויים גדולים במיוחד, רצוי להיעזר בגורם מקצועי. כך לדוגמה טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בתקופות מעבר (מעבר לדיור מוגן למשל או מעבר מהחיים הצבאיים לאזרחות), להקל על אדם המתמודד עם אובדן של בן זוג או אובדן של הורה ועוד.

היכרות עם העצמי

אנשים רבים חשים שהם לא נמצאים בקשר איכותי מספיק עם הרגשות שלהם וכתוצאה מכך סובלים מתחושה מסוימת של ניתוק וקהות רגשית. לעתים מדובר על תוצאה של חינוך נוקשה וכן לא אחת מדובר על הסתגרות שמטרתה להימנע מלגעת ברגשות כואבים. בעזרת טיפול פסיכולוגי איכותי, ניתן להתחבר מחדש לרגשות העמוקים ביותר שלנו ולערוך היכרות מחודשת עם עצמנו, גם לאחר שנים ארוכות של ניתוק, הכחשה וקהות.

הטיפול הפסיכולוגי מהווה מקום בטוח שבו יכול המטופל לדבר בכנות מוחלטת, להיחשף מבלי להסתכן בכך שישפטו או יבקרו אותו, להיפתח ולזכות בהכלה מלאה מצד המטפל.

הפרעה מאובחנת

לצד כל הסיבות שהוזכרו לעיל, חשוב לציין כי הטיפול הפסיכולוגי מתאים גם עבור אלו הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות מאובחנות כמו לדוגמה הפרעות אכילה, הפרעות אישיות מסוגים שונים ועוד.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום