היתרונות הנפשיים של פעילות גופנית

עובדה ידועה היא שפעילות גופנית קבועה טובה לגוף. אך רבים אינם מבינים את השפעותיה העצומות על שיפור הבריאות הנפשית.

התעמלות קבועה משפיעה באופן חיובי עמוק על דיכאון, חרדה, הפרעות קשב וריכוז, או הפרעת דחק פוסט טראומטית.

היא מקלה לחצים, משפרת את הזיכרון, מסייעת לשינה, ומשפרת את מצב הרוח הכללי. ואין צורך לפתח אובססיביות לכושר גופני כדי ליהנות מההטבות. מחקרים מציינים כי כמויות צנועות של פעילות גופנית משיגות הטבות אלו, ללא קשר לגיל או לרמת הכושר הגופני. ניתן ללמוד להשתמש בפעילות גופנית ככלי רב עוצמה לתחושה טובה יותר.

פעילות גופנית ודיכאון

מחקרים מראים שפעילות גופנית מטפלת בדיכאון קל עד בינוני באופן יעיל כמו תרופות נוגדות דיכאון, אך ללא תופעות הלוואי, כמובן. בנוסף להקלת תסמיני הדיכאון, המחקר מראה אף כי הקפדה על לוח זמנים קבוע של פעילות גופנית מונעת התקפי דיכאון.

אימוני הכושר הם כלי לחימה חזק בדיכאון בשל מספר סיבות, והחשובה שבהם היא קידום מספר שינויים במבנה המוח, כולל הפחתת דלקת ודפוסי פעילות חדשים הנוצרים במוח ומעבירים תחושת שלווה ורווחה.

פעילות גופנית משחררת גם אנדורפינים, חומרים כימיים חזקים במוח הממריצים את מצב הרוח וגורמים לתחושה טובה. זוהי הסחת דעת המאפשרת מציאת זמן שקט לפריצת מעגל המחשבות השליליות המזינות דיכאון.

פעילות גופנית וחרדה

זוהי שיטה טבעית ויעילה נגד חרדה. הפעילות הגופנית מקלה מתח ולחץ, מגבירה את האנרגיה הגופנית והנפשית ומשפרת רווחה באמצעות שחרור אנדורפינים. הפעילות האירובית מתבטאת ביתרון משמעותי של התפשטות תחושת שכרון חושים ממש.

כשהרגליים מכות על הקרקע, למשל, או כשקצב הנשימה מוגבר, והרוח נושבת על העור במהלך ריצה באוויר הפתוח, ההתמקדות בגוף משפרת במהירות את המצב הפיסי ומחסלת את שטף הדאגות החוזרות ונשנות המופעלות מהראש.

מעגל הקסמים בין הגוף והנפש

שמת לב איך אתה מרגיש כשאתה לחוץ? השרירים עשויים להיות מתוחים, בעיקר בפנים, בצוואר ובכתפיים, ומובילים לכאבי גב, צוואר או ראש. אתה עשוי לחוש לחץ בחזה, דופק פועם או התכווצויות שרירים.

אתה עלול לחוות אף בעיות כגון נדודי שינה, צרבת, כאבי בטן, שלשול או הטלת שתן תכופה. החשש וחוסר הנוחות של כל התסמינים הפיזיים האלה עלולים להוביל להגברת המתח, במצב של יצירת מעגל קסמים בין הגוף והנפש.

פעילות גופנית היא שיטה יעילה לשבירת מעגל זה. כשאנדורפינים משתחררים במוח, האימון מסייע להרפיית השרירים והקלת המתח בגוף. היות והקשר בין הגוף והנפש כה הדוק, כשהגוף מרגיש טוב יותר, כך גם הדעת.

פעילות גופנית והפרעת דחק פוסט טראומטית

ראיות מדעיות מראות שבאמצעות התמקדות בגוף והקפדה על פעילות גופנית קבועה, ניתן ממש לסייע לשיפור תפקוד מערכת העצבים ולהפיג את תגובת הלחץ והקיבוע המאפיינת הפרעת דחק פוסט טראומטית.

במקום לחשוב על דברים אחרים, שים לב לתחושות הגופניות במפרקים ובשרירים, ולהשפעת האימון על כל הגוף. תרגילים שכוללים תנועות המפעילות את הידיים והרגליים, כגון הליכה, ריצה, שחייה, הרמת משקולות או ריקוד, הן האפשרויות הטובות ביותר.

פעילויות חיצוניות כגון טיפוס הרים, שייט, רכיבה על אופניים, טיפוס על צוקים, ורפטינג, הוכחו אף הן כמפחיתות תסמיני פוסט טראומה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום