קורטיזול מונע פוסט-טראומה

מחקר אשר נעשה לאחרונה בבית חולים שיבא, העלה כי מתן קורטיזול לנפגעי תאונות דרכים אשר פיתחו סימני חרדה יכול להוריד מתסמיני פוסט טראומה. במחקר השתתפו 24 אנשים אשר היו מעורבים בתאונות דרכים. 12 מהם הראו סימני חרדה וטראומה כבר במיון. מתוך שנים עשר האנשים אשר טופלו בקורטיזול, אחד מהם פיתח תסמינים של פוסט טראומה, לעומת שלושה מתוך קבוצת הביקורת (ללא קורטיזול).

מכיוון שפוסט טראומה קורית לאחר אירוע טראומתי שחווה האדם והיא מתפתחת באופן הדרגתי, ישנה אפשרות לטפל בתסמינים המוקדמים של הטראומה עצמה. מחקר זה נבע מהצלחת מחקר דומה בחיות מעבדה. גם לעכברים, אשר הריחו ריח חתול ונמצאו בחרדה, הוזרק הקורטיזול, ונראו תסמינים מופחתים של פוסט טראומה.

מהות הורמון הקורטיזול

הקורטיזול הוא הורמון ממשפחת הגלוקוקורטיקואידים ומופרש מיותרת הכליה. תפקידו החשוב של ההורמון הוא בוויסות לחץ הדם, הסדרת פעילות הלב ובקרה על השימוש בחלבונים, פחמימות ושומן. הורמון זה ידוע בקשר שלו עם מצבי סטרס וחרדה. ההורמון חיוני וחשוב במצבי חרדה טריוויאליים כמו איחור לפגישה או מחלה כמו גם במצבי חרדה קיצוניים ודחופים יותר כמו למשל תאונות דרכים.

כאשר הוא מופרש, הוא משפיע על פירוק חלבון השריר ויציאת חומצות אמינו לזרם הדם. הכבד משתמש בחומצות האמינו הללו על מנת לייצר גלוקוז לאנרגיה. ומצב זה מוביל לעליית הסוכר בדם. כמו כן, הוא משפיע גם על שחרור חומצות שומן על מנת שיהוו מקור אנרגיה לשרירים.

האנרגיה שנעשית פתאום זמינה בגוף, מאפשרת למוח לחשוב בצורה יעילה יותר, ולשאר האיברים, כמו הריאות, לקבל אספקת חמצן טובה יותר. לכן תגובה זו חשובה בזמני לחץ, בהם הגוף צריך לפעול באופן בהיר וטוב. כמו כן, בזמני חרדה אלו, מכיוון שמערכות אחרות נכנסות לפעולה, מערכת העיכול נדחקת לקרן מחשבה. עובדה זו תבוא לידי ביטוי באובדן תיאבון ואספקת דם מינימלית למערכת.

הטיפול בפוסט טראומה

טיפול בפוסט טראומה, עד היום, התחיל רק כאשר נראו התסמינים זמן מה לאחר הטראומה. הטיפול בתסמיני החרדה מייד לאחר הטראומה נעשה על ידי תרופות מרגיעות שונות, כדוגמת ואליום. תרופות אלו מעכבות את הפרשת הקורטיזול, ונראה כי מכאן יתרון המחקר כולו. החוקרים סברו כי צריך להתחקות אחר המהלך התקין של הפרשת הקורטיזול מיותרת הכליה בעת חירום, כפי שהיא נעשית באופן טבעי.

במחקר, הטיפול בקורטיזול נעשה עד כשש שעות מהחשיפה לטראומה. זמן זה נבחר משום שהוא מהווה חלון הזדמנויות במהלכו מתקבע הזיכרון הטראומטי. אם לא מתקבע הזיכרון, תסמיני הפוסט טראומה לא יופיעו. חשיבותו הגדולה של המחקר הוא בניסיון למנוע תופעות פסיכיאטריות, אשר עלולות לגרום לסבל רב למשך שנים ללא טיפול פסיכיאטרי. מחקר זה הוא ראשון בסוגו ועל כן קיבלו חוקריו מענק על מנת שיוכלו להמשיך בו.

שימושי המחקר

מחקר תסמיני פוסט טראומה, ידוע בעיקר מתחום פגועי המלחמות הסובלים מהלם קרב חודשים ואף שנים ממהלך הקרב עצמו. הסטטיסטיקה מדברת על שכיחות תופעה של 10%-15% מהנחשפים לטראומה כלשהי אשר יפתחו תסמיני חרדה. תוספת מנת קורטיזול יכולה לענות על הצורך בחומר מעורר אשר יכול לאפשר ללוחמים להמשיך בעבודתם עוד בשדה הקרב.

במקרים של תאונות דרכים או סיטואציות חרדתיות אחרות, סיכוייהם של האנשים אשר יראו תסמינים מיד לאחר האירוע לפתח תמונת פוסט טראומטית הוא 50%. דווקא בישראל, אירועים אלה הם רבים, על רקע המצב הביטחוני ומעוררים חרדה ופחד גדול בקרב אוכלוסייה גדולה. השימוש בקורטיזול לשימושי רפואה אחרים מאלה אשר הוא ניתן עד היום (אלרגיה, קוצר נשימה) יכול להועיל למספר רב של אנשים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום