הרפורמה בבריאות הנפש וקופת חולים כללית

הרפורמה בבריאות הנפש וקופת חולים כלליתלאחרונה עבר תחום הטיפול הנפשי בארץ שינוי מן הקצה אל הקצה. מדובר ברפורמה, לא פחות, כאשר גם קופת חולים כללית הצטרפה למהפך.

אם בעבר האחריות בכל נושא בריאות הנפש הוטלה באופן ישיר על משרד הבריאות, כיום, שנה לאחר תחילת הרפורמה בבריאות הנפש, האחריות הינה של קופת החולים.

מטרת הרפורמה בבריאות הנפש: זמינות ונגישות – קופות החולים פרוסות ברחבי הארץ  וקופת חולים כללית כקופה הגדולה במדינה מאפשרת נגישות למומחי בריאות הנפש מצפון ועד דרום. סובלים מדיכאון? מרגישים חרדה? במקרים אלו וגם בכל מקרה של בעיה רגשית או נפשית אחרת – כדאי לדעת מה לעשות ולמי לפנות.

הצורך בקבלת טיפול נפשי

ירידה במצב הרוח המתרחשת מעת לעת היא דבר טבעי. כל אחד חווה לעתים תקופות של שפל, אולם כאשר תסמינים של חרדה ודיכאון אינם חולפים לאחר זמן סביר – בהחלט יתכן שמדובר בבעיה המצריכה טיפול נפשי. מתי החרדה והדיכאון מחייבים טיפול?

למשל, כשאדם מסתגר בתוך עצמו, כאשר הוא מנתק קשרים חברתיים. אם מתקיימים סימנים להתדרדרות בלימודים או שאדם מתקשה לנהל חיי שגרה לעבודה, לבצע מטלות שגרתיות – הצורך בטיפול ברור. על אחת כמה וכמה כאשר יופיעו סימנים נוספים כגון ירידה במשקל וחוסר תיאבון, אובדן שמחת החיים עד כדי נטיות אובדניות ועוד.

פשוט לקבל הפניה מהרופא

מרגע שהרפורמה בשירותי בריאות הנפש העבירה את האחריות לקופות החולים, מבוטחי קופת חולים כללית לא צריכים להתחבט לאן לפנות. בשלב הראשון, פשוט פונים לרופא המשפחה. על פי התרשמותו, ניתן לקבל הפניה לאיש בריאות הנפש – פסיכיאטר למשל.

לחלופין, ניתן לקבל הפניה למרכז מומחים או לפסיכולוג. יצוין כי במקרים מסוימים ניתן לקבל את ההפניה גם מגורם שאיננו רופא המשפחה כגון מומחה ויועץ לבריאות הנפש.

כללית מציגה – מרפאות לטיפול בחרדה

לצורך קבלת טיפול ובהמשך לקבלת ההפניה, ניתן לפנות לרופא פרטי שהגיע להסדר עם קופת חולים כללית. עם זאת, לסובלים מדיכאון או חרדה ישנה אפשרות להגיע למרכזים ייעודיים המציעים שירותים מגוונים.

קופת חולים כללית הקימה מרפאות ייחודיות לשיפור הבריאות הנפשית. בכל מרפאה צוות מגוון של כל בעלי ההכשרות המקובלות – החל מעובדים סוציאליים, דרך פסיכולוגים וכלה בפסיכיאטרים.

טיפול נפשי בעלות סמלית בלבד

כחלק מהרפורמה, קופת חולים כללית מעניקה את שירותי הייעוץ והטיפול הנפשי לסובלים מחרדה, דיכאון וקשיים נפשיים אחרים ללא עלות או בעלות סמלית. במידה והגורם המטפל הינו איש מקצוע שאיננו רופא, למשל פסיכולוג או פסיכולוגית, עובדת סוציאלית, פסיכותרפיסט – הטיפול ניתן בחינם.

במידה וקיים צורך בטיפול פסיכיאטרי, העלות נקבעת בהשתתפות עצמית כמקובל עבור כל רופא מקצועי אחר (כדוגמת רופא עור, רופא נשים וכדומה). יצוין כי בהגעה למרפאת בריאות הנפש יש להציג כרטיס מגנטי של הקופה, כמקובל ובדומה לכל פגישה עם רופא או גורם מקצועי.

הפניה למטפל פרטי

במידה ומעוניינים בקבלת טיפול נפשי פרטי ישיר אצל איש מקצוע, פסיכולוג, פסיכותרפיסט וכדומה, הרפורמה בהחלט מאפשרת זאת. התהליך מתחיל גם הוא בקבלת הפניה. עם זאת, מלבד הפניה יש גם צורך בטופס התחייבות (טופס 17) של קופת החולים למטרת אבחון. עם הטופס יש להגיע לפגישת אבחון (אפשרי שתי פגישות במידת הצורך).

לאחר האבחון ובהתאם להחלטת המאבחן ניתן לקבל טופס התחייבות לסדרת טיפולים אצל המטפל שבחרתם (במידה וזה מאושר על ידי הקופה). סדרת הטיפולים יכולה להיות קצרה או ארוכה, בהתאם לצורך, והתשלום – 136 ₪ לפגישה.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום