השפעת שינויים פסיכולוגיים על הרגשות

השפעות שינויים פסיכולוגיים על הרגשותמצבים פסיכולוגיים שונים בדגש על מצבי סטרס מוגדרים כתגובה לא ספציפית של הגוף לכל דרישה לשינוי, לאורך זמן ותוך חשיפה ממושכת למצבי לחץ המובילים לשינויים פסיכולוגיים, נוצרים בגופנו תהליכים הדומים למצב של מחלות כרוניות.

שינויים פסיכולוגיים יכולים להתרחש כתוצאה מתסכול וכעס, פחד ולהיות מלווים ומושפעים מסימפטומים פיזיים כגון דפיקות לב או כאבים בחזה.

אנשים מגיבים בצורות שונות לשינויים ולמצבים אלה, חלקם מסמיקים בעוד אחרים מחווירים וישנם אשר חווים סימפטומים חמורים אף יותר.

כל אחד חווה אחרת שינויים פסיכולוגיים

שינויים פסיכולוגיים קשים להגדרה לאור העובדה כי מדובר בתחושה סובייקטיבית, אך חוקרים קליניים מסכימים שהגורם העיקרי להם הוא חוסר שליטה אשר יוצרת מתח המוביל ללחץ, בדרך כלל מצבי הלחץ נובעים מתפיסות מוטעות.

השפעת הלחץ והשינויים הפסיכולוגיים משתנה בין אנשים שונים ויכולים להתבטא בהתמודדות דינמית ויצירתית אשר נתמכים בגישה חיובית, בעוד אחרים יוצאים משיווי המשקל וסובלים מעומס יתר וירידה בבהירות המחשבתית, תוך אימוץ גישה שלילית וניתוק עצמי כתוצאה מתחושה של אובדן שליטה.

הקשר בין פסיכולוגיה לרגש

שינויים והשפעות פסיכולוגיות מובילות בראש ובראשונה על העולם הרגשי, הרגשות מורכבים ממידע שימושי ביותר וחיוני עבורנו במידה ואנו יודעים לקרוא ולהבין אותו. מצבים של סטרס מתחילים לרוב בהרגשה של דיכאון, חרדה או עצבנות אשר מובילה להתפתחות רגשות קשים יותר של תסכול או כעס.

החרפת הרגשות מובילה בסופו של דבר לעומס ותשישות כאשר לא נעשה ניסיון לתקן את התחושות הקשות. בחברה המודרנית, התמודדות עם רגשות נחשבת בעיני רבים כחולשה, לרגשות אין מקום ובמקומם באים לידי ביטוי ביקורת, השלכה או האשמה. כאשר תהליך וויסות הרגשות והלחצים אינו תקין, הוא פועל בצורה של תוקפנות או הימנעות אשר שורשה בצרכים ההישרדותיים בימי קדם אשר נועדו להתמודדות עם מצבים מסכני חיים.

מנגנוני הגנה קדומים

מצבים פסיכולוגיים ושינויים בהם משפיעים על מנגנונים בגוף בהם אלה ההורמונליים אשר פעולתם נועדה להכין ולהגן על הגוף במצבי סכנה. מנגנונים אלה באים לידי ביטוי גם כתוצאה מסיטואציות הכרוכות במתח או חוסר ודאות אשר לא באמת מהווים איום על חיינו, התוצאה היא צבירת לחצים באופן כרוני בחיי היומיום תוך פגיעה בבריאות הפיזית והנפשית.

הביטוי למצבים פסיכולוגיים משתנים ההופכים לקיצוניים עלול לשבש את פעולתן של מערכות הגוף באופנים שונים ובשיטה של ביופידבק ניתן למדוד השפעות שלילות אלה וכן לאמן באופן ספציפי את האדם הסובל מהן.

וויסות לחצים

וויסות הלחצים הוא מנגנון חיוני לשליטה ושמירה על איזון באופן בו אנו חושבים, מרגישים ומגיבים לעולם סביבנו בסיטואציות משתנות. מחקרים מראים כי השפעות פסיכולוגיות שליליות מהוות גורם סיכון לסבול מהתקף לב פתאומי פי 4.5 בהשוואה לאנשים שאינם חווים רגשות ומחשבות שליליים.

בנוסף, כשאנשים אינם מווסתים ביעילות את השינויים הפסיכולוגיים, הם חווים רמת הלחץ מוגברת, ועמה רגשות שליליים המעלים את אחוז התמותה בשיעור של ארבעים אחוזים, לעומת אנשים שמסוגלים לווסת ולהתמודד עמה.

התמודדות עם הגורם ולא עם התוצאה

רוב האנשים מעדיפים להתמודד עם התוצאה ולא עם הסיבה המובילה לרגשות שליליים או קיצוניים מתוך חוסר הבנה כי תחושות אלה הן איתות של הגוף המזהיר מפני חוסר תפקוד, התמודדות זו איה נכונה והיא הופכת את תחושות הלחץ, המתח והדאגה לחלק משגרת החיים מצב אשר מהווה סיכון של ממש לאורך זמן.

העיקרון המנחה בהתמודדות עם מצבים פסיכולוגיים היוצרים רגשות שליליים הוא מציאת הגורם, בחלק מהמקרים הגורם  ברור לנו אך במקרים בהם אין אנו מזהים אותו, חשוב להכניס שינויים באורח החיים על מנת למתן השפעות שליליות אלה כגון פעילות גופנית, צחוק, ניהול זמן נכון, שיתוף ודיבור במטרה לפרוק את המעמסה הנפשית, לעסוק בפעילויות מהנות וללמוד טכניקות להרפיית הגוף.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום