שיטות לשיפור התפקוד המוחי

שיטות לשיפור התפקוד הקוגניטיבי, הזיכרון והערנותכדי לשמור על חדות פעילות תאי המוח, מומלץ לנקוט בשיטות חדשות ויצירתיות, כגון משחקי ספורט, גינון, ותזונה בריאה. מאמר זה סוקר את השיטות הקלות יותר לשיפור התפקוד הקוגניטיבי, הזיכרון והחדות הנפשית.

האזנה למוזיקה במהלך פעילות גופנית

האזנה למוזיקה קצבית במהלך פעילות גופנית, משפרת את התפקודים הקוגניטיביים. מחקר מצא שחולי שיקום קרדיווסקולארי שהשתמשו במוזיקה השיגו ציונים טובים יותר במבחני אוצר מילים, בהשוואה למשתתפי המחקר שלא התאמנו עם מוזיקה.

מחקרים רבים מקשרים בין פעילות גופנית לתפקוד קוגניטיבי. תרגילים אירוביים הם שיטה מצוינת במיוחד לשיפור התפקוד המוחי. מחקר הראה שמבוגרים שיפרו את מהירות יכולת מוחם לעבד נתונים לאחר חצי שעה של פעילות גופנית מתונה. מחקרים אחרים מצביעים על העובדה לפה האזנה למוזיקה קלסית עשויה לשפר את יכולת ההתמצאות במרחב ומניעת אילמות סלקטיבית.

מדיטציה

מי מסוגל לחשוב בבהירות עם מוח מלא דאגות? מדיטציה מסייעת לשיפור הזיכרון, קבלת החלטות ושיפור טווח תשומת הלב.

בנוסף, ככל שאתם מתרגלים מדיטציה, כך אתם משתפרים יותר בקבלת החלטות. התחילו עם מספר דקות של נשימה מדיטטיבית מהבטן על מנת לשפר את הריכוז.

אימוני כוח – משפרים את התפקוד המוחי. מחקר מציע שאימוני כוח בונים שרירים חזקים ועצמות, ומשפרים אף את התפקוד הקוגניטיבי. הסיבה לכך היא כי הרמת משקולות מגבירה את רמות ההורמון נויטרוטרופי המופק מהמוח (BDVF), השולט על צמיחת תאי עצב.

ריקוד – מחקרים מראים שריקוד כרוך באתגרים מנטליים כגון תיאום ותכנון, ומגן מפני ירידה קוגניטיבית.

יוגהמחקרים מראים שיוגה משפרת את מצב הרוח והריכוז, משפרת את התפקוד הקוגניטיבי וגם מונעת ירידה קוגניטיבית בקרב מבוגרים.

שינה איכותית – רוב האנשים זקוקים לשבע שעות שינה בלילה לשמירה על מיומנויות קוגניטיביות כגון למידה, ריכוז וזיכרון. מחקר הראה אפילו שאנשים שישנו יותר שעות במהלך סוף השבוע, הפגינו חדות מוחית משופרת במהלך השבוע.

 

שינוי שגרה – שינוי בהרגלים הקבועים של היום שומר על חדות המוח.

תפקוד מיני – מחקרים מראים שקיום יחסי מין יכול לשפר את המיומנויות הקוגניטיביות ולהעלות את רמות הסרוטונין, מה שמגביר את היצירתיות, יכולת קבלת החלטות לוגיות, ואת ההורמון אוקסיטוצין, הקשור ליכולת לפתור בעיות.

מערכת יחסים חיובית – מחקר שעקב אחר קשישים אמריקאים מצא שמערכות יחסים חיוביות יכולות לסייע בהגנה מפני אובדן זיכרון.

צחוק – עשוי להיות המפתח לפתרון בעיות קשות. מחקר מציע שצחוק מעודד אנשים לחשוב באופן יצירתי יותר.

משחקי וידיאו – חלק מהחוקרים מציעים שמשחקי וידיאו משפרים מספר מיומנויות קוגניטיביות, החל מראייה ועד יכולת ביצוע ריבוי משימות ושיפור הקוגניציה המרחבית.

אומגה 3 – חומצות שומן אלו מספקות שפע יתרונות בריאותיים כגון שיפור תפקוד המוח. דג סלמון הוא המקור הטוב ביותר לאומגה 3, כמו גם אגוזי מלך ושמן פשתן.

ירקות בעלי עלים ירוקים – תרד וירקות אחרים בעלי עלים ירוקים מלאים בוויטמינים ומינרלים המסייעים להילחם בדמנציה. בנוסף, נוגדי החמצון בירקות אלו מציעים הגנה מוחית חזקה מפני מצבים כגון שבץ, אלצהיימר ומחלת פרקינסןו.

אגוזים וזרעים – מכילים חומרים מזינים המשפרים את התפקוד הקוגניטיבי. אבץ בזרעי דלעת עשוי לשפר את הזיכרון, וויטמין E באגוזים יכול לשפר מיומנויות קוגניטיביות.

ויטמינים – בצורת תוספים או באמצעות אכילת פירות וירקות, עשויים לסייע במניעת אלצהיימר. חומצה פולית, הנמצאת בלחם, בפסטה ובחלק מדגני הבוקר המועשרים, וויטמין B12, הנמצא במוצרים מהחי כגון דגים, ביצים וחלב, נחשבים למגני מוח חזקים, במיוחד בקרב קשישים.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

אסכולת הגשטלט בפסיכולוגיה – הדרך לשינוי עוברת דרך הבנת דפוסים ותבניות

 

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום