תסמונת דה קלרמבו

תסמונת דה קלרמבו, או טירוף מיני (ארוטומניה), היא מצב פסיכולוגי במהלכו האדם המושפע מחזיק באשליות שמושא אהבתו חווה רגשות זהים כלפיו. מצב זה ידוע אף כאובססיית אהבה, המופנית על ידי האדם הסובל ממנה כלפי אדם אחר, ומתעצמת כשהצד השני מבטא סלידה מהרגשות המופגנים כלפיו.

לכן, במצב של מצוקה הנובעת מהרצון להיות עם האדם "האהוב", הסובל מתסמונת זו נוטה לעקוב אחר קורבנותיו. אשליות אלו ניכרות בקרב חולי סכיזופרניה או הסובלים מהפרעות דו קוטביות.

מצגות טיפוסיות של אנשים הסובלים מתסמונת דה קלרמבו

אבחון תסמונת זו מצריך נוכחות של הזיות אהבה במשך חודש לפחות לפני קבלת אבחון והערכה פסיכיאטרית יסודית. התסמינים הנפוצים כוללים:

חוסר מודעות – הסובל מהתסמונת אינו מודע להשלכות הפסיכיאטריות של התנהגותו.

חוסר נגישות – מושא האהבה בדרך כלל אינו נגיש, ועשוי להיות כוכב ידוען, שחקן, כוכב רוק, אתלטיקאי או ספורטאי ידוע.

אשליות – החולה מחזיק באשליה לפיה אהבתו חזקה מהחיים, וגאה ברגשותיו או אמונותיו. הוא מאמין אף שמושא אהבתו אינו יכול להשיב לו אהבה רגשות בשל מספר גורמים. התסמונת עלולה להוביל אף למחשבות שווא של רדיפה ואשליות תשוקה.

סיכונים – בסופו של דבר, התנהגות זו עלולה להוות סכנה כשהסובל מהתסמונת עוקב אחר קורבנו או אורב לו על מנת לתקוף אותו. בנוסף, בשל מטרת קבלת תשומת לב הקורבן, הוא עלול לסכן אותו. המארבים והמעקבים עשויים להתבטא במבטים מיוחדים, אותות או אמונה בטלפתיה נפשית.

אלימות – אדם הסובל מתסמונת דה קלרמבו עלול להיות אלים כלפי אנשים העומדים בדרכו ומונעים ממנו לממש את אהבתו. בנוסף, ובשל העובדה שהוא מעוניין למשוך את תשומת הלב של מושא אהבתו, הוא אינו מסוגל לקבל את העובדה שלא קיים קשר רומנטי ביניהם, ועלול להתנכל לו. הוא מתנהג כאילו הוא נמצא במערכת יחסים רומנטית רגילה, שולח מכתבי אהבה, פרחים, שוקולדים ואפילו מבצע שיחות טלפון.

הגורמים לתסמונת דה קלרמבו. זהו מצב מסתורי מעט, והתיאוריות הפסיכולוגיות המקובלות שהתגבשו גורסות שטירוף מיני מושרש מהילדות, כתוצאה מחוסר אהבה.

פסיכולוגים מאמינים שנשים הסובלות מתסמונת דה קלרמבו, מפתחות אותה כתוצאה מחוסר חיבה או תשומת לב מהאב. אך מצב זה עשוי להשפיע על גברים ונשים שסבלו מחוסר אהבה מהוריהם, מה שנחשב כגורם העיקרי להתפתחות ההפרעה.

טיפול בתסמונת דה קלרמבו

אבחון הגורם לבעיה הוא המפתח לטיפול בה. אם אכן מתברר שחוסר אהבה מההורים בילדות הוא הסיבה, הטיפול צרי להתמקד בנושא זה.

טיפול תרופתי

תרופות אנטי פסיכוטיות מסייעות בהתמודדות עם תסמיני האשליה. תסמונת דה קלרמבו אינה צריכה להיות מובנת מאליה, היות וכשמתבססים על התסמינים, האדם הסובל ממנה מהווה פגיעה לאנשים שהם מושא לרגשותיו. בנוסף, הוא מאמין שהמצב אכן מתרחש במציאות, כך שקשה לגרום לו להבין שמדובר בהזיות. אבחון והערכה מוקדמים של הסימנים והתסמינים מסייעים להפחתת סיכוי שיבוש החיים של הפוגע והנפגע.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום