נטילת תרופות פסיכיאטריות בגיל ההתבגרות

הטיפול הפסיכיאטרי לבני נוער עוזר להם להתמודד עם בעיות נפשיות שונות, המשפיעות באופן ניכר על איכות חייהם ועל היום יום שלהם. הטיפול הפסיכיאטרי מוצע במקרים של דיכאון או חרדה, במקרים של הפרעות התנהגות, הפרעות רגשיות, במקרים של טראומה וקושי לשלוט בדחפים שונים.

הטיפול יכול להיות אשפוז, במצבים המצריכים השגחה רבה על המתבגר, הוא יכול להיות טיפול שיחתי וגם טיפול תרופתי. בני נוער רבים, הסובלים מבעיות שונות, נוטלים כדרך קבע תרופות פסיכיאטריות מסוגים שונים, בין אם לפרק זמן קצר ובין למשך תקופה ארוכה.

לשם מה צריך את התרופות הפסיכיאטריות?

מטרתן העיקרית של התרופות הפסיכיאטריות הניתנות לבני הנוער היא לאפשר להם להתמודד עם התסמינים הלא פשוטים, הנלווים לבעיות והפרעות נפשיות רבות, הבאים לידי ביטוי בהתנהגות ממכרת, בהפרעות אכילה וגם בהרס עצמי פעמים רבות. התרופות, בחלקן, עוזרות למתן את ההתנהגות הקיצונית וגם את תחושותיו של המתבגר. הן משפרות את מצב הרוח ויוצרות אצלו מוטיבציה רבה יותר.

יתרונות וחסרונות לטיפול התרופתי

לטיפול התרופתי במקרים של הפרעות פסיכיאטריות שונות בקרב בני נוער יש יתרונות רבים ובמיוחד כשמדובר במצבים בהם טיפולים אחרים אינם עוזרים. יחד עם זאת, ישנם גם כמה חסרונות ובעיות הקשורות במתן טיפול מסוג כזה ובעיקר לצעירים.

יש לקחת בחשבון שבני הנוער נמצאים בתהליך התפתחותי דינאמי. הנפש, האישיות וגם הגוף שלהם מתפתחים בתקופה זו והם מושפעים מלא מעט אלמנטים סביבתיים. נטילת תרופות פסיכיאטריות בגילאים אלה יכולה להשפיע במישורים שונים על ההתפתחות עצמה ועל האופן שבו היא תעוצב.

בנוסף, נטילת תרופות בגילאים הצעירים הופכת את הבעיה הקיימת לשורשית יותר, נותנת לה שם ונוכחות רבה מאד בחייו של המתבגר. הדבר עשוי להחריף אותה בהמשך ואף להפוך אותה לכרונית.

בל נשכח את תופעות הלוואי הנלוות לתרופות פסיכיאטריות רבות. על פי מחקרים שבוצעו בתחום, נמצא כי תרופות ממשפחת ה – SSRI מעלות את השכיחות לניסיונות התאבדות בבני נוער וגם להתנהגות אלימה.

על פי מחקרים אלה נמצא קשר בין תרופות אנטי דיכאון וניסיונות התאבדות ולאלימות, הנובעים מהפסקה פתאומית של השימוש בתרופה לרוב או בשל מצב של חוסר שקט, הנוצר אצל המתבגר לאור נטילת התרופה. ולכן, במצבי דיכאון בקרב בני נוער, מומלץ לבחון בשלב הראשון פתרונות טיפול אחרים ובמידת הצורך לשלב, לצדם, גם את הטיפול התרופתי.

סכנות ונזקים של נטילת התרופות הפסיכיאטריות בקרב בני נוער

נכון, התרופות הפסיכיאטריות לבני הנוער הן תרופות המאושרות על ידי הגורמים הרלוונטיים והן נמצאו בטוחות לשימוש. מרביתן הן תרופות שיש לקחת במהלך כל החיים ומטרתן מניעת התפתחות ההפרעה למצב חמור יותר.

ייתכן שהנזקים שחוששים מפניהם, נזקים בלתי הפיכים, מופיעים לאור השימוש המתמשך באותה התרופה, הגורם לנזק מצטבר. מסיבה זו חשוב שהמתבגר, הנוטל את התרופה הפסיכיאטרית, יהיה תחת השגחה מלאה של פסיכיאטר ויקפיד על נטילתה באופן קבוע בהתאם להנחיותיו. במקביל, כדאי לשקול, במידת האפשר, אפשרויות טיפול נוספות, שאינן תרופתיות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום