מה ההשפעה של תרופות פסיכיאטריות על התפקוד המיני?

תרופות פסיכיאטריות וההשפעה על תפקוד מינימחקרים מדווחים על בעיות בתפקוד מיני בקרב שבעים אחוזים מחולים שהשתמשו בתרופות נוגדות דיכאון. אנשים הסובלים מדיכאון קליני, סובלים לעיתים קרובות גם מבעיות בתפקוד המיני, אשר עלול לנבוע מגורמים רבים, כולל הדיכאון עצמו.

תרופות פסיכיאטריות קשורות באופן הדוק ביותר לבעיות בהשגת אורגזמה, כמו גם לשלבים אחרים של התגובה המינית ובכלל זה רצון במין. המחקרים האחרונים בנושא התמקדו בשיטות טיפול על מנת למזער או למנוע את תופעות הלוואי של התפקוד המיני.

למרבה הצער, על אף הפופולאריות הרבה של תרופות פסיכיאטריות בארצות הברית בעשר השנים האחרונות, קיים מעט מידע על שכיחות הקשר בין התרופות לבין בעיות בתפקוד המיני, כמו גם על מיעוט החולים המבקשים טיפול רפואי בהיבטים אלו.

מה שידוע על תופעות לוואי מיניות כתוצאה מתרופות נוגדות דיכאון ושיטות הטיפול המומלצות, מסתמך בעיקר על נתונים איכותיים וסדרת מקרים אשר מהווים את חלק הארי של הספרות שהתפרסמה בנושא. להרחבה באתר feeling: השפעת תרופות פסיכיאטריות על התפקוד המיני

הקשר בין תרופות פסיכיאטריות לתפקוד מיני

תופעות לוואי מיניות אשר התפתחו כתוצאה משימוש בתרופות פסיכיאטריות, גורמות לדאגה קלינית משמעותית בקרב חולים המשתמשים בתרופות נוגדות דיכאון. כשלושים עד ארבעים אחוזים מהמטופלים בתרופות אלו, חווים בעיות בתפקוד המיני. ניסויים קליניים של טכניקות למזעור ולטיפול בתופעות הלוואי נחקרו בקרב חולים הסובלים מהפרעות נפשיות ומטופלים בתרופות.

אם חולה חושד כי הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי אותו הוא נוטל, מהווה השפעה שלילית על הביצועים המיניים שלו, עליו להתייעץ עם הרופא. לעולם אין להפסיק את נטילת התרופות ללא הרשאת הרופא. תרופות מסוימות עלולות לגרום לתגובות מסכנות חיים אם לא יטופלו בזהירות והשימוש בהן ישתנה בהדרגה.

גם סיבות פסיכולוגיות עלולות לגרום לחוסר תפקוד מיני. סיבות אלו נובעות בדרך כלל מלחצים הקשורים לעבודה, חרדה, דאגה לגבי התפקוד המיני, בעיות בחיי הנישואין או מערכות יחסים, דיכאון, תחושות אשמה והשפעות טראומה מינית בעבר.

דרכי ביטוי לחוסר תפקוד מיני

השפעת התרופות הפסיכיאטריות מתבטאת, בין היתר, בעיכוב של הגירוי המיני והביצועים המיניים. יחד עם זאת, מה שגורם לחוסר אונים אצל אדם אחד, עשוי שלא להשפיע על אדם אחר. הבעיות המיניות הנפוצות ביותר בקרב גברים הן בעיות שפיכה, הפרעות זקפה ועכבות בתשוקה המינית.

בחלק מהמקרים, שפיכה מעוכבת נגרמת בשל גורמים פסיכולוגיים, כולל רקע דתי מחמיר אשר גורם לאדם לחשוב על מין כעל חטא, חוסר משיכה לבת הזוג ואירועים טראומתיים מהעבר. שפיכה מוקדמת היא דרך הביטוי הנפוצה ביותר של בעיות תפקוד מיני בקרב גברים, ולעיתים קרובות היא נגרמת כתוצאה מעצבנות לגבי יכולת וטיב הביצועים. תרופות מסוימות, כולל מספר תרופות נוגדות דיכאון, עשויות להשפיע על השפיכה.

שפיכה דלילה גם היא תופעה שכיחה בקרב גברים אשר סובלים מסוכר ובעיות עם העצבים בשלפוחית השתן שגורמים לזרע לזרום לאחור. בנוסף, תרופות מסוימות, בעיקר תרופות המשמשות לטיפול בהפרעות במצב הרוח, עלולות לגרום לבעיות שפיכה.

שיחות עם מטופלים

חולים בהפרעות פסיכיאטריות מדווחים על בעיותיהן המיניות, רק אם הם חשים בנוח לחשוף בעיות אלו, ובתנאי שהם מוכנים לשאול ולדון בנושאים מיניים רגישים. חלק מהחולים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות לטווח הארוך, עשויים שלא להיות מודעים לכך שבעיותיהן המיניות התפתחו כתוצאה מהטיפול התרופתי שלהם. לעומת זאת, חלקם עשויים להאשים את התרופות בבעיות המיניות, ובקשיים במערכות יחסים או לחצים אחרים.

הרופאים מבקשים מהחולים לבדוק אם היו מודעים לתופעות הלוואי אשר התבטאו בתפקוד מיני לקוי כתוצאה מהתרופות. לרוב מומלץ לחולים להמשיך את הטיפול התרופתי למרות הבעיות המיניות. הייעוץ הרפואי צריך לכלול דיון בסוגיות המיניות האישיות של כל מטופל, וההחלטה אם להפסיק או לשנות את הטיפול התרופתי מתבצעת בהתאם לחומרת התסמינים.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום