התרופה אפקסור

התרופה אפקסורהתרופה אפקסור, הידועה גם בשם ויאפקס או ונלפאקסין (בלעז – Venlafaxine), האחרון גם הינו החומר הפעיל בתרופה, הינה תרופה נוגדת דיכאון וחרדה.

היא משויכת בקירוב למשפחת תרופות ה-SNRI, אם כי פרקטית היא מאוד דומה אך לא בהכרח פועל בדיוק באותו האופן. היא יעילה לטיפול במצבים של דיכאון, וחרדה כללית או חברתית. התרופה מיועדת לשימוש בקרב מטופלים מעל גיל 18.

כתרופות דומות אחרות מתחום זה, אפקסור כוללת תופעות לוואי אשר יש להכיר ולזהות, במיוחד בגילאים צעירים יחסית ובתופעות חריפות. ישנן גם תגובות בין-תרופתיות אשר יש להיזהר מהן, ולהיוועץ ברופא המטפל או הפסיכיאטר לאורך משך הטיפול.

שימוש ואופן פעולת התרופה אפקסור

במצבים של דיכאון או חרדה, ישנה סכנת החמרה של המחלה והשפעותיה על הגוף או הנפש. מבחינה זו, ישנם גורמים הממליצים על זיהוי מוקדם ושימוש תרופתי כבר בשלבים הראשונים של הופעת הבעיה. עם זאת, נראה כי בשל תופעותיה החריפות של אפקסור ותרופות דומות מסוגה, אין להשתמש בהן כברירת מחדל ויש לעבור אבחון וטיפול מקדימים על מנת להכריע האם אכן ישנו צורך במתן טיפול תרופתי או לא.

אפקסור מגיעה בכמוסות או טבליות, אשר יש לנטלן בשלמותן. התדירות המקובלת הינה פעמים ביום בטבליות, או פעם ביום בטבליות. השפעת התרופה הינה כ-8 שעות, ויש לדעת כי תחילת או שיא השפעתה יכול לקחת מספר שבועות.

ונלפאקסין הינו החומר הפעיל בתרופה, והשפעתו קשורה בעיכוב הספיגה החוזרת של סרוטונין ונור-אפינפרין הקשורים בתחושה הכללית, מצב הרוח, וכדומה. מסיבה זו אין לשלב את התרופה עם חומרים פעילים אחרים אשר משפיעים על מצבי דיכאון וחרדה, זאת ללא התייעצות עם הרופא המטפל או הפסיכיאטר.

לתרופה זו ישנה סכנה הקשורה במינון יתר, ועל כן אין ליטול יותר מהמנה אשר נקבעה במרשם הרופא המטפל. כמו כן, אין להפסיק את הטיפול התרופתי ללא היוועצות ברופא, או בבת-אחת. לתרופה זו ייתכנו תסמינים של גמילה באופנים שונים, כמו גם חזרת התסמינים המקוריים של דיכאון או חרדה עם חלוף הזמן.

תופעות לוואי ואזהרות בשימוש

תרופת האפקסור אינה לשימוש ללא אבחון וטיפול רפואי או פסיכיאטרי מלווה. היא איננה מיועדת לשימוש בילדים או צעירים מתחת לגיל 18. כמו כן, בקשישים ישנה אפשרות לתופעות לוואי חריפות ומרובות יותר, ועל כן יש להתחשב בכך בעת קביעת המינון התרופתי.

תרופה זו אסורה לשימוש בהריון, ובמצבים של הנקה יש להיוועץ באופן פרטני עם הרופא המטפל או הפסיכיאטר.

בין תופעות הלוואי של תרופה זו ייתכנו הפרעות קצב לב, לחץ דם, השפעות שונות על רמת הכולסטרול או הנתרן, כאבי ראש ובחילות, יובש בפה, הזעה, כאבים בחזה או בגוף, עוררות, שלשולים והקאות, רעידות, צרבות, הפרעות בתפקוד או החשק המיני, השפעות על המשקל, עצירות, ועוד. ייתכנו גם השפעות על התחושה הנפשית לרבות בלבול, נתק, עצבנות, הפרעות שינה שונות, ועוד.

במקרים בהם מופיעות תופעות לוואי מסוימות יש לפנות לרופא באופן מידי, כגון דם בצואה, צפצופים, קוצר נשימה, חום, הצהבה של העור או העיניים (מעיד על השפעות על הכבד), שתן כהה או גרד בשתן, בעיות לב שונות, טשטוש וסחרחורות, תחושות בשרירים כגון נימול, פרכוסים או קישיון, נפיחות בגוף, עצבנות או חרדה, פריחה, ועוד.

לתרופה זו ייתכנו גם תגובות בין-תרופתיות ויש לדווח לרופא המטפל, טרם תחילת הטיפול, על כל טיפול תרופתי בנוגע לגלאוקומה, לחץ דם, מחלות לב, פרכוסים, דימום ודם, תוקפנות, סכרת, חרדה או דיכאון, מעכבי MAO, ועוד.

יש להימנע משתיית אלכוהול, לרבות יין ומשקאות חריפים, במשך הטיפול בתרופה זו וגם עם סיומה. בשל משך הזמן אשר לוקח לתרופה והשפעתה להיעלם מהגוף, יש להיוועץ ברופא המטפל לתקופה של לפחות שבועיים לאחר הטיפול התרופתי באפקסור.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום