למה אנשים מצטרפים לכתות?

למה אנשים מצטרפים לכתות?למה אנשים מצטרפים לכתות כגון הסיינטולוגיה, א.ס.ט. או אגודת האימן? כי הן מציעות ידידות, קשרים, זהות והזדמנות לתרום. העניין המוגבר בכתות עשוי ללבוש צורות רבות. הן עשויות להיות דתיות או גזעיות, פוליטיות או מיסטיות, כתות לעזרה עצמית או פסאודו-פסיכולוגיות. אך כל אחת מהן נושאת חצי תריסר מאפיינים הניתנים לזיהוי.

מאפייני כתות

המאפיינים הנפוצים של הכתות כוללים:

מסירות רבת עוצמה ובלעדית – לאדם, מנהיג הכת, או לאמונה מפורשת.

שימוש בתכניות "רפורמה בחשיבה" – כדי לשלב, לתקשר לשכנע ולכן לשלוט על חברי הכת.

תהליך גיוס מחושב – מבחינת הבחירה האישית ודגש על הסוציאליזציה.

תלות פסיכולוגית – מנהיגי כתות נוקטים בכל האמצעים והמאמצים כדי לשמור על תלות פסיכולוגית ופיזית בקרב חברי הכת.

התבוננות חדשה על העולם – מנהיגי הכת מתעקשים לתכנת מחדש את האופן שבו אנשים מתבוננים על העולם.

ניצול עקבי של חברי הכת – במיוחד כדי לקדם את מטרות המנהיגים.

סביבה שונה – כתות פועלות כמעט תמיד בבקרת סביבה אחרת, שאינה מוכרת, עם כללים חדשים, מונחים שונים ודפוסי התנהגות משלהן.

פגיעה נפשית ופיזית בחברי הכת – בסופו של דבר, השליטה בחברי הכת מבוצעת באמצעות התעללות נפשית ופיזית בחברי הכת, קרובי משפחתם ואולי הקהילה כולה.

השלב הראשון – מניעת החלטיות אישית

רוב הכתות מתחילות את האינדוקציה שלהן באמצעות ניסיון לעצור חשיבה אינדיבידואליסטית ביקורתית. מנהיגי הכת מנסים לשבור את חברי הכת על מנת ליצור אותם מחדש כאחד מהם. זה כולל הקדמה של "קדושת המאמין", ערכים חדשים על פיהם צריכים חברי הכת לחיות.

באמצעות הודאה פתוחה וכפיפות חברי הקט לשלטון המנהיג, הכת מבטיחה שליטה ו"טוהר". כתות מכוונות את מאמציהן הזדוניים לרגשות חזקים כגון פחד, אשמה אך גם גאווה. הן פועלות באמצעות פיתוח שפה משלהן, ולבוש המציג את הייחודיות שלהן.

הפסיכולוגיה מאחורי התנהלות כתות

אנשים שאינם מצטרפים לכתות, נוטים להסביר את ההתנהגות המוזרה והבלתי צפויה של חברי כתות במונחי נטיות אישיות. הם סבורים שאנשים שמצטרפים לכתות הם אנשים עלי אישיות פגומה למדי, ולכן נמנעים מלהיכנס לכת. מצד שני, אנשים שמחזיקים בדעות ואופי אלטרואיסטי ואכפתי, אך לא הצליחו לבטא את אמונותיהם בעולם שמחוץ לכת, מתחברים ל"פילוסופיה" של מנהיג הכת וסבורים שמצאו את מקומם.

כל ניתוח של חברי כתות מגלה מגוון גדול ומפתיע מבחינת הגיל, הקריירה, החינוך, האידאולוגיה והכישרונות. חברי כתות יכולים להיות בעלי תואר שני או אנאלפביתים, בני נוער ובני גיל הזהב, בני המעמד הבינוני, אנשים אמידים או אנשים בשולי החברה. לא הדמוגרפיה של אנשים חשובה למנהיגי כתות, כמו צורכיהם הפסיכולוגיים.

שיטות שליטה מוחית

מחקרים שעקבו אחר אנשים שנרשמו לכתות שונות הראו את הבטחות הגיוס המתוחכמות, הנוגעות בנקודות רגישות של כל אחד מהאנשים כלפיהם מבוצעים ניסיונות הגיוס. מנהיגי כתות משתמשים בשיטות של "אינדוקטרינציה" ו"שליטה מוחית". הכאריזמה של מנהיג הכת, כמו גם ההבטחות לגבי השפעה חברתית, מהווים את הסיבה העיקרית בגללה אנשים מצטרפים לכתות.

שיטות השליטה המוחית של כתות אינן שונות בהרבה מהשיטות בהן נוקטים מפקדים צבאיים, מנהיגי ארגונים דתיים ומנהלי בתי כלא. טכניקות מרושעות אלו ידועות בדרישותיהן התובעניות לעמידה עקבית, באמצעות שיטות משכנעות כבדות, יצירת דיסוננס ומניפולציה רגשית. כתות נבדלות זו מזו רק במאפייני עוצמתן, משך הזמן בו הן פועלות, ויעילות "כישרונות" מנהיגי הכת למשוך אחריהם מאמינים "עיוורים".

המצע אותו מקבל טירון פוטנציאלי השוקל להצטרף לכת

אנשים ששוקלים להצטרף לכתות מקבלים מצע המבוסס על ערכי ידידות, זהות, כבוד וביטחון. מנהיגי כתות מציעים למצטרפים פוטנציאליים השקפת עולם חדשה: שיטה להבחין בין טוב לרע, ודגש על ה"טוב" החדש. אלו הם תמריצים חזקים לאנשים המגיעים מכל הרקעים.

אנשים הם חיות חברתיות, אך מנהיגי כתות מציעים יותר: סגנון חיים מובנה ויכולת לרכוש מיומנויות חדשות. באמצעות האידיאולוגיות השונות ביותר שלהם, מנהיגי כתות מציעים אף הסברים מוסריים לאופן שבו העולם פועל.

"מי שלא איתנו – יסבול לנצח"

הם מספקים תשובות ברורות לשאלות קשות וגדולות: מהי משמעות החיים; מהו סוד האושר; מהם החיים שלאחר המוות; מהו ההבדל האמיתי בי טוב לרע; מי איתנו ומי נגדנו; את מי ניתן להציל ומי נידון לחיי סבל. סדר היום של החיים בכת מאופיין בדפוסים דתיים ושפה נקמנית המבוססת על ערכי "טיהור" ו"צדק". חברי כתות עוסקים בפולחנים קיצוניים אלימים, ובאופן מפתיע נוטים להקפיד על אורח חיים בריא, לפחות במונחי פעילות גופנית, תזונה וניקוי רעלים.

מנהיגי כתות רבים מבטיחים את היכולת לרפא מחלות פיזיות ופסיכולוגיות, ואפילו מחלות חברתיות שלמות. רבים מבטיחים את המתנה הגדולה מכולן: חיי אלמוות.

סיוום חאייק
סיוום חאייק

עובדת סוציאלית קלינית, טיפול רגשי במתבגרים ומבוגרים. הורים ומתבגרים, הדרכות הורים וטיפולים דיאדיים. יסיון רב בתחום בריאות הנפש ושיקום, ליווי משפחות ויחידים. קליניקה במרכז תל אביב ובצפון הישן תל אביב, מקבלת גם בזום