מענה – היחידה לבריאות הנפש

העברת שירותי בריאות הנפש לקופות החולים

בשנת 1994, במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הוצעה רפורמה מרחיקת לכת בהתנהלות שירותי בריאות הנפש במדינה. עד לאותה עת, שירותי בריאות הנפש היו באחריות ישירה של משרד הבריאות, הן מבחינת הפעלה וניהול שוטף, והן מבחינת העברת תקציבים ותקינה.

הרפורמה בבריאות הנפש עברה בכנסת בקריאה ראשונה רק באמצע 2007, וביולי שנת 2015 נכנסה הרפורמה בבריאות הנפש לתוקף.

על פי הרפורמה המוצעת, שירותי בריאות הנפש לעבור לרשותן של קופות החולים, ולהפוך לחלק מהשירותים הרפואיים הכלליים אותם מעניקות החולים למבוטחיהן על פי סל הבריאות, התרופות והטיפולים המוכתבים להן על ידי משרד הבריאות.

בנוסף, אמור להצטמצם באופן משמעותי מספר מיטות האשפוז בבתי החולים הפסיכיאטרים, על מנת לקדם טיפול נפשי במסגרת הקהילה. בשנים שחלפו מאז הוצעה הרפורמה, היא מספקת תוכן לאינספור ויכוחים, דעות ודיונים- הן בציבור הרחב, בקרב ציבור המטופלים ובני משפחותיהם הנעזרים בשירותי בריאות הנפש הקיימים, והן בקרב מטפלים- פסיכיאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.

המתנגדים העיקריים לרפורמה הם המטפלים, עבורם מהווה השינוי "החלפת פיקוד". אך מעבר לשינויים המבניים שעשויים לפגוע בציבור הפסיכולוגים והמטפלים (מבחינת תקנים, תנאי העסקה ובעיקר פגיעה משמעותית ביותר בתהליך ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית ובהמשכיות המקצוע), רבים טוענים כי העברת שירותי בריאות הנפש לקופות החולים היא למעשה הפרטה- המדינה מתנערת ממחויבותה לחולי הנפש באצטלה של תהליך התייעלות וחיסכון, ומשליכה יהבה על קופות החולים, בעלות האינטרסים הכלכליים המובהקים.

טיעונים להוכחת טענת ההפרטה

טיעונים נגד טענת ההפרטה

מן הנגד השני, עומדים אנשים רבים, ובעיקר מטופלים ובני משפחותיהם, המתוסכלים ממצב שירותי בריאות הנפש כיום ותומכים בהכנסת הרפורמה לתוקפה. התומכים ברפורמה אינם טוענים בהכרח שלא מדובר בתהליך של הפרטה, אך אינם מתמקדים בשאלה זו אלא רואים את היתרונות האפשריים הגלומים בהצעה:

Exit mobile version