מענה – היחידה לבריאות הנפש

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותיפסיכולוגיה נראית בעיני אנשים כתחום מובנה וחד גווני. פעמים רבות אנו מדמיינים את הפסיכולוג כמבוגר חמור סבר היושב מאחורי ספה גדולה, מקשיב למטופליו ומהנהן בראשו מידי פעם. למעשה, תיאור זה רחוק מאוד מהמציאות המודרנית.

בעיקר שגויה החשיבה ש"כל הפסיכולוגים אותו הדבר". בתחום הפסיכולוגיה קיימות עשרות גישות ותיאוריות שונות בהם מטפלים עושים שימוש בקשר עם מטופליהם.

אחת הגישות שנעשית יותר ויותר מקובלת בשדה הפסיכולוגי, בעיקר בארה"ב, היא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. טיפול זה הוא בדרך כלל טיפול קצר יחסית וממוקד במטרה ספציפית ומוגדרת מראש.

עקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי

הטיפול מורכב משילוב בין שני מרכיבים משמעותיים בהתנהלותו של הפרט- החשיבה שלו (הקוגניציה), וההתנהגות שלו.

בתחום הקוגניטיבי, קיימת ההנחה שאנשים פועלים לפי דפוסים ותכתיבים שמוכרים להם מהתנסויות קודמות. הסכמות הנוצרות בעקבות התנסויות קודמות וידע שנרכש, גורמות לרבים לחזור ולפעול או לחשוב בצורה מסוימת כל פעם מחדש. כך לא מתאפשרת בחינה של אלטרנטיבות שונות להתמודדות, וגם כאשר דרך ההתמודדות אינה יעילה- היא משתמרת.

בתחום ההתנהגותי, קיימת הנחה דומה- פעמים רבות אנשים אינם מכירים דרכי התנהגות מגוונים, וחוזרים על אותה דרך שלמדו בעבר בהתנסויות קודמות. מכיוון שאין התנסויות חדשות, הם אינם מקבלים שום פידבק על דרכי התמודדות חדשות, ונשארים דבקים באותן דרכים שהוכחו כלא יעילות.

מטרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי היא לחשוף בפני המטופל את אותם דפוסי חשיבה והתנהגות קבועים, אשר לא מאפשרים לו התפתחות והתמודדות בתחומים שקשים לו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – למי זה מתאים?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית, אך קיימת מידה של הסכמה לגבי מצבים שונים בהם הטיפול מתאים יותר. ראשית כל, טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול היעיל ביותר במצבים מוגדרים של פוביות ספציפיות וחרדות מוכללות מסוגים שונים.

כמו כן, נעשה שימוש בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בטיפול במצבים של דיכאון, הפרעות התנהגות, הפרעות אכילה ואפילו במקרים של תסמונת טורט. יחד עם זאת, מטפלים רבים רואים בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי טיפול המתייחס לסימפטומים ולא יורד לשורשים העמוקים של הבעיה.

בדרך כלל טיפולים מורכבים, בהם הבעיה של המטופל אינה ספציפית ומוגדרת יתאימו פחות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – מהלך הטיפול

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתחיל תמיד בהגדרתה של בעיה או של קושי והמטרות הטיפוליות (כלומר, לאיזה מצב רוצה המטופל להגיע). לאחר שהוגדרה בעיה, משתמש המטפל בכלים שונים על מנת לפרק את הקוגניציות וההתנהגויות הקשורות אליה לגורמים, ולבחון אותם.

למשל, המטפל אוסף את האמונות שיש למטופל לגבי מצבו, ופורט אותן בפני המטופל אחת אחת באופן רציונאלי. המטפל עשוי לשאול את המטופל שאלות לגבי המחשבות והאמונות, לאתגר אותן ולהציב אלטרנטיבות במקומן.

המטפל עשוי להשתמש גם בטכניקות של התערבות פיזית, לדוגמא- אדם שחווה התקפי חרדה, בהם הסחרחורת כה קשה שהוא חושב שהוא הולך למות. המטפל עשוי לסובב אותו בכיסא במהירות, ולבחון יחד איתו באווירה הבטוחה שבחדר, מהי החוויה של הסחרחורת, ולהבין ביחד שהסחרחורת אינה באמת מסוכנת.

פעמים רבות נעשה שימוש בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בטכניקות של חשיפה- כאשר קיימת פוביה ספציפית, מלווה המטפל את המטופל בחשיפה הדרגתית (או פתאומית) למקור החרדה. קשר בטוח בין המטפל למטופל הוא הכרחי לביצוע תהליך כזה, בו האדם פוגש במקור בעייתו באופן ממשי ולא רק מדבר עליה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – יתרונות

היתרון הגדול ביותר של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, הוא שהוא עובד ובדרך כלל במספר מצומצם יחסית של פגישות, כאשר מדובר בקשיים ספציפיים. הטיפול מאוד ממוקד מטרה, תחילתו וסופו, והדרך בה הוא עובר ברורים ומוכרים למטפל ולמטופל מראש.

Exit mobile version