מענה – היחידה לבריאות הנפש

הקשר בין הפרעות נפשיות לבין ירידה ופגיעה בחשק המיני

הקשר בין הפרעות נפשיות לבין ירידה ופגיעה בחשק המיניחלק ניכר מההפרעות הפסיכיאטריות קשורות להפרעות שונות בתפקוד המיני והדבר נכון גם בנוגע לתרופות המשמשות לטיפול בהן. כמו כן, יש לציין כי קיימת הפרעה פסיכיאטרית הנקראת ירידה בחשק המיני בנשים שמהווה אבחנה נפרדת הקשורה לירידה בחשק המיני.

מאחר והתפקוד המיני התקין מהווה את אחד מהמרכיבים החשובים באיכות החיים ובזוגיות, הרי שחשוב מאוד להתייחס לנושא זה לא רק באוכלוסייה הכללית, אלא גם באוכלוסיית הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות. קצרה היריעה מלהכיל את כל ההפרעות הפסיכיאטריות העלולות להוביל לירידה בחשק המיני. לפיכך, החלטנו לפרט רק אודות כמה מהן על קצה המזלג במאמר זה.

הפרעת דחק פוסט טראומטית

הפרעת דחק פוסט טראומטית, הפרעת דחק בתר חבלתית או הלמת (PTSD באנגלית) היא הפרעה פסיכיאטרית השייכת למשפחת הפרעות החרדה. הפרעה זו מתפתחת בעקבות אירוע קשה או חוויה קשה במיוחד, מבחינה נפשית או מבחינה נפשית וגופנית כאחת. הלוקים בהלמת מגיבים לחוויה או למאורע בתחושות של חוסר אונים, פחד ואובדן עניין בתחומי חיים שבעבר עוררו בהם עניין.

לפי המחקרים העדכניים ביותר שנערכו בנושא זה נראה כי למעלה משמונים אחוז מהסובלים מהפרעה זו מדווחים על בעיות שונות בתפקוד המיני. בין היתר מדובר על הפרעות בהגעה לאורגזמה, בעיות שונות בזקפה לרבות בעיות בהגעה לזקפה ובעיות בשמירה על זקפה לאורך זמן, חוסר שביעות רצון מחיי המין וכמובן ירידה ניכרת בחשק המיני. כמו כן, נמצא מתאם מאוד משמעותי בין רמת העוינות והכעס של הלוקים בהפרעה זו לבין מידת החומרה של הבעיות בתפקוד המיני.

דיכאון

דיכאון מג'ורי, דיכאון קליני או הפרעה חד קוטבית הוא הפרעה נפשית הבאה לידי ביטוי בדפוס מתמשך של אובדן הנאה ועניין, הערכה עצמית נמוכה ומצב רוח ירוד. תסמיני ההפרעה כוללים חוסר יכולת לחוש הנאה כתוצאה מפעילויות שבעבר הסבו הנאה, פגיעה בזיכרון וביכולת הריכוז, בעיות שינה מגוונות וכמובן ירידה בחשק המיני הן בנשים והן בגברים.

נראה כי שלושת רבעי מהסובלים מדיכאון חווים בעיות שונות בתפקוד המיני בדגש על ירידה בחשק המיני. קשה להעריך את מידת ההשפעה של התרופות לטיפול בדיכאון על רמת החשק המיני, שכן לא ניתן ברוב המקרים לקבוע האם הירידה בחשק המיני התפתחה כתוצאה מהדיכאון או כתוצאה מהטיפול התרופתי.

סכיזופרניה

סכיזופרניה היא הפרעה פסיכיאטרית השייכת לקבוצת המחלות הפסיכוטיות. היא באה לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים וישנה שונות רבה בין הלוקים בהפרעה זו מבחינת ההתבטאות הקלינית של ההפרעה. בין היתר הלוקים בסכיזופרניה סובלים ממחשבות שווא, הזיות, הפרעות ביכולת הדיבור וביכולת ארגון החשיבה, פגיעה בכוח הרצון, ביוזמה ובהנאה, התנהגויות חריגות ועוד.

שכיחות הירידה בחשק המיני בקרב הלוקים בסכיזופרניה עומדת על חמישים אחוז לפחות, כשלמעשה הירידה בחשק המיני מהווה חלק מהותי מההפרעה עצמה. בדרך כלל הלוקים בסכיזופרניה הינם בעלי ניסיון מיני מועט ביותר והקשרים הבין אישיים שלהם מעטים. הירידה בחשק המיני אופיינית הן לחולים הנמצאים בטיפול תרופתי והן לחולים שלא נמצאים בטיפול תרופתי.

הפרעות חרדה

הפרעות החרדה הן הפרעות שונות הבאות לידי ביטוי בתחושות חרדה עזות המופיעות בעיתוי לא הולם, הגורמות לפגיעה ביכולת לנהל חיים תקינים. ישנן הפרעות חרדה כלליות שלא תלויות בטריגר או בגירוי מסוים וישנן הפרעות חרדה שקשורות לגורם מסוים הנקראות חרדות מצביות. בין היתר מדובר על חרדה חברתית, הפרעת פאניקה, הפרעה טורדנית כפייתית ועוד.

הפרעות בתפקוד המיני לרבות ירידה בחשק המיני שכיחות מאוד בקרב הסובלים מהפרעות חרדה. כך לדוגמה אנשים הלוקים בהפרעת פאניקה לרוב יימנעו ממגע מיני על מנת שלא לאבד שליטה ואנשים הלוקים בהפרעה טורדנית כפייתית לעתים נדירות בלבד יקיימו יחסי מין אם בכלל.

המרכיב המרכזי של חרדה חברתית למשל הוא חרדה קיצונית ולא פרופורציונאלית מהתנהגות שיש בה כדי לגרום מבוכה או לגרום לאדם הלוקה בהפרעה להיראות מגוחך בעיני הסובבים אותו. במחקרים רבים שנערכו בלוקים בהפרעות חרדה נמצא כי גברים הלוקים בהפרעה זו סובלים ממגוון רחב של בעיות בתפקוד המיני לרבות קושי בעוררות מינית, קושי בהגעה לסיפוק מיני ועוד.

תרופות פסיכיאטריות כגורם לירידה בחשק המיני

מעבר לכך שהירידה בחשק המיני מהווה תסמין הנגרם בעקבות ההפרעות הפסיכיאטריות השונות שחלקן הוזכרו במאמר זה, הרי שגם הטיפול בהפרעות השונות עלול לגרום לירידה בחשק המיני. התרופות הפסיכיאטריות המשמשות לטיפול בהפרעות השונות עלולות להחמיר את רמת הפגיעה בחשק המיני וליצור אפקט סינרגטי שתוצאותיו חמורות מאוד.

לפיכך, כאשר מטפלים באדם הסובל מהפרעה פסיכיאטרית באמצעות תרופות, חשוב להתייחס לרמת החשק המיני שלו ערב נטילת התרופה ולעקוב אחרי רמת החשק במהלך הטיפול על מנת שניתן יהיה להתאים לו את התרופה המתאימה ואת המינון הנכון עבורו, שיגרמו לו למינימום של פגיעה ברמת החשק המיני.

רוב התרופות הפסיכיאטריות עלולות לגרום לפגיעה או לירידה בחשק המיני כשבין היתר מדובר על מייצבי מצב רוח, תרופות אנטי פסיכוטיות, אנטי דיכאוניות ועוד.

Exit mobile version